Hoppa till innehåll

2 Operativsystem.


Andersffs

Rekommendera inlägg

Det är busenkelt. Du bara väljer vilken hårddisk och partition du vill installera operativsystemet på. I Windows XP är det inga problem alls om man bara läser lite under installationen av det som står på skärmen.

 

Linux är olika lätt beroende på vilken dist du ska köra. Men det är inte omöjligt på någon. Vill inte påstå att det är särskillt svårt på någon heller vad jag sett. Vilken dist funderar du på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan ju partitionera under linuxinstallationen om du vill. Kan se lite knixigt ut så skriv ut just de sidorna i installationshjälpen och ta tid på dig. Och backa upp hårddisken först innan!

Annars kan du partitionera i Windows, en aning enklare kanske (tycker jag iaf). Tänk bara på att du antingen måste formattera den som en FAT disk, eller formattera om den under linuxinstallationen. Dock så blir det en smula enklare att formattera om den under Linuxinstallationen mot att göra all partitionering och formattering där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om jag delar till 2 partitioner, då har jag xp på båda först, sen isntallerar jag linux på den andra. Kommer det komma upp när jag startar datorn typ:

"Välj ett alternativ du vill starta med:

Windows xp

Linux"

eller?

 

Om du ser till att installera... detdär... vahettere... gah, har totalt glömt bort vad det heter. Men det installeras som standard med de flesta distar såvitt jag vet. Det gör iaf att du får en lista på de operativsystem som du har installerade när du startar datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

GRUB eller LILO är de vanligaste programmen att boota upp operativsystem med, om man inte kör Windows. Som sagt brukar det hänga med vare sig man vill eller inte i vissa distar. Andra får man dock välja om man vill eller inte i. Exempelvis Slackware eller Gentoo.

 

 

Nico: Varför skulle det vara lättare att partitionera i Windows? Jag har inte testat att göra de där, om man bortser från en gång då jag gjorde det genom installationen av WinXP. Men det var knappast enklare än hur jag gjort det under Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag bättre om att befinna mig i ett operativsystem som ligger på en hårddisk. Jag inbillar mig åtminstone att den inte tänker formatera om en hårddisk med några hundra filer igång på.

För det andra så känns det lite oroväckande att skriva in storlekar i kilobytes. Det beror ju lite på dist men på vissa distar får du göra just det. Var det en eller två nollor...?

För det tredje känns det mer oroväckande att råka formatera om hårddisken till Ext3 än till NTFS. Jag menar, recoveryprogram av det något enklare slaget har ju lite jobbigare förutsättningar om disken bytt filsystem två gånger än om den "bara" blivit omformatterad till samma filsystem.

 

För att sammanfatta känns det tryggare att klicka på en partition och välja Formatera till Ext3 när jag installerar Linux, än att vara tvungen att först skapa en (eller flera med tanke på att man ofta vill ha swap och/eller boot på en annan partition än resten) ny partition.

 

Är man van är det säkert inga problem, men 2 av 4 gånger har jag avbrutit en Linuxinstallation vid partitioneringen för att jag har känt mig för osäker på att det skulle bli helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår inte problemet. Det är inte svårt alls. Man behöver inte ställa in storleken på en partition i kilobyte. Man kan välja i MegaByte, som även är vanligast att använda. Inte på något vis svårare att göra på ena eller andra sättet.

 

Hur menar du med att du vill ha ditt OS på en hårddisk? Jag har aldrig hört om någon som haft det utspritt på flera. Kanske att man installerat program på en annan disk, men även det är ovanligt.

 

Vad jag förstått när man partitionerar så finns det olika typer av partitioner. Det är med andra ord inte bara att partitionera och tro att allt ska gå bra. I linux har jag använt 3 olika typer. Linux, SWAP och FAT32. Är dock inte helt säker på vad som händer om man väljer "fel", men det är inte alls svårt att välja "rätt" så det är inget att oroa sig för ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...