ELF Skrivet 29 Juni 2007 Rapport Skrivet 29 Juni 2007 Jag har kollat på lite datordelar ett tag nu och har hittat en processor. Det är en: Intel Core 2 Duo E4400 2GHz Det är alltså två kärnor. Men hur ligger det till när det står 2 GHz, arbetar kärnorna med 2GHz tillsammans eller 2 GHz vardera så det blir 4GHz? Vad jag har fattat enligt recensionerna så borde det vara 4GHz. Länk till processorn: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334049&view=detailed Citera
Nafrali Skrivet 29 Juni 2007 Rapport Skrivet 29 Juni 2007 Det är två kärnor, som har 2GHz var. Alltså 4GHz. Citera
ELF Skrivet 29 Juni 2007 Författare Rapport Skrivet 29 Juni 2007 OK, tack. Förstod NÄSTAN det :) Citera
epaaj Skrivet 29 Juni 2007 Rapport Skrivet 29 Juni 2007 NEJ!! Två kärnor på 2GHz vardera ger inte 4GHz. Du kan i alla fall inte jämföra med en enkelkärnig på 4GHz. Du har två kärnor i Core2Duo. De kan jobba båda två oberoende av varandra och kan tillsammans leverera runt 4GHz. Men ett och samma program kan inte utnyttja båda kärnorna ( om det inte är skrivet att kunna göra det, men det är det inte många som är idag). De äldre spelen har vanligtvis inte stöd för flera kärnor. Men de nyare får säkert det så i framtiden är det flera kärnor som gäller skulle jag tro. Dock är en Core2duo effektivare än en Pentium4. Så 2GHz Core2Duo kan mycket väl gå att jämföra med en Pentium4 på kanske 3GHz. Svårt att säga exakt, men de är helt klar effektivare. Du får mer kraft från varje Hz. Citera
ELF Skrivet 29 Juni 2007 Författare Rapport Skrivet 29 Juni 2007 Ok. De är inte så effektiva om man endast använder ett program, det är mest om man använder flera program sammtidigt då? Men ändå så är det en snabb processor. PS. Synd att man inte har råd att köpa den dyraste Intel Core2Duo processorn på komplett. Kostar endast 9000 Kr och ligger på 2.66GHz med 4 kärnor :gitarr: :cool: Har ju råd men 9000 :bah: Citera
epaaj Skrivet 29 Juni 2007 Rapport Skrivet 29 Juni 2007 Hehe, jo värstingprocessorerna kostar en hel del =) Men en E6600 för nästan 3000kr är inte helt fel heller. Visst är Core2Duo snabbare med program som stödjer fler procdessorer/kärnor. Men arkitekturen i sig är även effektivare än någon annan tidigare vilket gör att en Core2Duo på 2GHz som man kör ett spel som inte har stöd för flera kärnor på, kan prestera som tex en Pentium4 på nästan 3GHz. Är som sagt osäker på hur mycket effektivare, som jag skrev i mitt förra inlägg. Citera
ELF Skrivet 30 Juni 2007 Författare Rapport Skrivet 30 Juni 2007 Ja, ok. Nu är jag mer säker på hur det ligger till. Många tack Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.