Hoppa till innehåll

Bränningsprobelm...typ I Alla Fall.


Sidney

Rekommendera inlägg

Har bränt en dvd och min dvd ska stödja den sortens skiva (dvd-r). Problemet är att det står att dvd:en inte stödjer formatet när jag sätter i skivan. Kan det vara formatet jag har på filmen när jag bränner som inte funkar på min dvd? Formatet på filen jag brände är .iso .

 

Behöver hjälp fort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket format filen har spelar ingen roll. ISO, IMG, BIN, CUE. Finns massor. Kan dock vara så att ditt bränningsprogram inte klarar filen, men ISO är väldigt vanligt och borde funka.

 

Vilket program använder du? Jag skulle rekommendera Alcohol 120% för att bränna ISO eller andra image-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag brände en .iso fil på skivan fast på skivan blev det dem 2 .avi filerna som låg i .iso filen. Sen när jag ska spela upp skivan i min dvd:spelare så står det att "formatet stödj ej, ta ut skivan".

 

Det låter väldigt skummt måste jag säga. Det är sällan som man finner två AVI-filer packade i en ISO-fil. Men då skulle jag rekommendera att packa upp AVI-filerna först med WinRAR eller liknande och sedan lägga över de på skivan med t.ex. Nero. Och om det fortfarande inte funkar så kan det bero på att din DVD-spelare saknar stöd för codecs som XviD och DivX då många AVI-filer är komprimerade på detta sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se till att du inte bränner ISO filen på skivan. Mounta ISO filen med något program, t.ex. Alcohol 120% eller Daemon Tools. Sen när du har mountat filen så bör det funka. Om det inte funkar så rekomenderar jag Nero.

 

Mounta behöver man inte göra. Det är bara att bränna direkt med Alcohol 120%. Möjligt att den gör nån typ av mountning själv, men inget man ser.

 

ISO kan väl jämföras med RAR. Enda skillnaden är att det inte är till för att srkivera filer. Det är till för att spara CD/DVD-avbildningar som man kan bränna eller mounta i valfritt program.

 

När man bränner en ISO så kan man enklast säga att filerna i ISO:n hamnar på CD:n. Oftast är det spel eller DVD:er som ligger i ISO. Hittar man AVI (DivX/XviD) så är det nåt skräp någon tryckt ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...