Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Det är så att jag behöver anropa ett annat C++ program till mitt program. Alltså jag vill att när man trycker på en bestämd knapp så ska det andra programmet öppnas i programmet som redan är uppe. Hur ska jag göra det?

Skrivet

beror ju lite på kompilatorn också, det finns ju alltid special-funktioner i olika kompilatorer, så att skriva vad du använder vore trevligt, då det blir lättare med vissa kompilatorer. Sen programmet du tänker öppna, beroende på var det ligger osv, system32 prog. är lätta att öppna..

Skrivet

"special-funktioner i olika kompilatorer"? Det är väl inget man bör lära sig? Byter man kompilator kan man ju inte göra de sakerna längre. Man kan heller inte hjälpa andra med problem om de kör en annan kompilator. Finns nästan bara nackdelar med special-funktioner. Bättre att lära sig nåt som funkar och tillhör standardbiblioteken.

Skrivet

ja självklart, men har man lite erfarenhet så går det ju mycket lättare och är mer tillfredsställande med lite klicka och dra á borland, men ja självklart är det bästa att lära sig koda ordentligt

Skrivet

Hur menar du med "öppnas i programmet som redan är uppe"?

För att anropa program borde du kunna köra "system("Ditt program");".

Tack så hemskt mycket :D. Nu funkar det.

Men jag har en annan fråga också :). Vilket komando ska man använda för att programmet ska avslutas på en viss knapp? För det avslutas ju inte om man bara trycker på enter när man använder loopar.

Skrivet

har inte fixat loopen ännu. Men det är så att i menyn i programmet så ska man kunna välja "exit" genom att trycka på "3". Så det jag vill veta är vad man ska skriva för att berätta för programmet att det ska stängas ned när man trycker på "3".

Skrivet (redigerat)

int siffra;
cin << siffra;
if siffra = 3
{
end;
}

Nått sånt... Det var länge sen jag höll på med Linux, så koden är nog felaktig.

Redigerat av Katt
Skrivet (redigerat)

har inte fixat loopen ännu. Men det är så att i menyn i programmet så ska man kunna välja "exit" genom att trycka på "3". Så det jag vill veta är vad man ska skriva för att berätta för programmet att det ska stängas ned när man trycker på "3".

pröva med nått sånthär:

char val;
bool loop1 = true;

while(loop1 == true)
{
cout << "menyblablabla";
if(val == '3')
{
    loop1 = false;
}
}

Redigerat av Vitdom
Skrivet (redigerat)

Prova med end; istället för loop1 = false;, det kan funka, provar det så fort jag har hittat nån C++ kompilator för Linux...

Ändring: Såg att det inte kommer funka, ta system("Exit"); istället. Vet inte om detta kommer funka hheller, eftersom Linux inte kan köra dosfönster...

Redigerat av Katt

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...