Hoppa till innehåll

Söker Linuxdist Med Nätverkskortstöd


Katt

Rekommendera inlägg

Jag är (fortfarande) på jakt efter en bra linuxdist. Kraven är följande:

  • Mitt trådlösa nätvärkskort funkar på den.
  • Ndiswrapper följer med (annars så funkar inte mitt nätvärkskort).
  • Den ska få plats på en skiva, jag har alstså ingen lust att ladda ner 4 GB.

Sen är det ett extra plus om disten har nån snygg laddare på, istället för en massa text som kommer upp när man startar datorn. Nån som har nått förslag?

 

Jag har provat Kubuntu, Knoppix, och Fedora. Endast på Kubuntu har mitt nätvärkskort funkat på, sen så körde jag några uppdateringar, och nätverkskortet slutade att funka...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är därför jag vill ha en dist med ndiswrapper på. Då kan man installera Windows drivrutinerna till det kortet. Fick det att funka i Kubuntu... Men sen la det bara av... Kör Fedora på datorn nu, men jag kan ju inte installera ndiswrapper på det.

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I stort sett vilken dist som helst skulle väl passa om du bara orkade installera lite själv. Varför måste allt vara förinstallerat för? Det är inte alls många som vill ha de där sakerna så de finns antagligen inte med som standard i många distar.

 

Trådlöst är förövrigt bara jobbigt. Men du kanske måste ha det? Annars är kabel mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr, jag sitter utom räckhåll för kablar, typ en våning över modemet... Mandriva funkar utmärkt, men jag kan inte spela Rayman 3 på det, så jag provar Linspire, istället... Nån som har testat det? Har det bra hårdvarustöd? Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...