Hoppa till innehåll

Vad Är Rätt/bra I Sverige!


Andersffs
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 31
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Perisoreus

Det finns alltid risker. Jag säger bara att iblan kan krig vara den ända möjliga lösningen. Andra världskriget tex, var inte det bra att USA gick in där?

Enda skälet att USA "hjälpte" var för att de kände sig hotade själva. Dessutom såg de ekonomiska vinster i att knyta europeiska länder som Storbritannien och Frankrike till sig. De anslöt sig inte till kriget av ren "välvilja" utan endast för egen vinning. Huruvida slutresultatet påverkades nämnvärt vet ingen, det var ändå Sovjetunionen som lyckades få ett slut på kriget genom erövrandet av Berlin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

På samma sätt kan jag säga att utan Sovjetunionen hade Tyskland vunnit. Det var belägringen av Stalingrad (Tsaritsyn/Volgograd) och slaget vid Kursk som var vändpunkten för anfallskriget mot Sovjetunionen och därmed vändpunkt för andra världskriget. USA:s medverkan bidrog till att krigsslutet påskyndades, vilket jag aldrig förnekat. Däremot har jag sagt att USA inte gör någonting om inte ekonomiska intressen är hotade. Man höll Pinochets diktatur under armarna eftersom det passade USA att ha en högersinnad regering i Chile, om än den var utan stöd bland folket. Samma sak med andra världskriget. Om USA hade haft något att vinna på Tysklands seger hade man hjälpt deras krigföring och struntat i mänskliga rättigheter och demokrati. Nu råkade det ju bara vara så att Japan var Tysklands allierade och därmed hamnade USA på samma sida i kriget som Storbritannien, Frankrike och Sovjetunionen.

Olof Palme var en mycket bra utrikespolitiker, för han följde inte blint varken kapitalismen (USA) eller kommunismen (Sovjetunionen), utan vågade kritisera båda för sina brister. Vi borde ha fler politiker som inte brydde sig om vad som är "passande" åsikter, utan bara sade som det är med tanke på de mänskliga rättigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att skolorna och utbildningen runt om i landet sköts mycket bra, bättre än i de flesta länderna skule jag tro. Vi har ju heller inte så mycket miljöfarliga utsläpp här.

Nej för det skickar vi ju till England! Det kan väl inte undgått folk att vi skickar använt kärnbränsle från Studsvik till den engelska upparbetningsanläggningen Sellafield. De anklagas bl.a. för grova säkerhetsbrister och det har bl.a. försvunnit 1 kilo plutonium spårlöst därifrån. Det är dit vi skickar vårat kärnbränsle.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På samma sätt kan jag säga att utan Sovjetunionen hade Tyskland vunnit. Det var belägringen av Stalingrad (Tsaritsyn/Volgograd) och slaget vid Kursk som var vändpunkten för anfallskriget mot Sovjetunionen och därmed vändpunkt för andra världskriget. USA:s medverkan bidrog till att krigsslutet påskyndades, vilket jag aldrig förnekat. Däremot har jag sagt att USA inte gör någonting om inte ekonomiska intressen är hotade. Man höll Pinochets diktatur under armarna eftersom det passade USA att ha en högersinnad regering i Chile, om än den var utan stöd bland folket. Samma sak med andra världskriget. Om USA hade haft något att vinna på Tysklands seger hade man hjälpt deras krigföring och struntat i mänskliga rättigheter och demokrati. Nu råkade det ju bara vara så att Japan var Tysklands allierade och därmed hamnade USA på samma sida i kriget som Storbritannien, Frankrike och Sovjetunionen.

Olof Palme var en mycket bra utrikespolitiker, för han följde inte blint varken kapitalismen (USA) eller kommunismen (Sovjetunionen), utan vågade kritisera båda för sina brister. Vi borde ha fler politiker som inte brydde sig om vad som är "passande" åsikter, utan bara sade som det är med tanke på de mänskliga rättigheterna.

Men de gjorde fortfarande så de allierade vann, det är det som räknas.

Redigerat av Xade
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läste du ens vad han skrev? Det var Sovjet som satte stopp för kriget i Europa genom att erövra Berlin. USAs närvaro påskyndade det hela bara, men tvåfrontskriget hade knäckt Tyskland till slut i vilket fall.

Tyskland hade vunnit om inte USA gått med, det jag vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...