Xade Skrivet 21 September 2007 Rapport Dela Skrivet 21 September 2007 Tror inte högern är något mode, förhoppningsvis har svenskarna börjat förstå vad som är bra för ett land. Förresten, vad har du emot krig, det kan vara en bra lösning ibland. Inte bara negativt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 21 September 2007 Rapport Dela Skrivet 21 September 2007 Har krig någonsin haft en bra lösning? Krig leder alltid till att oskyldiga människor dör i onödan mer än målet. Kriget i Irak: Saddam Hussein död, kompanjoner lite 6 styck avrättade, nära en halvmiljon civila dödade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 23 September 2007 Rapport Dela Skrivet 23 September 2007 Det finns alltid risker. Jag säger bara att iblan kan krig vara den ända möjliga lösningen. Andra världskriget tex, var inte det bra att USA gick in där? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 25 September 2007 Rapport Dela Skrivet 25 September 2007 Det tog ju sin lilla tid innan de masade sig hit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ajar Skrivet 26 September 2007 Rapport Dela Skrivet 26 September 2007 Jag tycker att skolorna och utbildningen runt om i landet sköts mycket bra, bättre än i de flesta länderna skule jag tro. Vi har ju heller inte så mycket miljöfarliga utsläpp här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 26 September 2007 Rapport Dela Skrivet 26 September 2007 Det finns alltid risker. Jag säger bara att iblan kan krig vara den ända möjliga lösningen. Andra världskriget tex, var inte det bra att USA gick in där?Enda skälet att USA "hjälpte" var för att de kände sig hotade själva. Dessutom såg de ekonomiska vinster i att knyta europeiska länder som Storbritannien och Frankrike till sig. De anslöt sig inte till kriget av ren "välvilja" utan endast för egen vinning. Huruvida slutresultatet påverkades nämnvärt vet ingen, det var ändå Sovjetunionen som lyckades få ett slut på kriget genom erövrandet av Berlin. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 1 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 1 Oktober 2007 Utan USA hade Tyskland vunnit, det kan inte ens du säga emot. Vi ska vara väldigt tacksamma mot USA. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 2 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 2 Oktober 2007 På samma sätt kan jag säga att utan Sovjetunionen hade Tyskland vunnit. Det var belägringen av Stalingrad (Tsaritsyn/Volgograd) och slaget vid Kursk som var vändpunkten för anfallskriget mot Sovjetunionen och därmed vändpunkt för andra världskriget. USA:s medverkan bidrog till att krigsslutet påskyndades, vilket jag aldrig förnekat. Däremot har jag sagt att USA inte gör någonting om inte ekonomiska intressen är hotade. Man höll Pinochets diktatur under armarna eftersom det passade USA att ha en högersinnad regering i Chile, om än den var utan stöd bland folket. Samma sak med andra världskriget. Om USA hade haft något att vinna på Tysklands seger hade man hjälpt deras krigföring och struntat i mänskliga rättigheter och demokrati. Nu råkade det ju bara vara så att Japan var Tysklands allierade och därmed hamnade USA på samma sida i kriget som Storbritannien, Frankrike och Sovjetunionen. Olof Palme var en mycket bra utrikespolitiker, för han följde inte blint varken kapitalismen (USA) eller kommunismen (Sovjetunionen), utan vågade kritisera båda för sina brister. Vi borde ha fler politiker som inte brydde sig om vad som är "passande" åsikter, utan bara sade som det är med tanke på de mänskliga rättigheterna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dahliz91 Skrivet 7 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Oktober 2007 Jag tycker att skolorna och utbildningen runt om i landet sköts mycket bra, bättre än i de flesta länderna skule jag tro. Vi har ju heller inte så mycket miljöfarliga utsläpp här. Nej för det skickar vi ju till England! Det kan väl inte undgått folk att vi skickar använt kärnbränsle från Studsvik till den engelska upparbetningsanläggningen Sellafield. De anklagas bl.a. för grova säkerhetsbrister och det har bl.a. försvunnit 1 kilo plutonium spårlöst därifrån. Det är dit vi skickar vårat kärnbränsle. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 7 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Oktober 2007 (redigerat) På samma sätt kan jag säga att utan Sovjetunionen hade Tyskland vunnit. Det var belägringen av Stalingrad (Tsaritsyn/Volgograd) och slaget vid Kursk som var vändpunkten för anfallskriget mot Sovjetunionen och därmed vändpunkt för andra världskriget. USA:s medverkan bidrog till att krigsslutet påskyndades, vilket jag aldrig förnekat. Däremot har jag sagt att USA inte gör någonting om inte ekonomiska intressen är hotade. Man höll Pinochets diktatur under armarna eftersom det passade USA att ha en högersinnad regering i Chile, om än den var utan stöd bland folket. Samma sak med andra världskriget. Om USA hade haft något att vinna på Tysklands seger hade man hjälpt deras krigföring och struntat i mänskliga rättigheter och demokrati. Nu råkade det ju bara vara så att Japan var Tysklands allierade och därmed hamnade USA på samma sida i kriget som Storbritannien, Frankrike och Sovjetunionen. Olof Palme var en mycket bra utrikespolitiker, för han följde inte blint varken kapitalismen (USA) eller kommunismen (Sovjetunionen), utan vågade kritisera båda för sina brister. Vi borde ha fler politiker som inte brydde sig om vad som är "passande" åsikter, utan bara sade som det är med tanke på de mänskliga rättigheterna. Men de gjorde fortfarande så de allierade vann, det är det som räknas. Redigerat 7 Oktober 2007 av Xade Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 7 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Oktober 2007 Läste du ens vad han skrev? Det var Sovjet som satte stopp för kriget i Europa genom att erövra Berlin. USAs närvaro påskyndade det hela bara, men tvåfrontskriget hade knäckt Tyskland till slut i vilket fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 7 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Oktober 2007 Läste du ens vad han skrev? Det var Sovjet som satte stopp för kriget i Europa genom att erövra Berlin. USAs närvaro påskyndade det hela bara, men tvåfrontskriget hade knäckt Tyskland till slut i vilket fall. Tyskland hade vunnit om inte USA gått med, det jag vill säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.