Hoppa till innehåll

Hjälp Mig! Omformatera


Fillifjonkan
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej hej

 

Min gamla dator är seg och helt skum. Så jag skulle behöva hjälp med att omfortmatera (ominstallera) datorn.

Jag har en Windows XP skiva.

Berätta gärna hur man gör, för jag kommer inte ihåg. Datorn är av märket Philips Network!

 

Skulle vara tacksam för hjälp!

 

Ger fuska mynt till den som gör så att jag kan omformatera.

 

//Filip

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är seg.. Så köp en löstagbar hårdisk och lägg allt där du vill ha kvar.

Ta bort allt onödiga demospel. Och andra spel med. Ta bort all text och så.

Om den inte är seg så behöver du inte göra det. Men annars om den ändå är seg så kan väl ja hjälpa dej med det..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen startar du om med XP-skivan i, och trycker på [R]...

 

Föressten, du behöver inte trycka på [R], om du vill ominstallera Windows, behöver du bara starta om med XP i och följa instuktionerna, då formateras disken om först och sen installeras allting pånyttt...

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen startar du om med XP-skivan i, och trycker på [R]...

 

Föressten, du behöver inte trycka på [R], om du vill ominstallera Windows, behöver du bara starta om med XP i och följa instuktionerna, då formateras disken om först och sen installeras allting pånyttt...

Måste man inte ändra i prioriterings inställningarna i BIOS först? :huh: Jag måste göra det, annars körs inte min Recovery skiva när datorn startar.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror på, som standard ska man inte behöva göra något för att den ska boota från cd automatiskt, men på vissa datorer får du hålla utkik efter "Press X to boot from cd" (fast det står något annat istället för X). I vissa fall får du dock gå in i BIOS och ändra bootinställningarna som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att trycka på Escape eller kanske F8 när datorn startar upp BIOS kan göra att man får en lista för att välja vad man vill boota från. Då behöver man inte in i BIOS och ändra permanent bara för att man vill boota en gång från CD. Men annars är det väl ändå bäst att ändra i BIOS. Skadar aldrig och kan vara smidigt att ha om man tror sig behöva boota flera skivor i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...