Andersffs Skrivet 6 September 2007 Rapport Dela Skrivet 6 September 2007 tjaa, tänkte skriva lita binär kod som ngn eller ngra kan ha hjälp av. Kan själv inte det här än men endå. [128x2][64x2][32x2][16x2][8x2][4x2][1x2][2x0] 128 64 32 16 8 4 2 1 Tror det är rätt, ni kommer nog inte fatta uppställningen men här kommer binär kod: 00000001 = 1 00000010 = 2 00000011 = 3 00000100 = 4 00000101 = 5 00000110 = 6 o.s.v. Fattar inte varför jag skrev det just nu, är sjukt trött. Uppdaterar imorron och då står det nog tydligare ^^, Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 7 September 2007 Rapport Dela Skrivet 7 September 2007 Jag fattar ingetting, och ändå så kan jag redan omvandla binärkod... Din gudie är hur krånglig som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 7 September 2007 Rapport Dela Skrivet 7 September 2007 (redigerat) Ja, det var av det sämre slaget, förstår faktiskt inte ett knyst av det du dillar i, och jag kan binär kod riktigt bra... Men eftersom jag inte bara ska klaga ska jag förklara skiten också: Binär kod är alltså ett talsystem med basen 2. Istället för 10 som det decimala talsystemet har. Det är det decimala talsystemet vi använder oss av vanligtvis. Alltså 10st siffror, 0-9. I det binära talsystemet används bara 2st siffror, 0 och 1. som man kan säga att det är som på/av (vilket det är). Egentligen är det riktigt enkelt, om man går från höger till vänster (tvärtom hur man läser). Tex. 0001=1 ettan är alltså "på" för talet 1. Det första talet (från höger mot vänster) är 1, nästa är 2, sen 4, osv. Det dubblas hela tiden, och på så vis kan man genom kombinationer få till vilket tal som helst. 0010=2 Eftersom '1an' nu är "av" , men '2an' är "på" man kan alltså skriva såhär också, för att göra det enklare: 128.64.32.16...8..4..2..1 ..0...0...0...0...0..0..0..0 Det ovanför är alltså 0, eftersom ingenting är "på". 128.64.32.16...8..4..2..1 ..0...0...0...0...0..0..1..0 =2. allt är "av" utom 2an. 128.64.32.16...8..4..2..1 ..0...0...0...1...0..1..0..0 =20 eftersom 16+4=20 Så rätt enkelt egentligen. det finns 256 kombinationer 0-255 (vilket förklarar förekomsten av talet 255 överallt ;) ) så prova omvandla själva, bara att se ett tal: 10011001=??? ta fram listan igen: 128.64.32.16...8..4..2..1 ..1...0...0...1...1..0..0..1 = 128+16+8+1=153 Piece of cake! Redigerat 7 September 2007 av Ozoon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 7 September 2007 Rapport Dela Skrivet 7 September 2007 (redigerat) Bra! Nu kan nån ta omvanling av hexadecimal kod! Ähum, jag gör det själv! Hexadecimal kod ((egen?) förkortning: Hexkod) är ett talsystem med 16 olika siffror. Först har vi 0-9, som vanligt, och sen, efter 9, så kommer A, som betyder 10. Efter A kommer B och så vidare till F, som då betyder 15. Man skriver oftast Hexkoder med ett $-texcken framför. Vad har vi då för användning av detta? Jo, i binär kod så är $F = 1111, som ju är 15. Man kan altså dela in de decimala siffrorna i par, typ 1111 1111 1111, och då är det enklare att bara skriva $FFF än 111111111111. Mer om användningen vet jag inte. Såhär konvertera man från binärt till hexadecimalt: 0..0..0..0 < En fyrasiffrig binär kod. 8..4..2..1 < Vad de betyder om nollan skulle har varit en etta. Så 1100 = 8 + 4 = 12 decimalt och = $C hexadecimalt. Oftast så är ett binärt tal på 8 bitar, d v s 8 nollor eller ettor, och då gör man bara på samma sätt, fast med fyra bitar åt gången. Exempel: 01010111 0101 0111 0101 = 4 + 1 = 5 1011 = 8 + 2 + 1= B 0101 0111 = $5B (= 91 decimalt) Jag vet inte hur man gör tvärtom, altså från hex till binärt, detta är typ det jag vet. Redigerat 8 September 2007 av Katt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 8 September 2007 Rapport Dela Skrivet 8 September 2007 (redigerat) $ ska bytas mot #("brädgård"). och du har räknat fel också katt, eller skrivit fel;) Då går vi på det oktala talsystemet då, som är väldigt likt det hexadecimala, men istället för en bas på 16 så har det basen 8. Lärde ni er av Mr Katt här ovanför att fixa hexa så är okta inga som helst problem. Istället för att dela upp den binära koden i grupper om fyra, så delar man upp i grupper om tre. Hexa: 1010 0110=A6 Okta: 010 100 110=246 (att sätta nollor framför talen spelar ingen roll eftersom det inte påverkar talet nånting, däremot att sätta dem efter ändrar hur mycket som helst.) Så det är bara att räkna ut grupperna för sig. 010=2 100=4 110=6 (bin->dec) och då har man fått fram det oktala talet 246. Och eftersom vi faktiskt är nördar så är det klart att vi ska skämta: Varför firar programmerare jul på halloween? För att 31oct är 25dec Hihi! Redigerat 8 September 2007 av Ozoon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 8 September 2007 Rapport Dela Skrivet 8 September 2007 (redigerat) Man ska visst ha $ framför Hexkod! Det stod det i min Bok! # Har man i HTML, när det gäller färgkod (som egentligen är Hexkod...) Men var har jag räknat fel nånstans? Jahaaa! Ändrar det lite snabbt! Men Hexkod till dec/bin, hur gör man det? Förestten firar man väl Halloween dagen efter Alla helgons dag? Redigerat 8 September 2007 av Katt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 9 September 2007 Rapport Dela Skrivet 9 September 2007 I amerika firas halloween 31oct (= Hex -> dec/bin är jag inte direkt nån kung på, miniräknaren i windows funkar bra för det ;) Till bin är det dock inga problem ju, bara köra tvärtom: AC->10 12=1010 1100 Om det där är fel så kan jag bevisligen inte;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 9 September 2007 Rapport Dela Skrivet 9 September 2007 (redigerat) Bry er ej om de nedsänkta siffrorna... dec-->hex 4610-->2E16 För att räkna om 46 dec till hex så måste man göra så här. Skriv upp en rad med tal. 4096 256 16 Varför jag har skrivit just de talen är pga att hexadecimala tal har 16 som bas. Alltså första talet från höger är 16, nästa tal är 16*16, nästa är 16*16*16 o.s.v Men nu när det decimala talet inte är högre än 256, då behövs endast talet 16. Nu kollar du hur många ggr talet 16 går i 46. Kom ihåg att man inte dividerar(/), utan man subtraherar(-). Till matten: 46-16=30 16 är använt 1 gång 30-16=14 16 är använt 2 ggr och 2 hexadecimalt är 2 Eftersom 16 inte får rum i 14 så kollar du vad 14 är hexadecimalt. 14=E Du har nu ett hexadecimalt tal 2E och om jag inte har förklarat dåligt så ska detta vara väldigt enkelt att förstå... hex-->dec DE916-->356110 Nu gör du som innan och skriver upp talen 256 16 Nu kommer det som kan vara lite krångligt. Man ska placera det hexadecimala talet under de andra talen, MEN du ska alltid ha ett tal utanför... 256 16 D E 9 D=13 E=14 9=9 256*13=3328 14*16=224 9 3328+224+9=3561 Nu kommer vi till dom nedsänkta siffrorna. Jag skrev tidigare att hexadecimala tal har basen 16. Jag har skrivit ut talens bas efter. Man ska egentligen göra det när man skriver om olika talsystem. Decimala har 10 Hexadecimala har 16 Octala har 18 Binära har 2 Hoppas ni förstod detta lika bra som det förra :D Tyvär så buggar forumet så mina mellanslag syns inte. Uträkningarna är därför ganska så kompakta och svårlästa... Redigerat 10 September 2007 av TheDarkElf Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 9 September 2007 Rapport Dela Skrivet 9 September 2007 Ärligt talat, så fattade jag inte mycket av detdär, men nu är jag extremt trög, också... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 9 September 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 9 September 2007 Ärligt talat, så fattade jag inte mycket av detdär, men nu är jag extremt trög, också... Om du tar dig tid och läser igenom så kommer du fatta. (jag kan det inte heller så bra än ;D) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 10 September 2007 Rapport Dela Skrivet 10 September 2007 ett lätt sätt är ju att använda modulo (%i c++) ;) Bra förklarat mr Elf, inte tänkt på det så (= Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 10 September 2007 Rapport Dela Skrivet 10 September 2007 ett lätt sätt är ju att använda modulo (%i c++) ;) Bra förklarat mr Elf, inte tänkt på det så (= tackar Mr Ozono, men att använda modulo är nog lite fusk om det endast är ett uträkningsprogram....... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.