Hoppa till innehåll

Torrent

shoobes

Rekommendera inlägg

Svårt att förklara. Istället för att ladda ner allt innehåll ifrån en server, ger servern ut en liten del av filen till varje dator som ladda ner, sen får datorerna byta bitarna med varandra, så att de får en hel fil. Ju fler datorer som laddar ner, detsto snabbare går det!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man ska dock komma ihåg att vara riktigt källkritisk när man har med wikipedia att göra, nu är ju 99% av allt som står där helt rätt, men i teorin skulle ju jag kunna ändra på torrentgrejen och skriva att alla som tankar med torrents tankar från min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Svårt att förklara. Istället för att ladda ner allt innehåll ifrån en server, ger servern ut en liten del av filen till varje dator som ladda ner, sen får datorerna byta bitarna med varandra, så att de får en hel fil. Ju fler datorer som laddar ner, detsto snabbare går det!

Fel. Ju fler datorer som laddar ner, ju segare går det. (Ju fler som "Seedar" (delar ut), ju snabbare går det).

Fel. Det är ingen server som delar ut, det är en användares dator.

Därför ska man seeda när man fått ner någonting!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fel. Ju fler datorer som laddar ner, ju segare går det. (Ju fler som "Seedar" (delar ut), ju snabbare går det).

Fel. Det är ingen server som delar ut, det är en användares dator.

Därför ska man seeda när man fått ner någonting!

edit:

glöm det. täntke fel.

Redigerat av Zimens
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ju fler som laddar ner, ju fler har filer på disken=ju fortare går det. Självklart går detta inte alltid eftersom de flesta har mer i ner-hastighet än upp. Men Mr Katt har mer rätt än showtime eftersom man seedar medan man tankar också.

Jag har i många fall seedat fortare än vad jag tankar, och då är jag ju alltså en som bidrar till hastighet. Fast jag är en "leecher"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...