Hoppa till innehåll

Jakt

KVAB

Rekommendera inlägg

Jag hatar björnar för att den har dödat min hund.

Förstår varför du hatar björnarna isåfall.

Ett skälen till att jag hatar vargen, vill varna lite känsliga personer, det är en bild på hur en hund kan se ut efter att den har blivit vargdödad.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/v...nda/default.asp

Antalet jägare minskar hela tiden, så jägarkåren kommer att försvinna, frågan är bara när.

Att råna banker är olagligt, det är inte jakt. Så varför låta bli att jaga? Stoppa djurplågarna innan ni börjar utplåna oss jägare, för de plågar djur, vi försöker undvika det.

Jag tycker att man får skylla sig själv om man är jägare och släpper sin hund lös i skogen, vi människor äger inte skogen och kan inte bestämma över den men det är våran uppgift att ta hand och ansvara för våra husdjur. Om man är så dum att man släpper ut sitt husdjur i skogen så får man skylla sig själv, det är som om jag skulle släppa ut min kanin i skogen och sedan tro att den ska klara sig undan rovdjur.

Sedan, bilden döden är obehaglig det spelar ingen större roll. Jag menar en person som blivit överkörd av ett tåg är inte heller vidare trevligt. Döden är döden ingen vill dö så vi anser det hemsk och obehagligt.

Först varför minskar den så kallade jägarkåren? om den är så viktig varför tynar den då bort? Jag vet att råna banker är olagligt men du verkar inte fatta min poäng, jag tycker att det är löjligt att säga att jakt är din traditon eftersom då skulle man kunna kalla vad som helst en traditon som ska respekteras och tolereras.

Det kallas att jaga med drev när man släpper jakthunden lös, och det är för att hunden ska jaga fram viltet till jägaren så att han kan skjuta rådjuret eller vad man nu jagar. Det är inte för att rasta hunden. Anledningen till att jägarkåren minskar är att många flyttar till stan, och där förändras dom och blir som du (Menar inget illa).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag säger inte att den tradition gör det lagligt, men det är anledningen till att jag jagar. Men Selene, om du går ut på stan och så kommer det en hund som attackerar din hund, ska du skylla dig själv då för att du ville gå ut med din hund? Om du har en hund, jag vet inte. Jag fattar din poång, men jag håller inte med. Alla förstår inte vilket jobb vi jägare gör och det är inte lika många längre som är intresserade av att jaga, därför minskar jägarkåren.

Men du försöker få det till ngt heligt bara för att du anser att det är din traditon. Nu försöker du göra ngt av ingeting, ditt exempel är inte samma sak som jag pratade om om jag går ut på stan med min hund i koppel och den blir attackerad av en annan hund då är det en olycka eftersom man då tagit sitt ansvar men någon annans bristande ansvar gör en lidande. Men när en jägare tar ut sin hund i skogen för att jaga och släpper den lös så har man släpp allt ansvar, tänk bara hur många gånger dessa förbaskade jägar hundar dykt upp på våran tomt för att jägarna inte har koll på den. Hur ska jag se det då jag har en kanin som då och då får vara i sin bur ute på tomten, jag vakar över henne så ofta som möjligt men på min tomt ska jag inte behöva sitta och titta på henne varje sekund utan att frukta att en jakt hund dyker upp och skrämmer ihjäl henne då kaniner är extremt lättskrämda.

Sedan så äger vi inte skogen är du så dum att du tar med hunden ut i skogen och den springer iväg och blir dödad av en varg när hunde ska driva in saker som du ska ha ihjäl för kul skull då får du banne mig skylla dig själv, du kan inte jämföra brist på ansvar med ngt som händer för att någon annan inte har tillräckligt med ansvar för sitt djur. Vi köper djuren, tar dom till oss och dom har bara oss att lita på då dom är tama dom vet inte ngt annat därför är vi skyldiga att ta hand om dem ge dom mat, se till att städa deras omgivning och skydda dom från fara och se till att dom inte är en fara för andra människor och djur. Djur är inte människor och ser inte livet på samma sätt som vi gör inte går en varg runt och tänker "oj den där hunden tillhör någon dum jägare som släppt den vilt för våg, därför ska jag inte röra hunden för det är någon annans ägedom" Om hunden springer imot vargen eller björnen och skäller och morrar så förstår man ju att det djuret reagerar.

Jag tror att för att du gillar jakt så har du intallat dig att du gör alla oss människor här på jorden en stor och viktig tjänst men visst allt beror ju på att vi människor är så lätt påverkade säger någon att vi tex måste skjuta av älgar för att dom inte ska bli för många och bli farliga för vårat välbefinnande och att det enda rätta då är att skjuta av dom. Detta kan sägas av vem som helst och sedan få uppmärksamhet och leda till att alla icke jakt galningar säger "Jo men är det en fara för oss så låter det ju troligt så därför tillåter vi det för det låter bra" så har människor i alla tider fungerat. Känner vi oss det minsta hotade så tror vi på allt hur utnytjande, fel det än är. Tänk om man skulle säga att datorer var ett hot mot jorden att de (för att hitta på ng) sänder ut en farlig strålning och därför måste alla datorer skrotas. Detta sägs av en person som hatar datorer mer än ngt och vill få dem att sluta existera. Då blir de falska rycktena uppblåsta som sanningen och alla börjar tänka "Oj, är datorerna en fara för oss. Då måste vi göra ngt åt det alltså skrotar vi alla datorer så vi inte är hotade längre" på detta sätt kan man få fram vad man än vill.

Vi människor är lätt manipulerade därför är det lätt att säga att djuren skulle bli i överflöd om inte alla jägare fick vara hjältar och skjuta ner antalet och det spelar ingen roll att det får exsistera hur många jägare som helst. Jag menar vore jakt ett riktigt yrke så skulle det ju vara anställda och inte alla som känner för att få lite utlopp för sitt döda behov.

Har vi någonsin sett ett överflöd av ngt djur förutom gräshopper i afrika?

Det kallas att jaga med drev när man släpper jakthunden lös, och det är för att hunden ska jaga fram viltet till jägaren så att han kan skjuta rådjuret eller vad man nu jagar. Det är inte för att rasta hunden. Anledningen till att jägarkåren minskar är att många flyttar till stan, och där förändras dom och blir som du (Menar inget illa).

Du menar inget illa men du har ingen aning om vart jag bor? hur ska jag ta det?

Sedan sa jag inget om att rasta hunden jag talade om att släppa den lös i skogen villket jägare ofta gör och det är då man släpper allt ansvar och inte ska vara dum nog att tro att hunden är skyddad från allt som är skadligt. Är man i skogen så är man i skogen inte på sin hus tomt eller i en stad.

Redigerat av Selene
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och "att flytta till staden och bli som du", exakt vad menas du? Att det var tillåtet att jaga djur innan men nu är det inte det längre och du anser det fel? Det kallas utveckling.

Är det rätt med krig och att offra människor till gudar för att det var det förr?

Jag tror inte att KVAB seriöst vet vad han pratar om, låter som han mest drar till med ngt för att ha ett mot argument.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hatar björnar för att den har dödat min hund.

Förstår varför du hatar björnarna isåfall.

Ett skälen till att jag hatar vargen, vill varna lite känsliga personer, det är en bild på hur en hund kan se ut efter att den har blivit vargdödad.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/v...nda/default.asp

Antalet jägare minskar hela tiden, så jägarkåren kommer att försvinna, frågan är bara när.

Att råna banker är olagligt, det är inte jakt. Så varför låta bli att jaga? Stoppa djurplågarna innan ni börjar utplåna oss jägare, för de plågar djur, vi försöker undvika det.

Jag tycker att man får skylla sig själv om man är jägare och släpper sin hund lös i skogen, vi människor äger inte skogen och kan inte bestämma över den men det är våran uppgift att ta hand och ansvara för våra husdjur. Om man är så dum att man släpper ut sitt husdjur i skogen så får man skylla sig själv, det är som om jag skulle släppa ut min kanin i skogen och sedan tro att den ska klara sig undan rovdjur.

Sedan, bilden döden är obehaglig det spelar ingen större roll. Jag menar en person som blivit överkörd av ett tåg är inte heller vidare trevligt. Döden är döden ingen vill dö så vi anser det hemsk och obehagligt.

Först varför minskar den så kallade jägarkåren? om den är så viktig varför tynar den då bort? Jag vet att råna banker är olagligt men du verkar inte fatta min poäng, jag tycker att det är löjligt att säga att jakt är din traditon eftersom då skulle man kunna kalla vad som helst en traditon som ska respekteras och tolereras.

Vänta nu,du menar att de för döda men inte vi, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så du menar att björnen tänkte, "Oh hjälp en hund, jag måste utöva 'självförsvar' " jag tror ju knappast att den dödade hunden för att den var hungrig eller hotad.

EDIT:

Dezen vill också vara med i diskutionen men han är varnad så jag får skriva hans ställe. Hans svar lyder:

"Så ni tycker det är bättre att björn jäveln dödar hunden? Tillskillnad från hunden så är björnen inte ett sällskaps djur, ni kanske inte tror det men jägaren gillar faktiskt sin hund, och tycker ni det är ägarens fel så tycker jag ni har ngt fel i skallen"

Redigerat av CookieSmasher
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Gillar man sitt djur tar man också ansvar för det. Hundar som är utbildade i att "jaga" ett "byte" (i dessa fall björn) följer efter djuret och skäller för att kalla på ägaren. Nu råkar det vara så att många jakthundar inte är utbildade i att låta bli björnar. Om en liten "råtta" (vilket hunden är med björnens ögon) börjar springa efter en och föra ett hiskeligt oväsen tror jag verkligen inte att björnen ser på det med blida ögon. Björn antastar dock inte om man inte irriterar den eller hotar den. Det är jägarens uppgift att hålla reda på sin hund, inte björnens ansvar att se till att hunden hålls välbehållen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu ar jag läst ganka mycket av det som har skrivits i den här debatten, dock inte allt så bli inte arga om jag upprepar det någon tidigare har sagt.

Att jaga i Sverige under någolunda ordnade former tycker jag är helt ok. Till att börja med så kommer inte vi ta död på en viss art (bortsett från dom som redan är hotade) bara sådär, eftersom man räknar djuren man jagar så märker man när man har jagat för mycket och kan avbryta i tid. För det andra är det ju inte så stor skilnad mellan att vara uppfödare av gris eller ko och att vara jägare på så sett att man dödar djur hur man än gör. Sen sak man komma ihåg att köttet från djuren som skjuts i sverige överlag tas omhand och kosumeras sedan av människor, alltså en ko mindre som fick sätta livet till.

Och sen en fråga till dom som är imot jakt, varför protesterar ni inte om fiske?

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så du menar att björnen tänkte, "Oh hjälp en hund, jag måste utöva 'självförsvar' " jag tror ju knappast att den dödade hunden för att den var hungrig eller hotad.

EDIT:

Dezen vill också vara med i diskutionen men han är varnad så jag får skriva hans ställe. Hans svar lyder:

"Så ni tycker det är bättre att björn jäveln dödar hunden? Tillskillnad från hunden så är björnen inte ett sällskaps djur, ni kanske inte tror det men jägaren gillar faktiskt sin hund, och tycker ni det är ägarens fel så tycker jag ni har ngt fel i skallen"

Till "Dezen" om du behöver kalla folk som ser på ett annat sätt än dig ha "ngt fel i skallen" så är du inte mogen nog att ge dig in i en riktig disskution. Klart att jägaren gillar sin hund men tänk efter, vem styr jakthunden? Vem släpper den på frifot i den riktiga världen där den inte är skyddad av hemmets trygga vrå. Skogen tillhör inte jägaren, skogen tillhör de som bor i den och det är oftast inte vi människor. Man ansvarar för sina egena djur, det är det ansvar man tar på sig då man köper ett att släppa ut hunden vind för våg i skogen är som att släppa den fri på en motorväg, i skogen gäller inte människans fantasi lagar där spelar det banne mig igen roll om man är jägare eller inte, i skogen är det de vilda djurens teritorium och där får man respektera dem och handla så att ingen kommer till skada. Att vara jägare och släppa ut sin hund är samma sak som att släppa sitt ansvar så det är jägarens fel, jakt hundar är som logiskt sett tränade för att jaga så den jagar ju allt den anser vara ett byte, en hund som är tam vet inget om vad som är och vad som inte är farligt för det har ingen lärt den kommer det en björn eller varg så springer inte en jakthund vanligen utan ser det som ett byte och därför kan den råka illa ut.

Björnen kan omöjligt skyllas på i den här frågan då den aldrig kommer se din hund som annat än inget eller ett hot, om en hund kom springande imot dig morrande och skällandes skulle då inte du bli rädd och kanske döda den om du fick möjlighet? Då en varg eller björn dödar en hund är det dom som utför det men det är jägaren som sänder hunden i döden. Släpper man sitt ansvar över sitt husdjur så får man skylla sig själv, jag skulle aldrig släppa ut en hund att springa fritt i skogen, jag har vett nog för det, på samma sätt som att jag inte skulle släppa min kanin fri på tomten för då skulle den vara utsatt för allt för stor fara. Det är fult att lassa över det man själv har skulden för på vilda djur för det är ett fegaktigt sätt att säga "det var den som gjorde det, jag är en ängel och gör aldrig fel".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...