Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB

Rekommendera inlägg

Gäst Kaktus-Killen

Så för att jag värderar andra människor, och deras -kära- husdjur, över nå rovdjur, kan jag inte se värdet i nåt liv alls?

 

"Och än sedan? Min mamma är mer värd för mig än vad du är för mig, så därför kan jag döda dig."

 

självklart är din morsa mer värd för dig än jag är för dig, därimot är det skillnad mellan att en människa dödar en annan, än om en människa dödar ett skogsdjur. sluta komma med värdelösa jämföringar, en jägare som skjuter ett skogsdjur är långt ifrån lika hemskt som en person som dödar en annan <.<

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Så för att jag värderar andra människor, och deras -kära- husdjur, över nå rovdjur, kan jag inte se värdet i nåt liv alls?

 

"Och än sedan? Min mamma är mer värd för mig än vad du är för mig, så därför kan jag döda dig."

 

självklart är din morsa mer värd för dig än jag är för dig, därimot är det skillnad mellan att en människa dödar en annan, än om en människa dödar ett skogsdjur.

Det här börjar låta patetiskt, om du dödar en människa eller ett djur vilt eller tamt så dödar du ett liv. Man värderar så klart dom som är viktiga för än först och främst men man är lika mycket mördare vem man än dödar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Så för att jag värderar andra människor, och deras -kära- husdjur, över nå rovdjur, kan jag inte se värdet i nåt liv alls?

 

"Och än sedan? Min mamma är mer värd för mig än vad du är för mig, så därför kan jag döda dig."

 

självklart är din morsa mer värd för dig än jag är för dig, därimot är det skillnad mellan att en människa dödar en annan, än om en människa dödar ett skogsdjur.

Det här börjar låta patetiskt, om du dödar en människa eller ett djur vilt eller tamt så dödar du ett liv. Man värderar så klart dom som är viktiga för än först och främst men man är lika mycket mördare vem man än dödar.

 

är det nu jag som låter patetisk för chainsawkittens överdrivna mening, aja..

visst släcker man ett liv, men jag har svårt att värdera ett djur-liv över ett människo-liv, hur kan det vara konstigt egentligen..?

 

och för att driva saken framåt lite, Mord är definitionen av en människa som dödar en annan.

att döda ett djur klassas inte som mord, det är rätt långt ifrån samma sak

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så för att jag värderar andra människor, och deras -kära- husdjur, över nå rovdjur, kan jag inte se värdet i nåt liv alls?

 

"Och än sedan? Min mamma är mer värd för mig än vad du är för mig, så därför kan jag döda dig."

 

självklart är din morsa mer värd för dig än jag är för dig, därimot är det skillnad mellan att en människa dödar en annan, än om en människa dödar ett skogsdjur. sluta komma med värdelösa jämföringar, en jägare som skjuter ett skogsdjur är långt ifrån lika hemskt som en person som dödar en annan <.<

w0rd!

 

Jag har sagt det förr å säger de igen: NEJ! Ni kan inte gå ut å mörda mej eller Kaktus-Killen FÖR DET ÄR OLAGLIGT! Å sluta tro att djur har känslor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är vetenskapligt bevisat att djur har förmågan att känna känslor, JO!

 

är det nu jag som låter patetisk för chainsawkittens överdrivna mening, aja..

visst släcker man ett liv, men jag har svårt att värdera ett djur-liv över ett människo-liv, hur kan det vara konstigt egentligen..?

Det är precis det här jag menar! Du utgår återigen från DITT EGET perspektiv och vägrar se det andra. Men bara för att perspektivet är ditt betyder det inte på långa vägar att det är rätt.

 

Det är DU som har svårt att värdera ett människo-liv och ett djur-liv lika, men betyder det att det är så? Är det rätt att mörda en annan människa eftersom att man har svårt att värdera andra människors liv lika högt som sitt eget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så för att jag värderar andra människor, och deras -kära- husdjur, över nå rovdjur, kan jag inte se värdet i nåt liv alls?

 

"Och än sedan? Min mamma är mer värd för mig än vad du är för mig, så därför kan jag döda dig."

 

självklart är din morsa mer värd för dig än jag är för dig, därimot är det skillnad mellan att en människa dödar en annan, än om en människa dödar ett skogsdjur. sluta komma med värdelösa jämföringar, en jägare som skjuter ett skogsdjur är långt ifrån lika hemskt som en person som dödar en annan <.<

w0rd!

 

Jag har sagt det förr å säger de igen: NEJ! Ni kan inte gå ut å mörda mej eller Kaktus-Killen FÖR DET ÄR OLAGLIGT! Å sluta tro att djur har känslor.

 

Har man så kallad "common sense" kan man förstå tillräckligt att ALLT ÄR ETT LIV du är inte mer värd att leva än ett rådjur ute i skogen, lagar finns men dom är obetydliga lagar styr inte rätten att leva.

Och hur kan du säga att djur inte har känslor? är dom bara en flytande massa som finns för ditt välbefinnande? jag hoppas verkligen att du inte har ett husdjur för jag skulle tycka riktigt synd om det djuret, ingen skulle nog vilja vara ditt husdjur frivilligt då du påstår att de inte har känslor.

 

Jag har tillräckliga bevis för att påstå att djur har känslor, du har inga äkta bevis för motsattsen. Jag har en kanin, som blir arg när ngt är fel, hon är glad när ngt bra för henne har hänt när hon får komma ut och springa på mattan eller när hon får ngt gott att äta. Min kanin har världens personlighet hon är envis, små grining och den bästa att kalla henne känslolös tar jag som en förolämpning. Faktum är att jag börjar tveka på om du verkligen har några känslor alls för det har du inte visat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vår folkbokföring är ju ännu mer utförlig, så varför inte ta och avliva några människor? Vi kommer ju knappast att dö ut för att vi i förväg kan se när det börjar bli för få individer kvar för att trygga artens överlevnad.

 

Grisar och kor m.fl. är tamdjur och skulle inte överleva i naturen. De har helt enkelt avlats till att bara vara föda åt oss. Släppte vi dem fria skulle de dö ändå. Däremot kan vi trygga dem ett värdigt liv. Med vilt är de annorlunda; de är fria och kan överleva i vildmarken. Vi har inget behov av dem, eftersom vi redan har tämjt många arter till att förse oss med kött.

 

Gällande fisket vill jag påpeka att jag inte ser med blida ögon på rovfisket som bedrivs i Östersjön. Vi har fiskuppfödare och jag tycker att vi bör förhålla oss till dessa. Fiskar som lever i fångenskap skulle aldrig klara sig ute i haven utan att bli matade, precis som grisarna och korna. Att släppa dem fria skulle rubba balansen i ekosystemet genom att rovdjuren skulle få frodas i allt för stor utsträckning.

 

Till sist vill jag bara säga till er som säger att "alla jaktmotståndare är bara stadsbor (stockholmare)". Jag bor i en liten by med 85 invånare ute i den norrbottniska "vildmarken" med 1 mil till närmaste livsmedelsaffär. De enda höjdpunkterna för byborna här är början på älgjakten i september och älgfesten i november. Jag är dock inte infödd bybo, utan har bott lite här och var och kan därför se på jakten med betydligt mer objektiva ögon än byborna här.

 

Så det är rätt att döda ett djur som har blivit framavlat i fångenskap och lever sitt liv i fångeskap, jämförelsevis att döda ett djur som levt sitt liv som den borde och sedan slutat som ett byte för ett rovdjur? Rovdjuret i det här samanhanget kan vara en människa eller björn eller varg eller vad som helst. Och sen tycker du att vi ska stödja att föda upp fiskar till att bli mat? vilket liv, är det inte bättre att låta dom leva sitt liv naturligt och sedan bli fångade av ett rovdjur?

 

Soad_token

 

Anledningen till att fiske inte disskuteras i denna tråd kan möööjligtvis vara att det är en tråd om jakt...

Japp..men fiskar är ju också djur, undrar bara vad ni som är motståndare till jakt har för åsikter om fiske? fritidsfiske specielt.

 

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Starta en tråd om det i så fall? (ursäkta om jag är brysk men vill bara undvika off-topic och en diskussion som slutar med att diskutera blindhundar :P, fiske är inte helt off-topic men kan leda till ngt annat o.s.v. om man tillåter diskussioner om det i samma ämne). Du får gärna starta en tråd om fiske =)

 

Och alla djur blir inte fångade av rovdjur. Långt ifrån. Och människan är väl knappt ett rovdjur utan snarare en all-ätare. Vi kan helt bortse från animalisk föda om vi vill. Vi hade klarat oss lika bra, eller t.o.m. bättre (minskad risk för hjärt & kärlsjukdomar bl.a.). Rovdjuren är beroende av kött men det är inte vi vilket gör jämförelsen lite irrelevant.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så det är rätt att döda ett djur som har blivit framavlat i fångenskap och lever sitt liv i fångeskap, jämförelsevis att döda ett djur som levt sitt liv som den borde och sedan slutat som ett byte för ett rovdjur? Rovdjuret i det här samanhanget kan vara en människa eller björn eller varg eller vad som helst. Och sen tycker du att vi ska stödja att föda upp fiskar till att bli mat? vilket liv, är det inte bättre att låta dom leva sitt liv naturligt och sedan bli fångade av ett rovdjur?

 

Soad_token

Vi människor må vara rovdjur men vi har mat som vi föder upp och behöver inte jaga, ett rovdjur som varg och björn jagar endast då det är hungrigt och inte hela tiden. Människor jagar inte för att de behöver mat utan för att det är kul och det är fel. Sedan kan du inte säga att ett djur ändå ska bli uppätet av ett rovdjur för det vet du inte alla växtätare blir inte uppätna utan dör av ålder eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Så för att jag värderar andra människor, och deras -kära- husdjur, över nå rovdjur, kan jag inte se värdet i nåt liv alls?

 

"Och än sedan? Min mamma är mer värd för mig än vad du är för mig, så därför kan jag döda dig."

 

självklart är din morsa mer värd för dig än jag är för dig, därimot är det skillnad mellan att en människa dödar en annan, än om en människa dödar ett skogsdjur.

 

Det här börjar låta patetiskt, om du dödar en människa eller ett djur vilt eller tamt så dödar du ett liv. Man värderar så klart dom som är viktiga för än först och främst men man är lika mycket mördare vem man än dödar.

 

 

 

 

Skulle du och ett djur vara i fara på samma ställe samtidigt så skulle jag rädda djuret inte dig eftersom du är en främling utan värde för mig.

 

A

 

du skrämmer mig, seriöst om du resonerar så, men om jag inte har nåt värde för att jag är en främling, varför då rädda djuret? känner ni varandra eller?

 

-edit: värst va bra man är på att ta bort vissa delar ur quotes!-

 

men visst, detta leder ingenstans så spela roll:

 

jakt kommer fortsätta, ingen bryr sig om ett skogsdjur dör (förutom irriterande djurrättsaktivister), folk bryr sig om när jägaren dör.

jakt är kul, döda döda döda! och, gratis mat till jägarna, mmm älgkött.

och ingen vill ha hundratals älgar på vägarna så det är väl bra att hålla antalet nere? jakten har ju regler för att se till att det inte dödas för många :3

Ni kan fortsätta skriva A4 långa uppsatser om varför jag är en värdelös främling och djur är våra gudar som borde styra över oss, gör ingen skillnad ändå?

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...