Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB

Rekommendera inlägg

du skrämmer mig, seriöst om du resonerar så, men om jag inte har nåt värde för att jag är en främling, varför då rädda djuret? känner ni varandra eller?

 

-edit: värst va bra man är på att ta bort vissa delar ur quotes!-

 

men visst, detta leder ingenstans så spela roll:

 

jakt kommer fortsätta, ingen bryr sig om ett skogsdjur dör (förutom irriterande djurrättsaktivister), folk bryr sig om när jägaren dör.

jakt är kul, döda döda döda! och, gratis mat till jägarna, mmm älgkött.

och ingen vill ha hundratals älgar på vägarna så det är väl bra att hålla antalet nere? jakten har ju regler för att se till att det inte dödas för många :3

Ni kan fortsätta skriva A4 långa uppsatser om varför jag är en värdelös främling och djur är våra gudar som borde styra över oss, gör ingen skillnad ändå?

Om någon är läskig så är det du eftersom du är strängt för att människor ska lyssna på dig men du lyssnar inte på någon annan än dig själv. Jag värderar alla djur och människor som har vett att respektera andra alltså är du stryken. Och ingen har sagt att djur är våra gudar det är snarare så att vissa i den här tråden försöker få jägare att se ut som räddare av jorden vilket är fallet. Och tål att lyssna på folk som är i mot jakt så har du inget här att göra detta är en debatt tråd om alla skulle vara för jakt så skulle man bli tvungen att lägga ner den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Kaktus-Killen

du skrämmer mig, seriöst om du resonerar så, men om jag inte har nåt värde för att jag är en främling, varför då rädda djuret? känner ni varandra eller?

 

-edit: värst va bra man är på att ta bort vissa delar ur quotes!-

 

men visst, detta leder ingenstans så spela roll:

 

jakt kommer fortsätta, ingen bryr sig om ett skogsdjur dör (förutom irriterande djurrättsaktivister), folk bryr sig om när jägaren dör.

jakt är kul, döda döda döda! och, gratis mat till jägarna, mmm älgkött.

och ingen vill ha hundratals älgar på vägarna så det är väl bra att hålla antalet nere? jakten har ju regler för att se till att

det inte dödas för många :3

Ni kan fortsätta skriva A4 långa uppsatser om varför jag är en värdelös främling och djur är våra gudar som borde styra över oss, gör ingen skillnad ändå?

 

Om någon är läskig så är det du eftersom du är strängt för att människor ska lyssna på dig men du lyssnar inte på någon annan än dig själv. Jag värderar alla djur och människor som har vett att respektera andra alltså är du stryken. Och ingen har sagt att djur är våra gudar det är snarare så att vissa i den här tråden försöker få jägare att se ut som räddare av jorden vilket är fallet. Och tål att lyssna på folk som är i mot jakt så har du inget här att göra detta är en debatt tråd om alla skulle vara för jakt så skulle man bli tvungen att lägga ner den här tråden.

 

Och när skrev jag att alla borde lyssna på mig? Istället är allt man får en massa "så du tycker alla djur ska dö vava?" så fort man säger nåt, som man sen måste förklara men det blir bara samma sak om och om igen.

och försök inte låtsas att du är mer öppen till debatten.

_

 

PS, jag klarar mig utan att vara med på din "håller-med-Selene" lista som man åker ur om man säger emot, eftersom jag har varit respektlös i mina svar efter att ha blivit bombad av idiotiska irrelevanta jämförelser.

 

Männsikan är det mest själviska djuret vi som individ ser bara vårt eget bästa, därför tror jag inte på dig när du säger att du värderar människor mer än djur, för skulle det hända ngt skulle du såklart rädda dina närmsta och inte främlingen som oxå råkade vara på fel ställe vid fel tillfälle.

självklart skulle jag rädda mina närmsta först, vad tror du? betyder det automatiskt att jag INTE skulle rädda en främling över ett djur eller i en annan situation?

 

människor > djur

 

 

men igen, den här debatten är bara löjlig, är man för jakt (en rolig hobby som håller djurbestånden på rationella nivåer) är man tydligen en känslolös mördare ("som dödar ENDAST för skojs skull"), och är man mot så räddar man random djur över en människa, inget av dom är särskilt lockande

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Männsikan är det mest själviska djuret vi som individ ser bara vårt eget bästa, därför tror jag inte på dig när du säger att du värderar människor mer än djur, för skulle det hända ngt skulle du såklart rädda dina närmsta och inte främlingen som oxå råkade vara på fel ställe vid fel tillfälle.

självklart skulle jag rädda mina närmsta först, vad tror du? betyder det automatiskt att jag INTE skulle rädda en främling över ett djur eller i en annan situation?

 

människor > djur

 

 

men igen, den här debatten är bara löjlig, är man för jakt (en rolig hobby som håller djurbestånden på rationella nivåer) är man tydligen en känslolös mördare ("som dödar ENDAST för skojs skull"), och är man mot så räddar man random djur över en människa, inget av dom är särskilt lockande

 

håller faktist med, hellre räddar man väl en människa än ett djur?

människor > djur helt enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Starta en tråd om det i så fall? (ursäkta om jag är brysk men vill bara undvika off-topic och en diskussion som slutar med att diskutera blindhundar :P, fiske är inte helt off-topic men kan leda till ngt annat o.s.v. om man tillåter diskussioner om det i samma ämne). Du får gärna starta en tråd om fiske =)

 

Och alla djur blir inte fångade av rovdjur. Långt ifrån. Och människan är väl knappt ett rovdjur utan snarare en all-ätare. Vi kan helt bortse från animalisk föda om vi vill. Vi hade klarat oss lika bra, eller t.o.m. bättre (minskad risk för hjärt & kärlsjukdomar bl.a.). Rovdjuren är beroende av kött men det är inte vi vilket gör jämförelsen lite irrelevant.

 

Nja...men jag menade efter som ni säger att man inte ska jaga djur, och fisk är djur...sist jag kollade iaf:P Men skämt och sidå, vad är skillnade mellan att döda ett råddjur och en gädda? (En liten snbb förklaring) Sen har vi faktiskt hörntänder som är typiskt för rovdjur, men visst vi är allätare, alltså det tillhör naturliga kost att äta kött. Man ökar risken för hjärt & kärlsjukdomar marginellt (om man inte bara äter kött) men man får canser om man äter potatis enligt vissa studier så jag menar allt är skadligt på någotsätt enligt någon. sen är det nyttigt att äta kött enligt det flesta läkare, i en lagom mängd.

 

Soad_token

 

Så det är rätt att döda ett djur som har blivit framavlat i fångenskap och lever sitt liv i fångeskap, jämförelsevis att döda ett djur som levt sitt liv som den borde och sedan slutat som ett byte för ett rovdjur? Rovdjuret i det här samanhanget kan vara en människa eller björn eller varg eller vad som helst. Och sen tycker du att vi ska stödja att föda upp fiskar till att bli mat? vilket liv, är det inte bättre att låta dom leva sitt liv naturligt och sedan bli fångade av ett rovdjur?

 

Soad_token

Vi människor må vara rovdjur men vi har mat som vi föder upp och behöver inte jaga, ett rovdjur som varg och björn jagar endast då det är hungrigt och inte hela tiden. Människor jagar inte för att de behöver mat utan för att det är kul och det är fel. Sedan kan du inte säga att ett djur ändå ska bli uppätet av ett rovdjur för det vet du inte alla växtätare blir inte uppätna utan dör av ålder eller annat.

 

Jo människor behöver mat. Sen är vi allätare alltså behöver vi en blandad kost för att må bra, kött och växter. Och nej vi behöver inte jaga...men är det inte mer humant att låta djuren leva fritt utan att mäniskan påverkar hur dom ska se ut genom avel? Om man skjuter t.ex. ett rådjur har det ju i alla fall fått leva en dela av sitt liv i en naturlig miljö istället på en gård.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo människor behöver mat. Sen är vi allätare alltså behöver vi en blandad kost för att må bra, kött och växter. Och nej vi behöver inte jaga...men är det inte mer humant att låta djuren leva fritt utan att mäniskan påverkar hur dom ska se ut genom avel? Om man skjuter t.ex. ett rådjur har det ju i alla fall fått leva en dela av sitt liv i en naturlig miljö istället på en gård.

 

Soad_token

Det är inte humant att gå ut och döda ngt utan att ha ett behov av det, de kor och grisar som finns idag som framavlats skulle inte ha funnits alls om människan inte börjat avla dom därför skulle dom inte fått ett liv alls, sedan som många redan har påpekat så glatt i den här tråden så brukar vanligtvis bönder ta hand om sina djur (undantag så klart) och ge dom ett ordentligt liv, skulle du släppa ut tama kor och grisar i vildmarken skulle dom snabbt dö ut eftersom dom inte har instinkterna som krävs för att överleva. Om man tar älgar så är dom inte påverkade av oss människor utan lever sina egena liv att gå ut och döda en utan anledning är onödigt och löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jakt ÄR endast för nöje då djuren vi föder upp mycket väl räcker för att täcka vårt behov. Vi behöver inte jaga av någon anledning. Naturen håller djuren på rationella nivåer. De kan bli många men detta rättas till p.g.a. att om de är för många finns det int etillräckligt med mat. Det enda som gör är att de blir för många är att vi anser 4 älgar vara för många när det naturligt sett inte är det. De som är för många ur ett naturligt perspektiv är helt klart vi människor som dräller runt över hela planaten och finns i otroligt stora antal.

 

Att Du är skrämmande är för att du verkar tycka att inget utom människor är värt att leva och kan absolut inte ha känslor eller liv och alltså får man döda hur mycket man vill. Mina jämförelser är inte irrelevanta då de är samma sak som du säger, bara använda på människor istället för djur (men vi är också djur).

 

EDIT: Alltså inte att du tycker att människor > djur utan att du tycker att "ha lite kul" > djurens liv.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Jakt ÄR endast för nöje då djuren vi föder upp mycket väl räcker för att täcka vårt behov. Vi behöver inte jaga av någon anledning. Naturen håller djuren på rationella nivåer. De kan bli många men detta rättas till p.g.a. att om de är för många finns det int etillräckligt med mat. Det enda som gör är att de blir för många är att vi anser 4 älgar vara för många när det naturligt sett inte är det. De som är för många ur ett naturligt perspektiv är helt klart vi människor som dräller runt över hela planaten och finns i otroligt stora antal.

 

Att Du är skrämmande är för att du verkar tycka att inget utom människor är värt att leva och kan absolut inte ha känslor eller liv och alltså får man döda hur mycket man vill. Mina jämförelser är inte irrelevanta då de är samma sak som du säger, bara använda på människor istället för djur (men vi är också djur).

 

EDIT: Alltså inte att du tycker att människor > djur utan att du tycker att "ha lite kul" > djurens liv.

och här blir man bombad igen av "djur är värdelösa vava?" när man säger att människor är MER värda.

men du kanske menade Soad-token den här gången

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Men på dina inlägg har det låtit så. För det har varit det du sagt hela tiden. Att människor > djur. Bara upprepat det hela tiden.

klart, därimot säger jag inte att djurliv är värdelösa, bara mindre värda än människoliv, svårare än så är det inte

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Svenskar är mer värda än mocambikier. Ack, vilket oväsen det skulle bryta ut om man sade det. Vi är mer värda än fasaner. Ingen bryr sig. Egentligen är det ingen skillnad på uttalandena. Allt levande=allt levande. Inget är > eller <.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...