Ozoon Skrivet 20 September 2007 Rapport Dela Skrivet 20 September 2007 Ja, idag hände nåt konstigt med min bästa vän. Datorn alltså. Hade haft den på ett tag och varit iväg och gjort massa grejor, så när jag kommer hem står det nåt om nåt otillåtet antal cylindrar eller liknande, jag fattade ingenting och rebootade. Datorn bootar windows, men det fryser helt och jag tvingas än en gång reboota. Denna gång så bootas inte windows alls, men börjar iaf att laddas. Men dom 3 blåa plupparna går bara 2 varv innan datorn automatiskt startar om. Provar linux. Funkar ungefär som första booten med windows, hakar sig medan den laddar grejor, nautilus-grejen syns fortfarande. Provar linux igen, då bootar det och funkar fint, förutom att den inte hittar _NÅGON_ av mina hårddiskar, inte ens den som linux körs ifrån (windows ligger på samma). Fipplar lite, och nu hittar den iaf min andra hårddisk där jag har massa shit, men den hittar fortfarande inte windows delen av sin egen disk, men linux filsystem finns iaf. så, formatera går ju alltid, men jag har typ 10h speltimmar på oblivion jag gärna hade sparat, och några replays från wc3 osv. Nån som har nån aning om vad som är fel och vad jag kan göra åt saken? (nej, det är inte damm, och båda diskarna hittas i bios) Tack på förhand // Ozoon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 20 September 2007 Rapport Dela Skrivet 20 September 2007 Det blir alltid så komplicerat när någon som i vanliga fall brukar hjälpa andra med datorproblem frågar om hjälp =/ Låter ju lustigt att antalet cylindrar bara helt plötsligt ändras. Ända gångerna jag sett nåt med dem är när man partitionerar. Hur funkar det nu då? Du kan starta upp Linux (från hårddisk) och kan komma åt datan på dem i Linux? Om så är fallet kan du ju i alla fall göra backup på de viktigaste filerna (om inte alla till och med). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 21 September 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 21 September 2007 Nej, det som är så lustigt, kommer inte åt windows-partionen av denna disk. Linux ligger på samma, och alla partioner jag har i Linux verkar funka, har bara 40gb på windows partionen, men dom är som försvunna. Ska prova att bara ominstallera windows senare, kanske kan fixa backup på filerna då, och sen formatera, bara för säkerhets skull. Sen det här med cylindrar har jag aldrig varit med om alls, så blev rätt paff när man kommer hem så står det nåt elakt om det. Men men, i värsta fall blir det väl en jävligt rolig fredag på google :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 21 September 2007 Rapport Dela Skrivet 21 September 2007 Det här är anledningen till att jag inte gärna går ifrån datorn när någonting körs som jag inte vet funkar stabilt. Man vet aldrig vad som händer. Senaste gången var när jag skulle installera drivrutinerna till moderkortet på nya datorn. Det gick segt så jag stack till ICA för att inhandla nåt att äta och dricka. När jag kom tillbaka var skärmen svart och nåt, som jag nu inte minns, gnällde så jag gick in i BIOS och ändrade tillbaka allt till standardinställningarna. (Hade inte rört inställningarna i BIOS alls innan) Men efter det funkade det igen. Så från och med nu sitter jag och tittar på skärmen till allt är klart, om jag inte kört det förut och vet att det alltid annars går bra. Men du hade kanske inte gjort nåt annorlunda än vanligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst newnameguy Skrivet 21 September 2007 Rapport Dela Skrivet 21 September 2007 Steg för steg.. Om det inte fungerar, gå till nästa. 1. Kolla så att allt där inne sitter på rätt plats. Dvs sladdar. 2. Gör som epaaj sade, återställ BIOS. 3. Gör som jag säger, starta om BIOS med jumpern(ävern kallat CMOS-reset). >Guide< >Bild< 4. Kopiera över dina hårddiskar till en kompis och formatera sedan. 5. Ring supporten och klaga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 21 September 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 21 September 2007 1 Done 2 Done 3 Njae, palla 4 Räcker nog med OS disken 5 inte deras fel. Epaaj> Nej, datorn stod bara idle, enda som var igång var µtorrent, om ens det. det som är så konstigt. Aja, ska dra om windows nu, se om jag kan få sparat lite grejor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 21 September 2007 Rapport Dela Skrivet 21 September 2007 steg 3 är inte så jobbigt kollade i min gamla dator & du behöver ju bara ta bort nått batteri i 15 minuter & flytta en grej i 30sec^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 22 September 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 22 September 2007 (redigerat) Jo, men eftersom jag är övertygad om att det inte är problemet så orkar jag inte. Tur att jag kan så pass mycket då ;D Sitter på ubuntu live CD nu, håller på dra över massa saker från ubuntu-disken till min backup HDD. Fick formatera XP partionen och allt jag hade där försvann (dah) men använde ett "anti-format" program och letade reda på mina gamla borttagna filer (getdataback for ntfs, gdbnt) så inget förlorat egentligen. Diskarna började dock spunka något ordentligt, primärdisken stängde av sig själv titt som tätt pga att den var dåligt formaterad, mitt fel, men kommer inte upprepas. Men jag lyckades formatera den till slut (svårt att göra det med en disk som stänger av sig spontant). Ska bara jag har fått över lite filer till D:\ (Digital Caviar II) formatera hela C:\ (Digital Caviar) och dra om både XP (igen, 3e gången för idag) och dra in gentoo istället för ubuntu. Så sammanlagt installerad 6st OS idag då, tough life :) Tack för hjälpen mr Epaaj, även om du kanske inte hjälpte så mkt xD Men om du vet mer om cylinder-grejorna får du gärna förklara, för jag har aldrig stött på det förut. Nu jeflar ska allting på C: bort, och nytt och fräscht in. Jag är jävligt glad att det bara var nåt spunkigt med diskarna, trodde jag skulle behöva köpa ny disk. Puss på er alla. EDIT: Självklart började C:\ muppa några min efter inlägget... så vetefan hur det är med den egentligen.... måste kanske köpa ny disk alltså... typiskt! Får se, ska testa allt möjligt. Redigerat 22 September 2007 av Ozoon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 22 September 2007 Rapport Dela Skrivet 22 September 2007 Hm, nä jag kanske blandade ihop nåt lite =/ Vi hoppar över det där med cylindrarna. Hoppas ditt problem löser sig i alla fall. Skumt problem är det i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 24 September 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 24 September 2007 Nu fattar jag lite av det med cylindrar iaf:P Mycket märkligt, men windows funkar bra, Ubuntu skiter jag i, försökte dra in gentoo, men verkar vara nåt problem som många har som även drabbar mig, och orkar inte kompilera kernel för 3e gången idag, har pillat med gentoo sen fyra, och några timmar igår, så nu får det vara nog. får se vad jag hittar på, funkar inte det senaste stabilt för mig så överväger jag fedora. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 25 September 2007 Rapport Dela Skrivet 25 September 2007 Vad är det som är probelemet med Gentoo? Missar du att lägga in stöd för vissa saker i kerneln? Jag kompilerade nog om kerneln ett tiotal gånger senaste gången. Datorer med ny hårdvara är inte alltid lika kul =P Men det gick till slut. Allt går att lösa. Man behöver bara ta reda på hur eller/och testa sig fram. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 25 September 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 25 September 2007 Problemet är att den söker efter root som en ext2 när den är en ext3, och det är jag säker på. Har dubbelkollat fstab också, och den är korrekt, har du nån ide om lösning så hjälp gärna, men har googlat och många verkar ha exakt samma problem och dom klagar på versionen av nånting, kommer inte ihåg vad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.