Hoppa till innehåll

Religion


Ryssfemma

Rekommendera inlägg

  • Svar 360
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Bibeln var skriven om några personer som påstod att de har tagit efter Guds kunskap och nu sammanställde de den i en bok.

 

du är en av de få som inser det, resten tror att det är Guds dagbok eller nåt.

 

Men herregud. Du missar min poäng helt och hållet. Vad jag menar är att alla religioner förespråkar fred på jorden. Sedan så är det inte alltid så att man eftersträvar att utföra goda gärningar. Varje människa är en egoist i grund och botten då de utför gärningar för att själva må bra efteråt, kanske är det bra att ha något annat i baktanken än sig själv?

 

Alla religioner förespråkar fred.. jaha, och det gör ju inte de flesta samhällen.

men ja, folk är egoister..

 

Men är det då religionens fel? Är det inte personernas fel som utnyttjar religionen då?

 

utan nåt att basera sina handlingar på så kan de inte göra mycket i dess namn eller hur..? :>

 

Har redan sagt att dessa var extremisterna. Skulle nog gissa på att 98% av muslimerna i världen inte skulle vilja se dessa tecknare döda.

 

inte döda kanske, straffade. det finns väldigt få muslimer som inte är troende..

btw så vore dom där 2 procenten då 36 miljoner extrema fundamentalister :D men ja du hittade på statistik. *ändrat pga fel av antal*

 

Seriöst, tror du att det är fler religiösa som blir missbrukare, kriminella osv än "vanligt" folk?

Nej. vilket visar att de tio budorden inte gör nån skillnad

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En massan j*vla text...

Jag tänker inte ens svara särskilt ingående på det du skrev. Hela ditt inlägg känns totalt orelevant. När jag talar om individen i sig och hur religionen har för påverkan på den så drar du in samhällen?

 

Sedan skriver du att man inte kan basera handlingar på något i dess namn, men det är klart man kan! Det är alltid lättare att skylla på något eller någon än sig själv efterhand.

 

Och nej, jag hittar inte på statistik. Jag gör ett antagande.

 

Du nämner du att de tio budorden inte gör någon skillnad för att det finns mindre religiösa kriminella osv... Jag hade för mig att det var det som de tio budorden och andra "livsregler" gick ut på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Vad jag vet så har alla stora relegioner idag, ett fredligt budskap i grunden.

Ja, i grunden. Men sen har den ju blivit rejält omformad av vissa mäktiga person/församlingar genom två årtusende och blivit till något helt annat än det var i början.

 

Man kan ju t.ex. ta Islam, i början var det tänkt från att göra kvinnor lika mycket värda och behandlade med respekt som män eftersom på den tiden så begravde man nyfödda flickor levande eftersom dem var "en skam för familjen". Men genom åren har det blivit något helt annat, nu får ju kvinnor i länder såsom Iran knappt hålla en konversation utan sin mans tillåtelse. Eller för några hundra år sedan så fick man om man var katolik betala för avlatsbrev för att komma upp i himlen. Så nästan alla religioner har blivit omformade. Det finns vissa undantag, t.ex. Buddhismen, där vissa till och med bär skyddsmaskar så att människan inte råkar andas in någon liten insekt så att insekten dör. Men Buddhismen säger ju att Gudar är oviktiga, och ett utav dem främsta medlen man har använt för omforming av religioner är att man säger att det är Guds villja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En massan j*vla text...

Jag tänker inte ens svara särskilt ingående på det du skrev. Hela ditt inlägg känns totalt orelevant. När jag talar om individen i sig och hur religionen har för påverkan på den så drar du in samhällen?

 

Sedan skriver du att man inte kan basera handlingar på något i dess namn, men det är klart man kan! Det är alltid lättare att skylla på något eller någon än sig själv efterhand.

 

Och nej, jag hittar inte på statistik. Jag gör ett antagande.

 

Du nämner du att de tio budorden inte gör någon skillnad för att det finns mindre religiösa kriminella osv... Jag hade för mig att det var det som de tio budorden och andra "livsregler" gick ut på?

 

Vart har du fått citatet ifrån?!

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"De använder religionen för att sporra upp folk"

"utan nåt att basera sina handlingar på så"

Du nämner du att de tio budorden inte gör någon skillnad för att det finns mindre religiösa kriminella osv... Jag hade för mig att det var det som de tio budorden och andra "livsregler" gick ut på?

precis, vi behöver dem inte. skulle de tio budorden inte vara skrivna, skulle du då mörda? nej? vet du varför, för att du har moral och ett samvete. tror du en stentavla gett oss moral/samvete? gissa en gång

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Text igen...

Du är trångsynt

 

Vad bra jag är på att debattera? Är det ovanligt att påpeka när någon skiftar ämne och skriver något som inte har någon större relevans med det tidigare?

 

Samhällen förespråker visserligen att du inte ska utföra kriminella handlingar i form av lagar. Religionen vill att du som människa och levande varelse skall göra rätt handlingar i form av en tro. Det är en stor skillnad bara du förstår innebörden av detta.

 

Sen så skrev jag en aning fel där, men med lite sunt förnuft så borde du förstå att vad jag menade. Man kan faktiskt utföra handlingar utan att basera dessa på något. Och som jag sade innan så är det sällan som religionen ligger bakom detta. Det har sina rötter annanstans där religionen är en maskering så att säga.

 

Men innan jag fortsätter så måste jag bara klargöra din punkt och se om jag har uppfattat den korrekt. Du påstår att religion är en massa "trams" som styr folks liv och största anledningen till konflikterna som äger rum idag?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen så skrev jag en aning fel där, men med lite sunt förnuft så borde du förstå att vad jag menade. Man kan faktiskt utföra handlingar utan att basera dessa på något. Och som jag sade innan så är det sällan som religionen ligger bakom detta. Det har sina rötter annanstans där religionen är en maskering så att säga.

Du vet, folk som utför saker i sin religions namn är oftast extrema fundamentalister som tar allt i religionen bokstavligt, om nån spränger sig själv och västerlänningar, väntar de sig ofta att de ska bli belönade av Gud/Allah.

Visst finns det fall där religionen bara är en täckmantel, betyder det att alla fall är det?

Jag skulle säga att självmordsbombare är mycket mer ivriga att spränga sig själv i luften då de fått höra i månader att de kommer bli belönade blabla.. finns bara en nackdel, de vet inte om Allah ens finns. Utan en tro så skulle självmordsbombningarna minska i antal, enligt min teori..

 

Men innan jag fortsätter så måste jag bara klargöra din punkt och se om jag har uppfattat den korrekt. Du påstår att religion är en massa "trams" som styr folks liv och största anledningen till konflikterna som äger rum idag?

Ja, dom där löjliga barnsagorna har fått tok för stort inflytande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Text återigen.

För det första vill jag påpeka att de inte har samma effekt. Religion och samhälle har en stor skillnad mellan sig. Samhället vill att du inte ska bli en kedjerökande-A-kassa-pundar-luffare ute på stan medan religion eftersträvar något helt annat. Något som många kallar vägen till evig lycka.

 

Och är det rätt att generalisera några självmordbombare mot hela religionen? Bara för att det finns en del extremister som uppfattat religionen på fel sätt betyder det inte att religionen har fel. Du borde nog kanske ta en resa till platser där sådant faktiskt sker. Hjärntvätt och djupa rötter till tidigare händelser är vad det är.

 

Slutligen kan du inte påstå att religionen är barnsagor då du har inga bevis och jag vet att inte heller har religionen bevis. Men detta tänker jag inte gå in på då det skulle bli en omöjlig debatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och är det rätt att generalisera några självmordbombare mot hela religionen? Bara för att det finns en del extremister som uppfattat religionen på fel sätt betyder det inte att religionen har fel. Du borde nog kanske ta en resa till platser där

sådant faktiskt sker. Hjärntvätt och djupa rötter till tidigare händelser är vad det är.

"Och är det rätt att generalisera några självmordbombare mot hela religionen?"

Ja och Nej. Utan religionen skulle det inte hända, svårare än så är det inte, men det betyder inte (som jag aldrig sagt) att ALLA gör terrordåd.

 

Slutligen kan du inte påstå att religionen är barnsagor då du har inga bevis och jag vet att inte heller har religionen bevis. Men detta tänker jag inte gå in på då det skulle bli en omöjlig debatt.

Tja, vad jag vet så borde väl de som påstår nåt (troende/teister) faktiskt ge bevis, inte skeptikerna, som jag sagt förr..

men okej:

 

Åldern på Jorden är inte 5-6000 år, den är runt 6 miljarder. Detta fastslaget av att mäta radioaktivt sönderfall i Jorden

 

Om Gud fanns skulle han stå över tid och rum, och kunna ignorera fysiska lagar. Omöjligt.

 

Att en varelse kan: Skapa materia = omöjligt. skapa en människa från damm = omöjligt. skapa en kvinna från mannen revben = omöjligt.

 

Syndafloden har aldrig hänt, det kan man se på berg, att det inte finns några spår av en enorm flod.

egypterna gick genom öknen i 40 år, och lämnade absolut INGA efterlämningar? visst.

Dinosaurier, försök inte ignorera att vi har fossiler från varelser som levde för en tid motsvarande 11000 gånger längre sedan än vad bibeln säger att jorden är (6000 år)

 

vad säger att just Gud finns? var tog Zeus, Oden, Shiva, Vishnu och andra gudar vägen, från grekisk, skandinavisk, asiatisk osv mytologi vägen?

kristna säger att deras gudar var falska, mm, och kristna har ju så mycket mer bevis.

 

om Gud är allmäktig skulle ondskan inte finnas.

 

varför besvaras ingen bön? att säga att Gud hjälpte dig i ett t ex prov i skolan är naivt och dumt. 50-50.

 

om själar finns, och vi kommer till himlen, varför ökar antalet människor?

 

varför låter en allsgod gud folket i afrika leva i misär (skrämmande nog var det en kristen som sa "de ber väl till fel Gud", jag trodde Gud var allsvetande?)

 

folk tror böner besvaras och folk blir friska från sjukdomar, kan ju knappast ha o göra med: ditt egen immunförsvar (men det visste ju folk inte nånting om när de skrev sagorna), eller idag med medicin. Om nån lyckas kämpa ner cancer (inte helt, men så den upphör -temporärt-) kanske de tackar gud, varför då, det var ju läkarna som gav dig medicinerna som GJORDE DET MÖJLIGT.

 

om nu Gud helar sjukdomar osv, varför helar han aldrig amputerade ben/armar?

 

varför skulle en älskande Gud låta så många följa "fel" lära? Alla "missvisade" judar, muslimer, buddhister, hinduer osv (finns tusentals) ska tydligen skickas till h*lvetet, fastän de inte fått en chans att följa kristendomen, den "sanna" *host* läran.

 

vi ser strålning i rymden från de kemiska reaktionerna från Big bang och när andra stjärnor -föds-

 

när nån säger "Guds sa åt mig att.." har de gjort ett val själva. hör man röster bör man gå till ett mentalsjukhus.

 

om alla människor härstammar från samma människor (Adam o Eva..) så lär vi väl alla varit inavlade, aka bad.

 

Evolution är kanske inte bevisat, dock logiskt. vi vet att arter ser olika ut i olika miljöer, vi vet ungefär hur celler kan ha uppstått.

 

varför tro på något omöjligt.

_

 

 

det finns MASSOR av andra exempel, svaret på alla dessa frågor är "För att Gud inte existerar." annars kan väl nån troende sitta i en halvtimme och hitta på usla ursäkter (se den kristnes kommentar om varför många afrikaner lever i misär)

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*Suck*

Du var bara tvungen att ge dig in på helt idiotiska saker? Jag kan på samma sätt stå här hela dagen och fråga dig en massa frågor om vad som fanns innan big bang osv. Såvida man inte har tydliga bevis på att en gud/flera gudar existerar så är det ingen idé att debattera. Dessutom är "för att gud inte existerar" ett helt idiotiskt svar. Jag kan lika gärna stå och säga:

varför lever vi?

varför finns jorden?

och svara på alla dessa frågor med att Gud existerar. Du har inga tydliga bevis, jag har inga tydliga bevis, låt oss lämna den punkten.

 

samhället vill inte att du ska mörda

religionen vill inte att du ska mörda (för att du inte ska hamna i nåt påhittat h*lvete.)

Ett stort j*vla fel rakt igenom, läs igen.

 

"Och är det rätt att generalisera några självmordbombare mot hela religionen?"

Ja och Nej. Utan religionen skulle det inte hända, svårare än så är det inte, men det betyder inte (som jag aldrig sagt) att ALLA gör terrordåd.

Du tror inte att andra saker skulle hända? Jag har redan sagt för femtioelfte gången att religionen spelar knappt in någon som helst roll på dessa terrordåd utan de skulle ske ändå. Läs igenom hela mina stycken och inte bara första meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har redan sagt för femtioelfte gången att religionen spelar knappt in någon som helst roll på dessa terrordåd utan de skulle ske ändå. Läs igenom hela mina stycken och inte bara första meningen.

Så det är inte religionen som sporrar dom där självmordsbombarna? om de visste att de bara har ett liv, skulle de då så gärna spränga sig själva? Jag har svårt att tro det faktiskt..

 

sluta se religionen som nåt ofelbart bara för att du tror på det själv, våga se saker kritiskt -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...