Hoppa till innehåll

Religion


Ryssfemma

Rekommendera inlägg

Jag har redan sagt för femtioelfte gången att religionen spelar knappt in någon som helst roll på dessa terrordåd utan de skulle ske ändå. Läs igenom hela mina stycken och inte bara första meningen.

Så det är inte religionen som sporrar dom där självmordsbombarna? om de visste att de bara har ett liv, skulle de då så gärna spränga sig själva? Jag har svårt att tro det faktiskt..

 

sluta se religionen som nåt ofelbart bara för att du tror på det själv, våga se saker kritiskt -_-

 

Sen när handlade religion om att "du skall icke döda"? Jag syftar på att religionen vill att du ska utföra rätt handlingar och försöka ha ett gott samvete (finns även en hel del andra saker). Samhället vill inte det, samhället vill bara att du sköter dig och har ett jobb.

 

Och dessa terrordåd som självmordsbombarna utför är rena hjärntvätten. De har blivit ända sedan ung ålder påverkade av andra till saker som du uppfattar som otänkbart, ingen tro på livet efter döden. Har du kanske tänkt på hur vissa gerillaledare får småbarn att döda andra människor?

 

Och så ber du mig att se religionen som något ofelbart för att jag själv tror på den... Och när drog du slutsatsen att jag tror på någon religion? Har du guldfiskminne och inte minns vad jag skrev innan? Jag ser saker kritiskt men jag anser fortfarande att religionen inte ligger till grunden för allt våld som äger rum.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 360
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

INSE! Religoner är onödigt och cp-bögigt.

Du kan inte argumentera mot mig så du kommer med värdelösa kommentarer som anser att religion är "cp-bögigt"?

Det skulle inte förvåna mig om ni fick IG och kanske G i de samhällsrelaterade ämnena i skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har svårt att se hur ens förmåga att debattera är relaterad till ens SO/SH betyg.. mitt är VG för övrigt

 

Och ja, jag drog slutsatsen att du var religiös Gimcor, för att du villkorslöst försvarar den, om du skrivit någonstans tydligt att du inte är troende får du gärna göra det.

 

Religion må inte vara grunden för våldet, det är en faktor.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns INGET som är rätt och fel i denna tråd.Alla får tro vad dom vill.Fishmaster och Glimcor ni babblar om nånting som ni inte vet om det är sant eller inte.Hur mycket ni än säger kan vi aldrig få svar på dessa frågor.Så det är ingen ide att ni diskuterar detta så mycket mer.Kommer antagligen sluta med påhopp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har redan sagt för femtioelfte gången att religionen spelar knappt in någon som helst roll på dessa terrordåd utan de skulle ske ändå. Läs igenom hela mina stycken och inte bara första meningen.

Så det är inte religionen som sporrar dom där självmordsbombarna? om de visste att de bara har ett liv, skulle de då så gärna spränga sig själva? Jag har svårt att tro det faktiskt..

 

sluta se religionen som nåt ofelbart bara för att du tror på det själv, våga se saker kritiskt -_-

 

Problemet är att folk blandar in religionen alltid med något som inte har något och göra med det.

Bara jag kan spränga mig själv i Sverige och säga att jag gör det för Sverige, det finns fördommar för allt.

Blanda inte ihop kulturer med Religion.

Ok, det finns dåligt folk inom Islam, jag säger inte att det är rent från det, men grunden till Islam är inte det.

Jag säger inte nu att du måste tro på något, det är upp till en, det är så för varje människa, men för engångskull så tryck inte ner religioner, det är bara onödigt och göra det när man inte vet varför man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har redan sagt för femtioelfte gången att religionen spelar knappt in någon som helst roll på dessa terrordåd utan de skulle ske ändå. Läs igenom hela mina stycken och inte bara första meningen.

 

Så det är inte religionen som sporrar dom där självmordsbombarna? om de visste att de bara har ett liv, skulle de då så gärna spränga sig själva? Jag har svårt att tro det faktiskt..

 

sluta se religionen som nåt ofelbart bara för att du tror på det själv, våga se saker kritiskt -_-

 

Problemet är att folk blandar in religionen alltid med något som inte har något och göra med det.

Bara jag kan spränga mig själv i Sverige och säga att jag gör det för Sverige, det finns fördommar för allt.

Blanda inte ihop kulturer med Religion.

Ok, det finns dåligt folk inom Islam, jag säger inte att det är rent från det, men grunden till Islam är inte det.

Jag säger inte nu att du måste tro på något, det är upp till en, det är så för varje människa, men för engångskull så tryck inte ner religioner, det är bara onödigt och göra det när man inte vet varför man gör det.

 

inte för att vara envis, men att säga att religioner bara är positivt och inte har ett mörkt förflutet är bara ignorant (påstår inte att du sagt det).

jag är trött på att folk ska bli tvingade till saker (tvångsäktenskap), hotade och utfrysta för att de inte tror på nåt de ALDRIG fått nåt bevis för. Jag tycker det är löjligt.

 

Varför jag bryr mig, vet inte, dels för att jag hatar när folk blir behandlade orättvist för att de inte tror på religionen runtomkring sig, detta är dock sällsynt i Europa tack och lov, men försök vara rebellisk mot islam/kristendomen i USA och Mellanöstern så får vi se hur det går. i runt 9 stater i USA har ateister mindre rättigheter än troende. Det - Är - Sjukt, och det förargar mig nåt så inni h*lvete, till exempel när en forskare/liknande skulle demonstrera mot en "läkare" som gav diabetiker rådet att SLUTA TA INSULIN och be för ett mirakel istället! Han ringde runt och ville ha polisskydd (väldigt många troende i USA som sagt) och alla (runt 10) vägrade. En skrek i luren att "Du kan dra åt h*lvete. Ingen polisman vill skydda en j*vla ateist. Jag hoppas du får en rejäl omgång stryk!"

Antagligen inget som händer ofta kanske ni tänker, kanske inte, men att det händer i huvudtaget är bara idiotiskt, och vad var orsaken? Tron i det samhället.

 

Jag får ofta höra att mina exempel inte får representera hela religionen, ursäkta men hur ska jag debattera då? Får jag bara visa negativa exempel om varena jäkla anhängare i den religionen gjort så? Nej, det ska inte behövas. Religionen används på olika sätt, och jag kritiserar den extrema och lite av grunden. Utan grund, ingen extremitism

 

@Tuff, ursäkta men vad heter detta forum, och denna tråd? Debatt - Religion. För övrigt skulle jag gärna vilja se en religion-ateism debatt utan teorier som -saknar bevis- troende skulle inte få använda Gud/annat osv som argument, och ateister skulle inte få använda vetenskap, logik osv.. inte mycket skulle bli sagt.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har redan sagt för femtioelfte gången att religionen spelar knappt in någon som helst roll på dessa terrordåd utan de skulle ske ändå. Läs igenom hela mina stycken och inte bara första meningen.

 

Så det är inte religionen som sporrar dom där självmordsbombarna? om de visste att de bara har ett liv, skulle de då så gärna spränga sig själva? Jag har svårt att tro det faktiskt..

 

sluta se religionen som nåt ofelbart bara för att du tror på det själv, våga se saker kritiskt -_-

Problemet är att folk blandar in religionen alltid med något som inte har något och göra med det.

Bara jag kan spränga mig själv i Sverige och säga att jag gör det för Sverige, det finns fördommar för allt.

Blanda inte ihop kulturer med Religion.

Ok, det finns dåligt folk inom Islam, jag säger inte att det är rent från det, men grunden till Islam är inte det.

Jag säger inte nu att du måste tro på något, det är upp till en, det är så för varje människa, men för engångskull så tryck inte ner religioner, det är bara onödigt och göra det när man inte vet varför man gör det.

 

inte för att vara envis, men att säga att religioner bara är positivt och inte har ett mörkt förflutet är bara ignorant (påstår inte att du sagt det).

jag är trött på att folk ska bli tvingade till saker (tvångsäktenskap), hotade och utfrysta för att de inte tror på nåt de ALDRIG fått nåt bevis för. Jag tycker det är löjligt.

 

 

 

Alla religioner har ett mörkt förflutet, eftersom många förtryckt det och inte accepterat det.

Muhammed och hans folk var förtryckta hela tiden.

I religionen finns det inget som säger att man ska bli tvingad till äktenskapet, hotad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har redan sagt för femtioelfte gången att religionen spelar knappt in någon som helst roll på dessa terrordåd utan de skulle ske ändå. Läs igenom hela mina stycken och inte bara första meningen.

 

Så det är inte religionen som sporrar dom där självmordsbombarna? om de visste att de bara har ett liv, skulle de då så gärna spränga sig själva? Jag har svårt att tro det faktiskt..

 

sluta se religionen som nåt ofelbart bara för att du tror på det själv, våga se saker kritiskt -_-

Problemet är att folk blandar in religionen alltid med något som inte har något och göra med det.

Bara jag kan spränga mig själv i Sverige och säga att jag gör det för Sverige, det finns fördommar för allt.

Blanda inte ihop kulturer med Religion.

Ok, det finns dåligt folk inom Islam, jag säger inte att det är rent från det, men grunden till Islam är inte det.

Jag säger inte nu att du måste tro på något, det är upp till en, det är så för varje människa, men för engångskull så tryck inte ner religioner, det är bara onödigt och göra det när man inte vet varför man gör det.

 

inte för att vara envis, men att säga att religioner bara är positivt och inte har ett mörkt förflutet är bara ignorant (påstår inte att du sagt det).

jag är trött på att folk ska bli tvingade till saker (tvångsäktenskap), hotade och utfrysta för att de inte tror på nåt de ALDRIG fått nåt bevis för. Jag tycker det är löjligt.

 

 

 

Alla religioner har ett mörkt förflutet, eftersom många förtryckt det och inte accepterat det.

Muhammed och hans folk var förtryckta hela tiden.

I religionen finns det inget som säger att man ska bli tvingad till äktenskapet, hotad.

 

oj stackarna

 

religionen säger inget om det, nej, lika som att det inte står någonstans att man inte får skydda en icke troende (från en kristens perspektiv) men händelserna har växt fram ut religionerna och hur folk "tolkar" dem

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns många fördomar om Islam, och precis som Hummerpojken säger så är inte tvångsäktenskap en del av relegionen, utan snarare en del av kulturen.

 

Man måste acceptera att alla tycker olika och respektera att alla inte delar ens åsikter. Någon tycker relegion är löjligt, någon tycker att det är jättebra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns många fördomar om Islam, och precis som Hummerpojken säger så är inte tvångsäktenskap en del av relegionen, utan snarare en del av kulturen.

 

Man måste acceptera att alla tycker olika och respektera att alla inte delar ens åsikter. Någon tycker relegion är löjligt, någon tycker att det är jättebra.

folk här har all rätt att inte hålla med mig, det är trots allt en debatt och jag säger vad jag tycker

 

för övrigt är jag ganska säker på att mellanösterns kultur är byggd på islam, att tvångsäktenskap har vuxit fram ur islams kvinnosyn

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...