Hoppa till innehåll

Överklocka Min Dator


garkan

Rekommendera inlägg

Har en AMD Sempron Processor 2600+ 1.60 GHz, 1,00 GB RAM dator

och jag undrar vad man kan höja på ski*en för det laggar lite på

några spel som cs o wow , o jag undrar om man kan överklocka eller

ändra nånting på den så att det inte laggar , eller ifall inte lika mkt .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mja, det kan ju vara grafikkortet som är för kasst också men visst, processorn är ju kanske inte den bästa.

 

Sen Sempron får du nog inte upp så mycket men du kan ju alltid prova. Ta det försiktigt, lite i taget.

Klockar gör du säkrast och bäst i BIOS. Tryck F10, Esc, Del eller något liknande när datorn startar så bör det komma upp en blå skärm.

Har du märkesdator kan du inte klocka din processor. Har du ingen märkesdator (en märkesdator är typ HP, Dell eller liknande), svara så kan jag förmodligen berätta närmare hur du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mja, det kan ju vara grafikkortet som är för kasst också men visst, processorn är ju kanske inte den bästa.

 

Sen Sempron får du nog inte upp så mycket men du kan ju alltid prova. Ta det försiktigt, lite i taget.

Klockar gör du säkrast och bäst i BIOS. Tryck F10, Esc, Del eller något liknande när datorn startar så bör det komma upp en blå skärm.

Har du märkesdator kan du inte klocka din processor. Har du ingen märkesdator (en märkesdator är typ HP, Dell eller liknande), svara så kan jag förmodligen berätta närmare hur du gör.

Hur märker man att det håller på att gå åt h*lvete? Har nämligen hört att hårdvaran kan knasas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att han helst vill överklocka processorn...

 

jao, det förstår jag med, men man kommer inte långt i överklockning om man inte har bra minnen... de påfrestas lika mycket, om inte mer än processorn

 

@ Lövet : Har 1 GB i minne

@ Nico : Jag har ingen märkes dator :S

@ Alla : Jag ska ändå köpa ny processor och sånt

så om datorn börja ryka så är det ett bonus för

då får jag mina grejjer fortare :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att han helst vill överklocka processorn...

 

jao, det förstår jag med, men man kommer inte långt i överklockning om man inte har bra minnen... de påfrestas lika mycket, om inte mer än processorn

 

@ Nico : Jag har ingen märkes dator :S

 

Bra, när datorn startar gå in i BIOS (se föregående post). Resten beror på moderkort, har du ett MSI heter menyn du ska leta efter förmodligen Cell_menu, annars får du leta dig fram tills du hittar något med "cpu clock" eller "FSB multiplier", "system bus speed" eller liknande. Inställningen FSB (eller något liknande) borde ha ett värde på kanske 100-200 MHz. Öka det med kanske 2-3 MHz per gång och spara sedan och starta om datorn. Funkar allt som det ska så gör samma sak igen. Och igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...