Selene Skrivet 20 November 2007 Rapport Dela Skrivet 20 November 2007 (redigerat) Det är faktiskt bra, men det är ju så att många föräldrar inte alls behöver få ett bidrag för att barnen kostar pengar. Och ändå står staten och pumpar miljoner kr varje månad till familjer som inte alls är i behov av ett barn/studiebidrag. Det borde man ändra på enligt mig. Soad_token Men det finns många föräldrar som verkligen behöver barnbidraget för att överleva, alla tjänar inte snuskigt mycket pengar. Det är mat och kläder och annat som behövs för att klara sig idag, priserna är höga m.m. Efter att läst några av dina inlägg i den här tråden så kan jag inte låta bli att fråga, har du aldrig haft någon nytta av ditt studiebidrag? Redigerat 20 November 2007 av Selene Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 20 November 2007 Rapport Dela Skrivet 20 November 2007 (redigerat) Det är ju så att många föräldrar inte alls behöver få ett bidrag för att barnen kostar pengar. Och ändå står staten och pumpar miljoner kr varje månad till familjer som inte alls är i behov av ett barn/studiebidrag. Man kan sänka taket rejält till kring 19 000:-. Sen ska man ju inte ge bidrag som överskriver just det taket. Alltså om man tjänar 18 700:- så ska man inte få mer än 300:-/månad. Soad_token Redigerat 20 November 2007 av Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 22 November 2007 Rapport Dela Skrivet 22 November 2007 Barnbidraget skall vara inkomstbaserat. Ett tak skall även införas. Personer som tjänar 40 000+ i månaden (per person) behöver inte barnbidrag. Däremot skall ensamstående föräldrar och låginkomsttagarfamiljer få en nätt höjning av sitt bidrag. Så du menar på fullaste allvar nu, att de som tjänar bra inte ska få bidrag själv men Ändå betala för andra? Jag har i mitt liv aldrig hört något så sjukt, inget personligt mot dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Selene Skrivet 22 November 2007 Rapport Dela Skrivet 22 November 2007 Precis...men inte alla. Joo det har jag men jag började inte få det förens jag fyllde 18 efter som mina föräldrar fick det innan (dom var ju mina målsmän). Och jag har sagt minst en gång att studiebidraget är bra som det är. Det är därimot barnbidraget och studiebidraget som man får innan man har fyllt 18 år som jag tycker i de fall kan sänkas drastiskt eller tas bort helt. Sen några citat från mig själv tidigare i debatten. Det är ju så att många föräldrar inte alls behöver få ett bidrag för att barnen kostar pengar. Och ändå står staten och pumpar miljoner kr varje månad till familjer som inte alls är i behov av ett barn/studiebidrag. Man kan sänka taket rejält till kring 19 000:-. Sen ska man ju inte ge bidrag som överskriver just det taket. Alltså om man tjänar 18 700:- så ska man inte få mer än 300:-/månad. Soad_token Jag har fått mitt studiebidrag ända sedan man börjar få det och mamma och pappa annser att det har varit mitt hela tiden för att jag ska kunna köpa kläder, göra saker på fritiden och inhandla saker jag vill ha. Utan studiebidraget skulle jag inte haft ett öre förrän den dagen då jag får tag i ett jobb alltså när jag gått klart skolan och vem vet hur lång tid det tar efter det. Det finns inga extra jobb och mamma och pappa skulle inte ha råd att ge mig pengar om det inte var så att jag hade studiebidraget. Det är till för att hjälpa oss som inte har inkomster det är redan lågt med tanke på hur snabbt priser på kläder och annat stiger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 23 November 2007 Rapport Dela Skrivet 23 November 2007 Man kan sänka taket rejält till kring 19 000:-. Sen ska man ju inte ge bidrag som överskriver just det taket. Alltså om man tjänar 18 700:- så ska man inte få mer än 300:-/månad. Soad_token Jag har fått mitt studiebidrag ända sedan man börjar få det och mamma och pappa annser att det har varit mitt hela tiden för att jag ska kunna köpa kläder, göra saker på fritiden och inhandla saker jag vill ha. Utan studiebidraget skulle jag inte haft ett öre förrän den dagen då jag får tag i ett jobb alltså när jag gått klart skolan och vem vet hur lång tid det tar efter det. Det finns inga extra jobb och mamma och pappa skulle inte ha råd att ge mig pengar om det inte var så att jag hade studiebidraget. Det är till för att hjälpa oss som inte har inkomster det är redan lågt med tanke på hur snabbt priser på kläder och annat stiger. Men det var dina föräldrars egna val att ge dig det innan du fylde 18 år. Och du säger själv att ni behöver bidraget för att klara er. Nyfiket frågat har ni bil (har ni behov av en bil)? Köper du mycket kläder mm eller bara så att du precis klarar dig?. Jag kan klara mig på nån hundra kr i månaden när jag behöver det (om jag vill spara t.ex.) Och jag köper alltu utom mat och husrum för mina pengar. Sen så är dina föäldrar tvungna att försörja dig tills du har fylt 18, men om dom vill ge dig en summa pengar som motsvara studiebidraget eller på något annat sett se till att du har det du behöver är ju uppp till föräldrarna (målsmänenn). Sen är studiebidraget enligt mig redna lagom, det är ju ett bidrag som ska ge stöd åt dom som behöver occh inte har råd med det nödvändigaste. Alltså ska det inte täcka bio mm. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Selene Skrivet 24 November 2007 Rapport Dela Skrivet 24 November 2007 Men det var dina föräldrars egna val att ge dig det innan du fylde 18 år. Och du säger själv att ni behöver bidraget för att klara er. Nyfiket frågat har ni bil (har ni behov av en bil)? Köper du mycket kläder mm eller bara så att du precis klarar dig?. Jag kan klara mig på nån hundra kr i månaden när jag behöver det (om jag vill spara t.ex.) Och jag köper alltu utom mat och husrum för mina pengar. Sen så är dina föäldrar tvungna att försörja dig tills du har fylt 18, men om dom vill ge dig en summa pengar som motsvara studiebidraget eller på något annat sett se till att du har det du behöver är ju uppp till föräldrarna (målsmänenn). Sen är studiebidraget enligt mig redna lagom, det är ju ett bidrag som ska ge stöd åt dom som behöver occh inte har råd med det nödvändigaste. Alltså ska det inte täcka bio mm. Soad_token Allt beror väl på intressen oxå, man ska väll ha rätten att köpa saker man vill ha oxå och inte bara det alldra viktigaste. Jag tror att du oxå har saker du vill köpa och som du köper fast de inte är nödvändiga för din överlevnad. Sedan du klarar dig på några hundra säger du men hur mycket är det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 24 November 2007 Rapport Dela Skrivet 24 November 2007 Men det var dina föräldrars egna val att ge dig det innan du fylde 18 år. Och du säger själv att ni behöver bidraget för att klara er. Nyfiket frågat har ni bil (har ni behov av en bil)? Köper du mycket kläder mm eller bara så att du precis klarar dig?. Jag kan klara mig på nån hundra kr i månaden när jag behöver det (om jag vill spara t.ex.) Och jag köper alltu utom mat och husrum för mina pengar. Sen så är dina föäldrar tvungna att försörja dig tills du har fylt 18, men om dom vill ge dig en summa pengar som motsvara studiebidraget eller på något annat sett se till att du har det du behöver är ju uppp till föräldrarna (målsmänenn). Sen är studiebidraget enligt mig redna lagom, det är ju ett bidrag som ska ge stöd åt dom som behöver occh inte har råd med det nödvändigaste. Alltså ska det inte täcka bio mm. Soad_token Allt beror väl på intressen oxå, man ska väll ha rätten att köpa saker man vill ha oxå och inte bara det alldra viktigaste. Jag tror att du oxå har saker du vill köpa och som du köper fast de inte är nödvändiga för din överlevnad. Sedan du klarar dig på några hundra säger du men hur mycket är det? Men bidrag är bara till för att ge extra stöd till dem som behöver det, inte för att betala ens övriga intressen. Men nu är det ju så att jag har sagt att bidraget är bra som det är alltså lite över 1000 kr/mån. Det jag vill ändra på är bidraget man får innan man fyllt 18. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.