Hoppa till innehåll

Jogga/springa


Sai

Rekommendera inlägg

Hej!

 

Vet att jag gjort många trådar för att gå ner i vikt .. och det värkar visa bra resultat! Gått ner 3-5kg på att jogga 3 gånger i veckan och sluta småäta.

 

Väger just nu: 60.6kg

Längd just nu: 176.5cm

 

1: Jag brukar springa 3 gånger i veckan.. hälst tisdag, onsdag, torsdag ca 1.5km. 1.5x3= 4.5km per vecka! Och då springer jag allt jag pallar, och det kan hända att jag saktar ner farten några sekunder men senare kör jag hårt igen.

 

Jag brukar springa runt 17:00-18:00 tiden, runt 1 timme efter att jag ätit!

 

Vad jag brukar äta varje dag efter skolan är typ två makor (nyttiga! 25%Fullkorn) med Mjukost och gurka på. Efter det brukar jag skala en apelsin och käka upp. Men efter jag joggat eller sprungit.. och duschat... blir jag så himla sugen på typ en till macka och lite dricka. Är det fel, att bara ta en macka då, typ 1 timme efter man tränat då klockan är ca. 19:00?

 

För om jag vill klarar jag mej tills frukosten på morgonen, för jag brukar lägga mig kl 22:30. Utan att känna mig hungrig, bara lite sugen!

 

2: Att småäta frukt t ex klemintin, äpple , päron eller apelsin, t ex när man sitter hemma och har tråkigt och är lite småsugen på frukt ... är inte det som att "SMÅÄTA" annat sk*t? För jag har ju hört en massa med att sluta småäta, och jag har slutat med att småäta godis och sånnt, äter inte godis över huvud taget längre! Så.. om jag småäter frukter (max 2-3 om dagen) minskar det riskerna att liksom bli smalare? Eller ska jag vänta tills jag ska äta riktig mat, och äta det som typ en efterrätt?

 

Plz svara på mina frågor, och ja, jag vet!, Jag e super jobbig, snälla stå ut.

 

Tack o hej :) :D

 

Annan info:

 

Skolans slinga c.a 1.3km fick jag 5min 50sek på, Idrotts läraren sa... MVG tid i 9an (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej!

 

Vet att jag gjort många trådar för att gå ner i vikt .. och det värkar visa bra resultat! Gått ner 3-5kg på att jogga 3 gånger i veckan och sluta småäta.

 

Väger just nu: 60.6kg

Längd just nu: 176.5cm

 

1: Jag brukar springa 3 gånger i veckan.. hälst tisdag, onsdag, torsdag ca 1.5km. 1.5x3= 4.5km per vecka! Och då springer jag allt jag pallar, och det kan hända att jag saktar ner farten några sekunder men senare kör jag hårt igen.

 

Jag brukar springa runt 17:00-18:00 tiden, runt 1 timme efter att jag ätit!

 

Vad jag brukar äta varje dag efter skolan är typ två makor (nyttiga! 25%Fullkorn) med Mjukost och gurka på. Efter det brukar jag skala en apelsin och käka upp. Men efter jag joggat eller sprungit.. och duschat... blir jag så himla sugen på typ en till macka och lite dricka. Är det fel, att bara ta en macka då, typ 1 timme efter man tränat då klockan är ca. 19:00?

 

För om jag vill klarar jag mej tills frukosten på morgonen, för jag brukar lägga mig kl 22:30. Utan att känna mig hungrig, bara lite sugen!

 

2: Att småäta frukt t ex klemintin, äpple , päron eller apelsin, t ex när man sitter hemma och har tråkigt och är lite småsugen på frukt ... är inte det som att "SMÅÄTA" annat sk*t? För jag har ju hört en massa med att sluta småäta, och jag har slutat med att småäta godis och sånnt, äter inte godis över huvud taget längre! Så.. om jag småäter frukter (max 2-3 om dagen) minskar det riskerna att liksom bli smalare? Eller ska jag vänta tills jag ska äta riktig mat, och äta det som typ en efterrätt?

 

Plz svara på mina frågor, och ja, jag vet!, Jag e super jobbig, snälla stå ut.

 

Tack o hej :) :D

 

Annan info:

 

Skolans slinga c.a 1.3km fick jag 5min 50sek på, Idrotts läraren sa... MVG tid i 9an (:

Kul att du fick MVG!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att småäta frukt är mer än okej, det är nästan att rekommendera.

Frukt ökar också ämnesomsättningen och ger dig de vitaminer du behöver för att gå ner i vikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tips för springandet är att sprida ut träningarna över veckan så att musklerna hinner återhämta sig mellan träningarna. Också, om det är gå ner i vikt du vill och inte bygga muskler ska du inte spurta allt vad du har och sen är det nog. Jogga istället längre sträckor i en takt som du känner att du kan hålla ganska långt, men inte för sakta.

 

Jag tror att det är dina matvanor som har gjort det mesta av din viktminskning, det är bra gjort att du har börjat äta nyttigt. :)

 

Men om man vill bränna fett på träningen bör man hålla på en timma eller mer eftersom det tar så långttid för kroppen att ställa om förbränningen till fett.

 

Kul att höra också att du fick MVG också! Hoppas du känner att det går bättre och att du är lite piggare nu också, det är en bra bieffekt med bra kondition.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är helt OK att äta efter att man tränat. Tror jag. Ta ngn macka eller kanske ngn frukt om det är OK.

 

Guggo: Man ska väll ta mjölk?

Näpp. Är man törstig skall man dricka vatten. Dock finns det inget som hindrar från mjölk till exempel lunchen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjölk är ingen och rekommendera innan träning så man kan få halsbränna och bildandet av mjölksyran ökar. Att äta efter träningen är det bästa man kan göra, det är då kroppen tar upp av energin du får och då bygger muskler. Äter du inte efter träningen så tänker kroppen så här, va, jag har tränat och förväntat mig energi efteråt, men nu får jag inte det, äsch, jag nöter ner lite muskler.

Frukt är bra, mycket bättre än godis. Undvik för mycket vindruvor, banan och granatäpplen. Eftersom de innehåller mycket fruktos och banan innehåller mycket kolhydrater. Men fruktos är mycket bättre än vanligt socker som finns i godis och läsk. Drick mycket vatten, ät mycket citrusfrukter så anti-oxidanter rensar bort bakterier och ökar din ämnesomsättning. För mycket fullkorn är inte bra heller, då de innehåller mycket fiber och de ökar risken för förstoppning, så drick mycket vatten, det är det bästa man kan dricka när man är törstig.

 

Fråga mer om du behöver hjälp,

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en fråga:

 

har hört att man inte ska äta efter klockan 20:00 för att allt man äter då inte förbrukas och blir till fett.

 

Gäller det även om man äter frukt? Åt apelsin och klemintin igår klockan 21:00 xD

Efter ungefär kl 20:00 så slutar kroppen att arbeta på samma sätt sompå dagen, kroppen använder inte allt det man äter utan lagara det istället till på morgonen (fast då äter man ju frukost och så är det ett problem). Man har gjort en studie (minns inte om det var i kina eller japan) men iaf, där fick folk som skulle anställas till nattarbetet jobba dag i ett år ungefär, sen börja jobba natt. Dom var fick skriva upp vad dom åt när och så skulle dom redovisa allt dom hade ätit (kvitton också). sen fick dom äta likadant när dom jobbad enatt (fast på natten) alla gick upp. Och det berodde på att maten omvandlar det man äter till fett reserver undernatten och på dagen förbränner den maten man äter.

Ps. Fast du behöver nog inte oroadig för en apelsin, men försök träna lite tidigare då? kanske efter lunc och en dag på helgen så kna du äta efter att du har tränat på dagen?Ds.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...