Hoppa till innehåll

Lär Dig Att Speeda Upp Din Dator


Fillifjonkan
 Dela

Rekommendera inlägg

Alltså det är inte så svårt. Ladda inte ner virus, kör datorns egna diskresning, diskdefrag någon gång ibland, spara inte cookies etc i webbläsaren onödigt länge och håll rent och snyggt på skrivbordet. Det finns ingen mening med att hålla på att fylla ut hårddiskutrymme med en massa skitprogram som CCleaner.

Vet du vad det bästa är? Blås skiten varje gång det segar.

 

Installera Linux.

Redigerat av ArcticEmpire
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså det är inte så svårt. Ladda inte ner virus, kör datorns egna diskresning, diskdefrag någon gång ibland, spara inte cookies etc i webbläsaren onödigt länge och håll rent och snyggt på skrivbordet. Det finns ingen mening med att hålla på att fylla ut hårddiskutrymme med en massa skitprogram som CCleaner.

Det är inget skitprogram. Jag gillar inte när man är så överdrivet noga så man inte kan göra nån ting med datorn. Vissa håller bara ständigt på med att skydda sin dator. Man måste kunna ta lite risker. Det ingår i livet. Jag har gått så långt så att jag på en dator med XP inte ens har ett virusprogram. Det funkar alldeles utmärkt ändå och datorn blir mycket snabbare specielt när man tittar på streamad film. Microsoft tillverkar ju egna virus som finns i din dator som dessutom övervakar dig. För att inte tala om Windows 10 där dom själva erkänner att dom övervakar dig och vet precis vad du gör, så håller även Apple på med. Hos dom måste du uppge ditt kreditkorts nr för att överhuvudtaget kunna använda din mobil eller surfplatta eller Mac dator. Det gäller att antingen kunna leva med sin fiende på skickligt sätt eller bara sparka ut honom eller ge tillbaka med samma mynt. Mvh Mikael Björk

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man måste kunna ta lite risker. Det ingår i livet. Jag har gått så långt så att jag på en dator med XP inte ens har ett virusprogram. Det funkar alldeles utmärkt ändå och datorn blir mycket snabbare specielt när man tittar på streamad film.

Va? Din möjlighet att streama film har snarare med din internetuppkoppling att göra än ditt antivirus. Det är uppriktigt bara korkat att skippa antivirus om du sitter på microsoft. Däremot så kan du skppa antivirus om du använder linux, eftersom det inte går att få virus där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, antivirusprogram lär inte påverka streamingen nämvärt. Utan är det en äldre dator så kan processor/grafikkort vara flaskhals och då kan givetvis antivirusprogram sega ner, men antivirusprogrammet bryr sig ju inte om rena "streams".

 

Som Dave37 skriver så är det oftast internetuppkopplingen som är det som påverkar. Sedan håller jag inte med om att man inte kan få virus i Linux, det går givetvis att få även om det är mycket svårare samt mycket ovanligare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va? Din möjlighet att streama film har snarare med din internetuppkoppling att göra än ditt antivirus. Det är uppriktigt bara korkat att skippa antivirus om du sitter på microsoft. Däremot så kan du skppa antivirus om du använder linux, eftersom det inte går att få virus där.

Både internetuppkopplingen och antivirusprogrammet har med datorns förmåga att specifikt kunna visa streamad film. Detta gäller då äldre bärbara & stationära datorer. Jag tycker mycket om Linux olika operativsystem. Jag tycker det är konstigt att Linux inte ännu har lyckats slå ut alla Windows operativsystem. Linux är väl en av dom världsledande, men jag tror att dom kommer kunna slå ut Windows framöver genom flera genombrott, eller vad tror du ? Mvh Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både internetuppkopplingen och antivirusprogrammet har med datorns förmåga att specifikt kunna visa streamad film. Detta gäller då äldre bärbara & stationära datorer. Jag tycker mycket om Linux olika operativsystem. Jag tycker det är konstigt att Linux inte ännu har lyckats slå ut alla Windows operativsystem. Linux är väl en av dom världsledande, men jag tror att dom kommer kunna slå ut Windows framöver genom flera genombrott, eller vad tror du ? Mvh Mikael

Windows kommer ligga i förväg ett bra tag. Vet du varför? För att 95% av programmen skapas för Windows system. Vem vill ha ett system som inte kan köra de program som man är beroende utav, (blanda inte in Wine!). 

 

Jag skulle gladeligen använda Linux om det fanns mer program för det.

Redigerat av ArcticEmpire
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Windows kommer ligga i förväg ett bra tag. Vet du varför? För att 95% av programmen skapas för Windows system. Vem vill ha ett system som inte kan köra de program som man är beroende utav, (blanda inte in Wine!). 

 

Jag skulle gladeligen använda Linux om det fanns mer program för det.

 

Håller med dig, själv har jag gått över halvvägs och köpte mig en Mac Mini och kör Mac OSX. Något bättre med program och även en hel del "fördelar" som linux har.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, antivirusprogram lär inte påverka streamingen nämvärt. Utan är det en äldre dator så kan processor/grafikkort vara flaskhals och då kan givetvis antivirusprogram sega ner, men antivirusprogrammet bryr sig ju inte om rena "streams".

 

Som Dave37 skriver så är det oftast internetuppkopplingen som är det som påverkar. Sedan håller jag inte med om att man inte kan få virus i Linux, det går givetvis att få även om det är mycket svårare samt mycket ovanligare.

Klart att du tekniskt sett kan få virus, men det är rejält svårt och krävs ett alldeles speciellt pucko för att lycks med det. Eftersom du till skillnad från windows inte jobbar direkt mot kärnan så måste du faktiskt medvetet installera virus. Dessutom, på grund av att det är så svårt  plus att ganska få använder linux så utvecklar de flesta virusskapare inte program för linux. Vill du komma åt många datorer så ska du utveckla windowsvirus. Linux står på så sätt i skuggan av en jätte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med dig, själv har jag gått över halvvägs och köpte mig en Mac Mini och kör Mac OSX. Något bättre med program och även en hel del "fördelar" som linux har.

Ja men det är det jag menar att jag tror att Linux snart kommer komma med genombrott så att man kan lättare installera alla program och spel som man vill ha på datorn. Linux arbetar ju mycket med sina operativsystem så nu börjar ju flera av dom bli ganska så enkla att hantera. Det ser man ju på alla android telefoner, som den fantastiska Samsung Galaxy S6 edge som egentigen är en riktigt stark dator med 4 kärnor och 4gb i ramminne. Läs mer om den här,

 

http://www.samsung.com/se/galaxys6edge-and-galaxys6/?gclid=CjwKEAjwho2xBRD0mpzUvsya6SgSJAAkRepSUZN5lAM9yMF_l4j_pBfSV2xTV0SLjCy02dg8OT0djBoCvI7w_wcB

 

Mvh

Mikael Björk

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både internetuppkopplingen och antivirusprogrammet har med datorns förmåga att specifikt kunna visa streamad film. Detta gäller då äldre bärbara & stationära datorer. Jag tycker mycket om Linux olika operativsystem. Jag tycker det är konstigt att Linux inte ännu har lyckats slå ut alla Windows operativsystem. Linux är väl en av dom världsledande, men jag tror att dom kommer kunna slå ut Windows framöver genom flera genombrott, eller vad tror du ? Mvh Mikael

Nej, antivirusprogram har inte mer med filmstreaming än något annat program att göra och internetuppkopplingen är övervägande orsaken till att det går så fort som det går.

 

Folk som tror att program som CCleaner etc faktiskt gör datorn "225%! snabbare" etc är ute i helt fel cykelbana. Man kan inte bara rensa till sig en superdator, hårdvaran spelar roll du vet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, antivirusprogram har inte mer med filmstreaming än något annat program att göra och internetuppkopplingen är övervägande orsaken till att det går så fort som det går.

 

Folk som tror att program som CCleaner etc faktiskt gör datorn "225%! snabbare" etc är ute i helt fel cykelbana. Man kan inte bara rensa till sig en superdator, hårdvaran spelar roll du vet. ;)

Jag har aldrig trott att Ccleaner gör den så pass mycket snabbare. Men jag har installerat det på massor av olika datorer och datorn blir snabbare. Men det är också viktigt som du säger  att man ibland manuellt kollar på Lägg till ta bort program på kontrollpanelen om man har fått värdelösa toolbar som ASK med flera.

Sedan finns ju dom där farliga programmen som Pc optimazer som ska försöka trimma datorn. Men den blir ju bara 10 gånger slöare.
Dom måste man ta bort om man råkar få det installerat. Jag håller med om att hårdvaran spelar den viktigaste rollen.
 
Mvh
Mikael Björk
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...