Hoppa till innehåll

Extern Hårddisk


TaBorMig

Rekommendera inlägg

Hej har en extern hårddisk 320gb (fast när jag sätter in den i datorn och kollar på egenskaper så har den bara 299gb) ...

 

nu har jag en fråga...

 

har en bärbar dator och Hårdisken står bredvid.. jag vill ha sladden i datorn, så hårdisken kan vara i hela tiden, så kan jag stänga/starta den när jag vill med knappen.

 

men jag har bara 1 vanlig USB kontakt , bakom datorn .. sen har jag en USB HUBB vid sidan av datorn med två USB kontakter.

 

Ska man undvika att ha Hårddisk usb sladden inne i en USB HUBB hela tiden eller?

 

problem 2: ibland när jag sätter in sladden i datorn och sånnt så funkar den inte, eller den lyser och låter men den kommer inte fram i DEN HÄR DATORN eller "spelas upp automatiskt"... ibland får jag då starta om datorn några gånger tills det funkar... vad är problemet?

 

DET ÄR NÄSTAN SÅNHÄRA JAG HAR: http://images.google.se/imgres?imgurl=http...ficial%26sa%3DG

Redigerat av TaBorMig
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror minnet används som RAM- minne istället för direkt lagrings-minne.

 

Det andra "problemet", bara pröva med att gå in i den här datorn och tryck sedan på F5, kanske även bör uppgradera drivrutinerna.

 

Hoppas något hjälper.

Redigerat av SilverKnight
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att man får annat än man tror man bör få beror på att datorn räknar annorlunda. Istället för att ränka att 1GB == 1000MB räknar den att 1GB == 1024MB.

 

Det ska inte vara några problem att ha sin externa hårddisk kopplad till USB-hubb. Har sett sådana med två eller flera diskar vara igång samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok men om jag gör såhär att varje gång jag stänger av datorn ... precis när det står WINDOWS AVSLUTAR... så drar jag bort sladden från USB-Hubben... när jag startar datorn, och efter de ståt "Välkommen" och msn kommer fram så sätter jag in USB Sladden till hårdisken och låter den på. När jag stänger så drar jag ut den osv.

 

jag är rädd att sladden går sönder på det viset , men det är det enda som funkar, men går det bra att göra så då?

 

för att min kompis har sin usb sladd i datorn hela tiden, han drar aldrig bort sladden, när han vill kolla på filmer och sånnt som han har i ex-hårdisken så trycken han bara på knappen på hårdisken så startar den , och trycker han igen så stängs den, men det funkar inte o göra så hos mej.

 

iaf är det sk*T samma , men går det bra att jag gör så, att jag drar ut sladden varje gång jag stänger av datorn?elller går den sönder senare??

 

plz svara, thx

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att man får annat än man tror man bör få beror på att datorn räknar annorlunda. Istället för att ränka att 1GB == 1000MB räknar den att 1GB == 1024MB.

 

Det ska inte vara några problem att ha sin externa hårddisk kopplad till USB-hubb. Har sett sådana med två eller flera diskar vara igång samtidigt.

Men att man får mindre än lovat är väl också för att hårddiskens grund filer tar ju oxå plats..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inga grundfiler på en hårddisk som är ny. Såvida det är inte nån special.

 

Än en gång TaBorMig, du behöver inte dra ur USB:n. Den kan sitta i hur länge som helst utan problem. Vill du får du ju dra ut den men ta det lugnt och låt datorn stänga av sig helt innan eller ta bort den med funktionen i Windows och ta ur den innan du stänger av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men problemet är att det inte alls går att ha den i datorn hur länge som hälst utan problem!!

 

för när man startar om datorn, eller stänger av datorn och startar den igen, och sladden varit i hela tiden, så funkar den inte längre, ingenting kommer fram på DEN HÄR DATORN.. därför måste jag dra ut den varje gång jag ska stänga av datorn, och varje gång jag startar datorn och behöver den måste jag sätta i den. det e riktigt jobbigt,

 

Förresten så var det fel bild jag skickade in innan, den externa hårdisken jag har heter MY BOOK , WD (WesternDigital) 320GB EXTERN ...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inga grundfiler på en hårddisk som är ny. Såvida det är inte nån special.

 

Än en gång TaBorMig, du behöver inte dra ur USB:n. Den kan sitta i hur länge som helst utan problem. Vill du får du ju dra ut den men ta det lugnt och låt datorn stänga av sig helt innan eller ta bort den med funktionen i Windows och ta ur den innan du stänger av.

Men så är det med min hårddisk o så har det varit med alla mina USB- minnen..
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

varför har alla andra sina externa hårddiskar på 24/h om dagen? de drar aldrig ut kabeln , de startar datorn så funkar allt som de ska, de stänger av datorn med kabeln i och när de startar den igen så funkar allt också ...

 

o_O finns det inget som man kanske bör uppdatera/ändra med USB saken?

 

har prövat uppdatera drivutiner och sånna grejer men det står att det inte finns nyare änn det jag redan har...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

varför har alla andra sina externa hårddiskar på 24/h om dagen? de drar aldrig ut kabeln , de startar datorn så funkar allt som de ska, de stänger av datorn med kabeln i och när de startar den igen så funkar allt också ...

 

o_O finns det inget som man kanske bör uppdatera/ändra med USB saken?

 

har prövat uppdatera drivutiner och sånna grejer men det står att det inte finns nyare änn det jag redan har...

Jaa, så är det för mig oxå, på både min PC o min Laptop.. :visslar: Men kanske det är sj*vla USB-porten det är fel på eller det bara är typ avstängd. Kolla i enhetshanteraren..
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...