Hoppa till innehåll

Gamemaker

Eric_H

Rekommendera inlägg

Jag håller på att göra ett skjutarspel, man ser allting uppifrån, och man använder musen för att rotera spelaren och trycker med musen för att gå. För att fixa så att man roterar med musen använde jag mej av facing. Nu är det så att om man trycker Space ska man skjuta kulan åt det håll man tittar. Hur ska jag göra? Vad för kod alltså? (btw, spritens namn är "kula" och spelarens namn är "player")

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som med det mesta i GM så finns det många sätt att göra det här på.

Ett är ju att du använder move_towards_point för kulan. Alltså gör du så att kulan creatas på vapnet (när du trycker space), och har i kulans Create Event: move_towards_point(mouse_x,mouse_y,speed)

Ett annat är ju att du använder en variabel, som anpassar sig beroende på åt vilket håll karaktären ser, och sen skjuter kulan åt det hållet.

Vilket som funkar bäst beror på hur ditt spel är uppbyggt, men det är ju bara att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det lättaste vore om du gjorde en varibel i Create event, skriv typ:

vinkel = 0

För att göra det.

Nu ska du miska variabeln med 1 och du snurrar åt vänster och öka den med 1 om den svänger åt höger. Dvs:

vinkel = vinkel - 1

Den lägger du eventen du använder till att svänga vänster. Skriv samma kod i när du ska svänga höger, men byt ut minuset mot ett plus.

Sen själva kulan, lägg in en action med blåa pilar på som pekar åt alla håll i Create (i kulans object). Skriv:

player.vinkel

Det borde funka.

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...