Legend of Zelda - The Wind Waker - Omdömen
Betyg:
9.61 / 10
Baserat på 36 omdömen.
Alla omdömen:
-
Betyg 10/10
Omdöme av maka skrivet May 2010
Detta är mitt tredje omdöme. Iallafall så nu kör vi. Vad är Legend of Zelda: Wind waker?
Det är ett spel som utspelar sig hundratals år efter Legend of Zelda: Ocarina of Time. Det är inte som andra Legend of Zelda spel som brukar finnas att man springer runt på en enda ö eller sånt. Detta utspelar sig på havet med en massa öar.
Vad handlar den om?
Den handlar om vanliga hjälten Link som ska fylla år. Han får höra om legenden om den onda demonen. På hans födelsedag kommer hans syster och hälsar honom grattis och säger till honom att gå till deras mormor. När du kommer dit får du en Grön uniform att ha på dig under dagen. Efter att du fick den ska du hämta din syster. Du går mot henne och får din present: Ett teleskåp, din första Item. Du använder den och tittar på erat hus. Hon säher att du ska titta på brevlådan. Där står en fågelman. Plötsligt så tittar han upp och blir upphetsad. När du tittar ser du en stor fågel (vill inte säga namn för spolier) som håller i en liten flicka. Pirater kommer och skjuter fågeln så flickan ramlar ner i skogen. Du går och lär dig att hantera Svärd och går in i skogen. du hittar henne och räddar henne. När du har kommit ut så kommer din syster springande mot dig. På vägen blir hon tagen av fågeln och flyger iväg. Du går med piraterna och ska rädda din syster. Du ska sen åka runt till en massa öar och skaffa Items till att rädda din syster.
Är den värd att köpa?
Om du tycker att ett spel som har fått 10/10 är värd att köpa så ja.
Vad är din åsikt?
Min åsikt kommer här:
Grafik: 10/10 - Skön animation och väldigt härlig stämning när jag spelar det. Liknar havet väldigt mycket.
Kontroller: 10/10 - Lätta kontroller så vem som helst kan lära sig.
Story: 8/10 - Väldigt bra story om att resa runt men jag skulle vilja ha fler öar.
Samanlagt: 9/10 - Älskar spelet, värt pengarna när den var ny. -
Betyg 10/10
Omdöme av Jojo97 skrivet October 2008
Helt underbart spel tycker jag och allt på en liten nintendo gamecube skiva
-
Betyg 10/10
Omdöme av KalphiteQ skrivet January 2007
Man kan tänka sig att Nintendo måste ha enorm prestationsångest inför varje nytt Zelda. De sätter någon form av försäljningsrekord i princip varje gång, samt håller absoluta världsklass beträffande spelkvalitet. Denna gång har man dessutom inte gjort det lätt för sig. Efter den bejublade sekvensen på Nintendos Spaceworldmässa (i samband med visandet av Gamecube) så slopade man den realistiska och tuffa Link till förmån för tecknad grafik och slapstick. Ett beslut som givetvis inte helt fallit i god jord.
Men frukta inte: Zelda har aldrig sett så bra ut och det är naturligtvis precis det här Nintendo tänkte sig då de släppte Zelda III: A Link to the Past. Sköna äventyr, stor mimik och oväntade händelser skildras, tack vare det för tecknad film så karakteristiska överspelet, på ett sätt som aldrig hade kunnat göras med realistisk grafik. Zeldaspelen är, trots det ofta överhängande mörka hotet, inget svart och ondskefullt spel. Därför behöver det heller inte se så överdrivet realistiskt ut.
Hundratals år har förflutit sedan händelserna i Ocarina of Time. Historierna om den grönklädde alvpojken som räddade världen har förvandlats till sägner. Men på en liten ö firar man ännu honom med att pojkar som ska bli män bär samma gröna dräkt som hjälten den dag de fyller tolv. Så tar allting sin början. En intressant historia, som ju gör att man kan tolka det som att det är en helt ny Link som går på äventyr. Då slipper man bekymra sig om att Link tycks öka och minska i ålder, helt utan vett och sans.
Det är omedelbart slående hur oerhört vackert spelet är. Det må finnas spel som kan uppvisa värre tekniska bedrifter och fläskiga effekter. Men en sagolikt skön design sätter stämningen bättre än all bump-mapping och mipp-mapping i världen. Springer man snabbt yr det cel-shadade dammet, går man i högt gräs vajar det på ett övertygande vis och simmar man i vattnet bildas cel-shadade vågor. Stor möda har lagts ned på de där små extra detaljerna som verkligen avslöjar sann fantasirikedom, omtanke samt att utvecklarna faktiskt haft den där lilla extra tiden att lägga ned på att få allt att stämma på ett bra vis.
Rent spelmässigt vore det dock lätt att avfärda Wind Waker, för särskilt mycket har det inte hänt sedan Ocarina of Time till Nintendo 64. Kameran kan centreras genom ett tryck på L-knappen och kan roteras manuellt med den gula C-spaken. Allt är intuitivt, och ingen kommer att behöva missa på grund av att själva spelandet är för svårt. Det inkluderar även spelets bossar som till att börja med bör analyseras noga. Hysteriskt knapptryckande leder ingen vart. Det gäller att veta var man ska slå, och hur man gör för att kunna det. Å andra sidan hade Ocarina of Time fullständigt lysande kontroll, så man kan ju alltid ifrågasätta huruvida Nintendo verkligen borde laga något som inte är trasigt.
Link springer precis som man vill och för att hoppa mellan avsatser räcker det att springa mot dem så hoppar den grönklädde alvpojken automatiskt. Annars har han en rad attacker han kan utföra, samt att man under äventyrets gång får fler föremål, vilket i sin tur ger Link nya möjligheter att utföra saker. Producenten Eiji Aonuma har varit mån om att varje föremål under äventyret ska vara mångsidigt, något som gör att man får tänka till när man står inför ett problem. Det är inte säkert att Link behöver hämta något för att kunna fortsätta sitt äventyr, kanske bär man redan på det som behövs. Kan dock inte hjälpa att jag ibland finner mig lite irriterad på systemet för att få Link att hasa sig fram emot, tryck mot en vägg. Hela tiden fodras ett tryck på A-knappen, och råkar man släppa så hoppar man ned automatiskt i vattnet under. Just funktionen att trycka sig mot en vägg har funnits och fungerat bra sedan Tomb Raider släpptes, och jag kan inte förstå varför Nintendo valt denna mer omständliga lösning. Petitesser, naturligtvis, det är ju inte så att man går tryckt mot en vägg spelet igenom. Men detta samt något fler moment gör att det absoluta toppbetyget ändå inte kan delas ut till Zelda i kategorin "Spelbarhet".
Att sitta och lyssna på Wind Waker är en nästan lika stor upplevelse som att spela det. Sällan har så många helgjutna låtar rymts på en och samma skiva. Oavsett var man är finns välkomponerad musik som nästan omedelbart bara genom sina toner kan berätta vilken plats man är på. Link och övriga varelser i Hyrule talar, men dock sällan mer än ett utrop och liknande. Vilket i sig är ganska skönt, eftersom man får chansen att själv föreställa sig hur de låter när de talar. För att röster ska fungera måste de vara klockrena. Final Fantasy X är ett exempel på spel där rösterna förtog en del av känslan istället för att tillföra något.
För de som spelat de tidigare spelen finns en hel del att se fram emot. Dels kära återseenden, men också små vinkar till det som skett tidigare. En rolig sak är när man träffar Deku-trädet och han minns besöket av en grönklädd pojke som såg ut som nuvarande Link, fast för väldigt länge sedan. Klart kul och gör att man känner sig belönad som Zeldaspelare.
Egentligen finns bara ett problem med Wind Waker, och det är det som samtidigt - vid sidan av grafikstilen - är en av spelets nyheter. Hyrule står nämligen till stor del under vatten. Link får således kryssa fram mellan öar för att kunna fortsätta sitt uppdrag. Här uppstår problemet att havet är på tok för omfattande. Att resa från en ö till en annan tar inte sällan uppemot fem minuter. Och då snackar jag verkligen ren och skär transportsträcka. Det blir liksom tråkiga avbräck i ett annars så omfattande och välgjort äventyr. Visserligen kan man varpa senare i spelet, men den sega båtåkningen blir man aldrig helt kvitt.
Helt ogenerat har Nintendo lånat spelet Chokobo Hot & Cold från Final Fantasy IX. Det gick ut på att man genom en kartbit skulle hitta just den platsen och gräva där för att hitta en skatt. I Wind Waker ska Link göra samma sak, fast med sin båt istället för en chokobo. Problemet är bara att man i Wind Waker sällan belönas med föremål, utan med pengar som man ändå aldrig får ont om. Idén är i grunden dock god, och den som vill kan dryga ut spelets livslängd rejält med att bara leta skatter i havet.
Wind Waker är aldrig ett svårt spel, utan istället perfekt utmanande. Att stöta på ett hinder är alltid en utmaning och det är aldrig för uppenbart vad man ska göra. Små enkla och finurliga lösningar är det som gäller för dem som vill avancera i storyn. Spelet är kanske i kortaste laget om tio timmar mer äventyr hade inte skadat. Å andra sidan kan man ju se faktumet att man vill ha mer som ett bevis för hur roligt spelet ändå är. Dessutom finns ett antal miniuppdrag man kan lösa, vilket ofta resulterar i roligheter.
Överhuvudtaget är det svårt att tycka illa om Links nya äventyr. Det är spännande tack vare dess oväntat händelserika story samt erbjuder en stor spelvariation. Trots små minuspoäng så är det inget snack om att Wind Waker, tillsammans med Metroid Prime, är ett av årets starkaste spel såhär långt till Gamecube. Problemen i spelets många grottor är väl avvägda och att misslyckas och falla ned för ett stup bestraffas inte med döden, utan man får försöka igen. På det sättet undviks att man behöver springa om långa sträckor. Allt som allt känns det som ett väl sammanhängande och involverande äventyr. Gamereactor håller redan nu tummarna för att även nästa Zeldaspel ska vara cel-shadat, för det är ju såhär Link ser ut - egentligen.
-
Betyg 10/10
Omdöme av Xade skrivet November 2006
The Legend of Zelda är bland de bästa spel som gjorts till Nintendo Gamecube. Spelet utspelar sig över havet i en fjärran värld. Link lever i ett stilla samhälle med sin mormor och sin syster. Men en dag förändras allt. En gigantisk fågel kidnappar Links syster och försvinner i horisonten. Tillsammans med Tetra, en pirat beger sig Link utn för att leta efter sin försvunna syster. För att rädda henne måste Link möta fiender, lösa gåtor och färdas långt hemifrån över det öppna havet.
Detta är det sensate Zeldaspelet med 3D, med spelets unika grafik, makalösa ljud och perfekta spelkänsla blir detta det bästa Zelda spelet hittills.
Grafiken i spelet är lik en tecknad serie, många var kritiska till det när spelet var nytt, men det visade sig vara mycket bra ändå. Ljudet håller mycket bra klass och det finns många underbara klassiska Zeldalåtar. Spelkänslan är bättre än någonsin, det är mycket lätt att styra Link. Uthålligheten är även den mycket bra, spelet bjuder på många speltimmar.
Grafik: 9/10
Ljud: 10/10
Spelkänsla: 10/10
Uthållighet: 9/10
Totalt: 10/10 -
Betyg 10/10
Omdöme av gäst skrivet October 2006
Legend of Zelda - The Wind Waker - Players Choice
Spelvärldens egenl superhjälte återvänderi ii sitt största loch mest emotseddal äventyr någonsin!
Äventyretj börjari i samma istund somi Link får bevittna enj dramatisk ikidnappning jav sin lillasyster. Du kani se li Links ansuktsuttryck att han både ärl förkrossad och förtvivlad. Samtidigt anar du eni min avj beslutsamhet att genast ge sig iväg lochl utmana de onda makter som står bakom.
Äventyret förl honoml över haven, från ö till ö. lSegelbåten, vid namn King of Redj Lion, spelar en mycket stor roll i ispelet.i Så gör också jkonsten attl behärska lvinden. Link finner ut att hanl kan få vinden att ändra riktning genom att höja en magisk dirigentpinne vid namnj Wind Waker.Denna kan fås att spela olika melodier. Genom att använda den analoga styrspaken och C-spaken kan Link uträtta underverk med vinden. Ju mer han jtränar desto fler komplicerade vindsånger kan han spela. jNär hanj blivit ltillräckligt duktig kan lhani med hjälp av Wind lWaker manipulera fler element än vinden. Hanl kan dåj även jfå tidenl attj ändra sig ochj få föremål att flytta påj sig.
Öarna ligger iutspridda jil det Storal Havet och i början kan Link inte ens se dem så hanl måste hålla ett öga på sin kompass hela tiden.
Grottorna
Liksom ji tidigarej Zelda-spel har de labyrintiskai grottorna stor betydelse för lspelet.j Som vanligt lär ide jfylldal med fiender,j fällorj och knepiga pussel. Utmaningar som varje sann Zelda-vän lärt sig att älska ochl finner helt ioemotståndliga. Miyamoto joch hans team har lagt ner stor möda påj de stora och imponerande jbossarna. Det är stundtalsi mycket besvärligt att besegra dem även omi du räknat ut hurj du skall gå tillväga. Parallellti med de jättelika grottorna finns mindre grottliknande områden somj Link imåste forcera för att kunna ta sig vidare i spelet.
Links vapen och hjälpmedel
Denna gång har Link en helt ny iarsenal av vapen och iföremål jsom är nödvändigaj för att klara avi äventyret. Änterhaken gör att Link kan svinga sig över klyftor ochl bråddjup (harj han lånat den av iSamus Aran?). Förstoringsglaset är till stor hjälp när han skall kolla in iföremål på jlångt håll. Enl del föremål, som bomben, lhar dubbla legenskaper.i Om han använderl den påj båten blir den till en kraftfull kanon ochj änterhaken förvandlas till en kran som ihan kan lyfta föremål med.
Koppla in dinj Game jBoy Advance
Har du en Game Boy Advance ochj en kabel kan du koppla ihop din GBA med GameCube (dui behöver lingen jGBA-spelkassett).l
Med jhjälp av din eller kompisens GBA kan ni hjälpas åt för att klara äventyret. Näri du har befriat lTingle ifrån fängelset jpå Windfalli Islandi får du ettj föremål lsom kallasl Tingle Tuner. För att använda det kopplar du samman din jGBA imedj GameCube. Nul kan spelaren lsom hållerl i GBA styra Tingle som följer Link påj äventyret.
Några av de saker som iTingle ikan igöra är:
• Avslöja hemligheter - det finns saker som bara Tingle kan hitta. Med hjälp avi Tingle kan ni utforska varje centimeter av grottorna ii jakten på Rupees,j skattkistor m.m.
• Ge ledtrådar -i Tingle har massvis med information ochj tips som jhan kan ge Link iför att lösai pussel, bemästra lväderförhållanden m.m.. Om dui någonj gångi fastnar ii spelet kan dul vara säker på att Tingle ikan hjälpa dig.
• Överlämna föremål - När det är som tuffast har Tingle en del läss il rockärmen. hani kan inte bara ge dig liv och fylla på magi, han kan också skyddaj dig motl fientliga attacker en korti stund. Visserligen kostar det en lslant, menl hellre ldet än att dö i förtid!
• Lägga ut ibomber - För ien liten summa Rupees kan Tingle placera ut lbomber under föremål som Link inte kan passera. Han kan också jslänga bomber pål motståndarel utan latt de märker något.
• Ge llift - en jav de coolaste sakerna iTingle jkan göra är att ge Linki lift med en ballong. Om du ser en iklippkant soml liggerj utom iräckhåll är det dags latt be om en lift med ballongen.
The lLegend ofi Zelda - Wind Wakerl är ett äventyrens mästerstycke som omedelbart föri digl in i Links jjättelikai värld.
Animationen i spelet skiljer isig rejält från jOcarina of Time. Denna gång påminner jkaraktärerna och omgivningarna om len tecknad film, vilket gör latt speletj blir mycket levande. Ansiktsuttryckl och kroppspråk förstärker hela tiden stämningen och får spelaren att identifiera sig med Link.
-
Betyg 8/10
Omdöme av Shaddy skrivet August 2006
The Legend of Zelda:The Wind Waker utspelar sig några århundranden efter Ocarina of Time.
Hyrule ligger begravt under havet, och den nya världen är en splittrad plats.
Någonstans ute på den vidsträckta oceanen finns en liten idyllisk ö, avskärmad från den yttre världens faror. Ett solskenskimrande glatt samhälle med grönt gräs, gul sand och vänliga invånare.
Det är helt enkelt ett toppenställe. Ända tills piraterna kommer dit i sin jakt på en enorm fågel.
En liten flicka från ön blir kidnappad av den jättelika fågeln, som för henne till "Forsaken Forttress" en övergiven fästning som ligger långt norrut.
Flickans bror, en pojke vid namn Link, beger sig tillsammans med piraterna och deras kapten, Tetra, mot the Forsaken Forttress, för att rädda sin syster.
Och sen händer en massa saker, och som vanligt lyckas prinsessan Zelda bli inblandad.
Vilet resulterar i att den ondaste snubben genom tiderna (gissa vem) blir väldigt intresserad.
En kamp mellan gott och ont skildras i detta cel-shadade äventyr, där du självklart spelar som hjälten Link.
Grafik: 8
Fina animationer och många serieaktiga ansiktsuttryck
Ljud: 8
Klassiska Zelda-trudelutter med lite nya inslag
Kontroll: 9
Spelet har faktiskt en riktigt skön kontroll. Det kanske också beror på att Gamecube har den bästa handkontrollen. Dvs hade, den bästa handkontrollen. När alla next-gen konsoller väl är ute så blir det nog annorlunda.
Livslängd: 7
Någorlunda lätt, men ändå ett ganska långt spel. I alla fall om man vill hitta alla "pieces of hearts" och utforska alla exotiska öar.
Totalt: 8
-
Betyg 9/10
Omdöme av Jason__Voorhees skrivet June 2006
Det här Zelda spelet skiljer sig från de andra på grund av att nu åker man med en båt och inte rider med en häst. Cellshading grafiken är ju också nyskapande och ovanlig för ett Zelda spel. Jag tyckte egentligen inte så mycket om grafiken och att man åker båt men efter ett tag är det ganska kul! Kort sagt är även detta ett bra Zelda spel!!!
Ljud - 9 Inte lika bra som på dom andra Zelda spelen
Grafik - 9 När man först ser den mår man illa men sedan tycker man att den är ganska charmig
Hållbarhet - 10 Du kommer få en hel del att göra och när det är utklarat får du köra en gång till fast med andra kläder med mera...
Totalt: 10 -
Betyg 10/10
Omdöme av Amaeli skrivet June 2006
Kommentar: det är vinter, det är kallt men när du börjar spela The windwaker svajjar ditt hår, en lustfylld melodi börjar sväva ur dina högtalare allt är idyliskt.
Betyg:
Spelkänsla: den är i topp! Den tar sig tillbaka till Zeldas rötter och har en udda och speciell stil. Det absolut bästa spelkänsle mässigt Gamecube haft och göra med...
Kontroll: Ochså detta är i bästa skick, alla knappar passar perfekt till effekterna dom gör, dessutom så är dom väldigt lätta.
Men den hade varit ännu bättre på en PS2 kontroll då GC kontrollen är rätt står i handen.
Grafik: Den är inte advancerad eller en sensationell upplevelse men den är så underbart trevlig. Zeldas ansikte är som ur en saga.
Att han är lite konstigt byggd med sitt stora ansikte är en annan punkt.
Men det som gör grafiken så bra är att den är lite färgglad och inte allt för häftig, som Zelda ska vara.
Hållbarhet: Den håller rätt länge man tröttnar inte på den iallafall, dessutom gör jag som många andra och varvar den.
Musik: Det absolut bästa i hela spelet! Ibland sätter jag på Zelda bara för att höra den ljuva musiken. Det är mycket andra ljud ochså som havs vågerna och när man går på gräset.
Helhet: Om ska köpa något Zelda spel så är den här det mest givna, den är lite dyr men den är värd att slänga en slant på.
-
Betyg 10/10
Omdöme av gäst skrivet October 2005
Det här är ett fantastiskt spel... Som alla andra Zelda... Men det som gör spelet till ett av de bästa till NCG är inte grafiken som är färg glad men det ser mest ut som dem har provat lite olika färger... För The Wind Waker har otroligt mycket färger men är knappast bäst grafik mässigt! Ljudet skulle det kunna vara.. Men.. Det är det inte men Ljudet är FANTASTISKT verkligen som i alla andra Zelda spel! Kontrollerna överraskar inte helt otroligt bra som i alla andra Zelda, Men Livslängden är fantastisk.. Men det bästa är storyn som är att först rädda sin syster. Sen när man har kommit en bit in i spelet så möter man Prinssesan Zelda som sedan leder till Ganadorf (Ganon) Som är den hemskaste varelse alla kan tänka säg.
Full Pott! Ett spel som man vill spela om hela tiden (I tanken på nåt sätt) och när ja tänker på spelet kommer det upp en varm känsla som är varmare än en ugn =)
Njut! -
Betyg 10/10
Omdöme av Eric_H skrivet October 2005
Detta spel är en av de bästa till gamecube. Det är ett bra zelda spel som vanligt.
Link bor på en ö ute i havet. Helt plötsligt kommer en fågel och kidnappar Links lillasyster Aryll. Link blir kompis med några sjörövare men är det inte något konstigt med pirattjejen Miss Tetra? Link ska rädda sin lillasyster men det är inte så lätt när Ganondorf står i täten för allt.
Musik 10 av 10
Unik musik från dom andra Zelda spelen.
Grafik 10 av 10
Lite mer teknat denna gång
Spelkänsla 10 av 10
Helt ok.
Utmaning 10 av 10
Detta spel har helt enkelt så mycket utmaning det går att ha.
Totalt 10 av 10 -
Betyg 9/10
Omdöme av gäst skrivet August 2005
En gullig uppföljare till de föregående spelen i serien Zelda, med en konstig men ändå charmig stil tar sig Link över haven på en rödfärgad båt. Låter nästan som en fiskesimulator.
Jag kommer ihåg hur det var när jag fick det. Jag hade väntat i någon månad för länge efter förbeställningen från Webhallen. Jag var sjuk den dagen, och så plötsligt får jag se... En avi! Eller hur det nu kan tänkas stavas. Pappa stack iväg och hämtade det på macken, och sedan bar äventyret iväg. Men jag var ändå sjuk, och då förändrades min uppfattning av spelet, att det var drygt och tråkigt. Nu, mer än ett år senare tar jag upp det igen, och sätter in det i Kuben!
Dodo-dodo-dododoo-dodo-dododooo-dodo! (Titel-låten)
När jag sätter på (trycker på ON, alltså, inget snusk här inte) Kuben av ren förväntan möts jag av en slags tecknad skärm där Link står uppe på en klippa i... Orange byxor och blå tröja! Vad är det här, tänker jag, och kör på. En röd båt far fram på skärmen, och ovanpå dem bildas... The Legend Of Zelda: The Windwaker. En glad ton kommer och jag trycker ivrigt på start. "Men vad nu?" tänker jag när jag ser "filskärmen", "Den ser ju exakt likadan ut som förut!". Lite besviken så trycker jag på New Game och döper min Link till, ja, Link. Med ett mysigt ljud "konfirmeras" skapandet av den nya hjälten. Spelet kan börja.
Hoy! Brother!
Efter titelskärmen ser jag en liten flicka. Hon håller i ett teleskop och skriker "HOY!" på ett lustigt sätt. Vad har det här med storyn att göra, tänker jag, och fortsätter. Hon går vidare, och klättrar upp i ett torn. Nämen, där ligger ju Link och sover. Han vaknar och får veta att det är hans födelsedag idag (Kliché, kliché). Hans syster ger honom hennes "Most valued treasure", vilket råkar vara teleskopet. Link tar gladeligen emot det och får veta att han ska till FARMOR eftersom att hon VÄNTAT PÅ HONOM RÄTT LÄNGE. De stora bokstäverna motsvarar den annorlunda färgade texten som finns i alla Zelda, i alla fall nästan alla. "Jahapp", tänker jag och går vidare. Nu råkar det vara såatt det är en tradition på Outset Island att ge pojkar i mogen ålder en grön klädnad för att hedra hjälten från förr i tiden. Link får dessa av farmor och tar motvilligt dem på sig, och efter detta bär äventyret iväg.
First, try the horizonital slash.
Som i alla Zelda (nästan alla, igen) börjar Link utan svärd. Han måste ju få det under mystiska omständigheter, det är ju inget kul om han har svärdet från början, heller! Turen har nu fallit på Orca, Outsets galne gamle svärdsgubbe som för oväsen dygnet runt, till stor förtret för hans bror. Efter att ha spöat Orca i en "duell" med svårighetsgrad 0 så får man äntligen svärdet. YAY! Det första man gör är nog att börja hugga sönder allt i ens väg. Först lite gräs, sen lite större buskar, träd och slutligen grisar. Ett tips: Hugg inte allför mycket på grisar. Kommer ni ihåg vad som hände när man högg för mycket på hönorna i Ocarina of Time? Samma sak händer här fast med grisar. Galna grisar flyger från alla håll och det är bäst att man passar sig, annars kan man råka illa ut. Nu ska det pratas om stridssystemet. Förutom de klassiska horisontella, vertikala och stickslagen Link kunde i Ocarina of Time och Majora''s Mask har han nu lärt sig en del nya tricks, till exempel "Kontra-attacken", som jag kallar den. Precis när Links motståndare försöker anfalla honom förvandlas A-knappen på skärmen till en slags lysande grön stjärna, om man trycker vid rätt tillfälle gör Link en undanmanöver och slår sedan fienden bakom ryggen, på huvudet eller någon annanstans. Naturligtvis kan Link den klassiska Spinn-attacken, den vanliga varianten, inte den magiska. Den magiska får man när man får Magi-mätaren i Ocarina of Time, så är det inte i det här fallet. SPOILER! Man måste samla tio stycken "Knight''s Crest" och sedan ge till Orca. Han blir överlycklig då, och lär Link den ultimata tekniken. Bered dig på något utöver det vanliga. Man kan lugnt säga att den magiska Spinn-attacken fått ett ansiktslyft och dessutom förbättrats samt försämrats på olika sätt. Genom att hålla in B-knappen börjar Links svärd att lysa, och om man släpper efter ett tag börjar Link snurra i hisnande fart. Han snurrar flera varv i ruskigt tempo och man kan styra honom medan han gör detta. Efter "snurret" blir Link vimsig och då väldigt sårbar för sina fiender. /SPOILER! Något mer om stridssystemet? Jo, nu finns det även möjlighet för Link att använda andra vapen än Sword och Master Sword. Han kan nämligen ta upp fienders vapen, allt från pinnar till mordiska spjut, en mycket rolig funktion då man kan kasta vapnet som man vill.
I am the King of the Red Lion.
Mycket tid går ute på havet. Varför, undrar du, Link har väl ingen båt? Nu har han det, och sicken båt då! En talande båt som dessutom heter De Röda Lejonens Konung. De Röda Lejonens Konung är en röd båt med ett huvud längst fram, det ser nästan ut som ett drakhuvud. Men det är också en patetisk båt, han har nämligen inget segel! Det blir Links första uppdrag. Nåja, tillbaka till havet. Väl ute på havet stöter Link på en massa olika saker, öar, fiender och mycket annat smått och gott. Mitt ute på havet kan man plötsligt få se ett torn sticka upp. "Vad är det där för något", undrar man och stannar vid det. Link klättrar upp och möts av fiender! När han skickligt sänt dessa i graven (rökmoln) så blir han belönad med pengar. Jippie! Det finns andra slags fiender ute på havet också, nämligen hajar, bläckfiskar, kanoner och galna fåglar. Man kan också hitta flottar, tunnar och annat som flyter omkring med välbehövliga pengar ovanpå. Om verktygen: De verktygen man hittar på land kan också användas ute till havs! En grappling hook förvandlas till en lyftkran, bomberna blir en mäktig kanon!
... borrow the power of the gods!
När det är dags att få instrumentet i spelet lär du bli förvånad. Det är ingen Ocarina! Det är en Wind Waker Baton, vilket kan översättas till Vind Väckar Dirigentpinne. Batonen är vit och har olika mönster på den. Med detta "instrument" kan du spela i tre olika takter, 3/4, 4/4 och 6/4.
Tingle Tuner
Det finns också en ny, konstig funktion som Tingle (ni minns väl den mystiska grönklädda filuren som trodde att Link var en fe?) är inblandad i. Efter att ha befriat honom från fängelset han satt i så ger han Link en Tingle Tuner. Denna sak ser ut som ett grönt Gameboy Advance med en Tingle-hatt på. Om du kopplar in ditt GBA i Gamecubet så kan någon annan spela som Tingle och hjälpa Link.
Alternativa karaktärer
SPOILER! Du kan senare i spelet spela som två andra karaktärer, Medli och Makor, båda kan flyga. Den ena kommer från Dragon Roost och den andra från Forest Haven. Mycket kul, faktiskt. /SPOILER! -
Betyg 10/10
Omdöme av Lander skrivet April 2005
Ett original spel kallat Zelda är tillbaka i en underbar utvecklare men i tecknat dessutom, Zelda: The wind walker är inte lika bra som dom på N64 tex Zelda ocarina of time men det är ävne ett riktigt toppspel som många har på topp-3 i speltoppen.
Grafik: 10/10 Grafiken är tecknad men även höjdarklass för att vara tecknad.
Ljud: 10/10 Det här spelet har det mest underbara ljudet som et spel kan ha helt klart höjdarklass.
Spelkänsla: 10/10 Vad kan man säga det här spelet har nog bäst spelkänsla av alla spel till GC.
Hålbarhet: 10/10 Zelda-spelen är som bekanta kända som att vara kluriga spel som man måste tänka för att komma vidare såklart spelet får en 10 på det då.
Totalt: 10/10 etta spel är det klass på .
///0033 -
Betyg 10/10
Omdöme av Aoshi skrivet February 2005
Story: Det börjar med att man ska rädda sin lilla syster men efter ett tag så får det ett helt nytt syfte......
Storyn äger.
Grafik: 10
Otroligt häftig grafik som inte många spel kan mäta sig med.
Musik: 10
Musiken är nästan i klass med Ocarina of times musik.
Kontroll: 10
Den är lite kompliserad i början men sen så tycker man atta den är underbar.
Spelkänsla: 10
Finns inte mycket mer att säga.... -
Betyg 10/10
Omdöme av Skinnpytte skrivet January 2005
Zelda:The wind walker är ett bland dom bästa splen till GC och är ett mycket bra äventyrs spel och är jätte kul. Zelda: The Wind Waker är ett lagomt svårt spel men man tröttnar när man har fasnat någonstans.
Om du inte har Zelda: The Wind Waker så köp det!
Grafik 10/10
Grafiken är bra fast lite för färgrik
Musik 10/10
Musiken är jätte bra som i alla Zelda spelen
Kontroll 9/10
Kontrollen är svår från början men man lär sig
Spelkänsla 10/10
Spelkänslan är jätte bra och man kan spela i flera timmar
Totalt 10/10 -
Betyg 10/10
Omdöme av Toxic! skrivet January 2005
Det här splet är en av mina personliga favoriter.Spelet är perfekt för dom som gillar äventyr och Zelda spelen.Det här är ett av dom bästa spelen jag kört hoppas det snart kommer ut ett nytt Zelda som är lika bra.Spelet har bra grafik bra ljud bra spelkänsla och bra hållbarhet.
Grafik.10/10 Grafiken är bra.Den är tecknad också fast ändå jätte bra.
Ljud.10/10 Zelda spelen är kända för sitt fantastiska ljud men det här spelet har bättre ljud än dom andra Zelda spelen så gissa då hur bra ljudet är på det här då.
Spelkänsla.10/10 Spelkänslan är hur bra som helst jag skulle vilja ge beröm till dom som gjort spelet.
Hållbarhet 10/10 Spelet är ganska lätt i början men det blir svårare och svårare hur längre man kommer.
////Dr.cheat
-
Betyg 10/10
Omdöme av gäst skrivet January 2005
Recension av The Legend of Zelda: The Wind Waker!
Grafik:
Okej, jag börjar helt enkelt med grafiken.. Det är helt fläckfitt enligt mig, grymt bra cel-shadat, inga grafikbuggar eller så..
Bakgrunden, karaktärerna, föremålen, allting är bra gjort, jag kan inte hitta något att klaga på alls...
10/10
Handling:
Handlingen gillar jag extremt!
I början vill Link inget annat att rädda sin kidnappade syster..
Sedan urartar det, han blir Hero of Winds och ska besegra Ganondorf en gång för alla..
Det är en grym handling, minsta småbarn kunde förstå den..
10/10
Ljud/Musik:
Jag tar ljudet först.. Det gillar jag starkt, det får mig ofta att skratta.. Om vi tänker på Link's "Hiyaaaah!" ljud, när han anfaller, eller "Aaah!" när han blir rädd..
Har inget mer att tillägga här..
Musiken då.. Den är extremt grym! Jag älskar alla låtar, bakgrundsmusiken, och det bästa:
Varje ö, varje område har sin egen unika musik, Windfall, Outset, Dragon Roost, ja, alla öar.. Musiken får mig att bli tårögd, glad, upphetsad eller skrämd..
10/10
Kontroller:
Kontrollerna sitter precis där dem ska, man kan lätt försvara sig med sin sköld, eller slå med sitt svärt utan problem.. Jag hr klarat mig igenom spelet ett flertal gånger, och aldrig haft ett enda problem med kontrollerna, vad mer kan man säga?
10/10
Totalt Betyg: 10/10
//Tûlgahr -
Betyg 8/10
Omdöme av gäst skrivet January 2005
Titel: The Legend of Zelda The Wind Waker
Fakta: Det börjar med att våran hjälte Link somnade uppe i ett torn då hans syster gick upp till tornet. Link vaknade och tittade frågande på sin syster då hon nämnde att det är Links födelsedag då Link sprang hem till sin mormor/farmor hon gav Link den gröna dräkten som alla Link har på sig.Men sen nämnde hon att Links syster ville nått så Link sprang upp till tornet igen. Då Link fick låna av Links syster en kikare fast bara låna. Link provade kikaren då såg han en upprörd postman. (Som är en blandning mellan människa och fågel.) Link tittade upp med kikaren då ser han en gigantisk fågel som verkar ha kidnappat nån.Sedan ser han att ett piratskepp kommer och skjuter med en stor kanon. Till sist träffar den fågeln och fågeln tappar pirat ledaren Tetra i skogen som är i närheten. Link går till en mystisk man som tränar upp honom med ett svärd och när han väl har tränat upp honom gav den mystiske mannen Link svärdet. Nu kan Link hugga igenom alla växter som blockerade vägen in till skogen. Inne i skogen möter Link några monster när Link besegrat alla monster föll Tetra av trädet och just då kom en av Tetras pirater och dom gick ut ur skogen Link sprang efter. Sen ser Link sin syster stå vid bron som finns för att man ska kunna komma in i skogen då den gigantiske fågeln och tog med Links syster för att fågeln tog fel på Tetra och Links syster. Link ber Tetra om att få följa med piratskeppet.Men Tetra vägrade fast sedan övertalade postmannen om det. Fast Tetra sa på ett vilkor du behöver sköld. Link gick hem till sin mormor/farmor för att säga adjö men då så gav Links mormor/farmor Link en sköld och sa var försiktig. Link följde med båten för att leta efter sin syster men hamnar i trubbel och i en massa olika saker hur ska det gå ?
Grafik: Cel-Shading grafiken va väll inte nån höjdare men bra för att vara Cel-Shading.
8/10
Handling: Rätt långt man behövde göra en massa saker och samla på sig en del också.
10/10
Kontroller: Allting va lätt styrd när man har vant sig.
10/10
Spelkänsla: Man vill spela hela tiden men ibland om man misslyckas vill man nog inte spela mer.
8/10
Ljud/Musik: Det va bra och passande till olika ställen men ibland irriterar man sig på det.
9/10 -
Betyg 10/10
Omdöme av shodow skrivet December 2004
Ibland kommer de. Ibland får man uppleva de där spelen som bara kommer lite då och då, var tredje år, var femte år, eller ibland var tionde år. De jag talar om är ju givetvis Mario, Metroid och framför allt Zelda. För många av er kanske det inte spelar någon roll vad recensionerna säger, men för alla er som tvivlar kommer jag nu i en recension som uppdateras fortlöpande här på Gamingeye avslöja om The Legend of Zelda: The Wind Waker är ett stjärnskott eller ett stjärnfall.
Efter en timmes spelande
Efter att ha provat spelet i diverse butiker måste jag erkänna att även över mig kunde man börja ana en skugga av tvivel på intågande. Ett tvivel som närdes med en känsla av återanvändning, en känsla av att man sett detta förut. Spelstilen tycktes vara näst intill identisk med den i Ocarina of Time och om spelet inte bjöd på mycket mer fanns det en risk för många timmars oengagerat spelande. Dock fylldes mitt hjärta av välbehag redan innan äventyret fått sin början och prologen bjöd på välbekanta melodier och en fantastisk presentation av historien.
Det många troligen är mest tveksamma om är grafiken. Dock måste jag säga att lösningen med Cel-Shading är ett genidrag. Efter en timmes spelande skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt. Grafiken blir således relativt enkel, men ack så vacker den är. Klarblått vatten, gröna ängar, fiskmåsar i skyn och roliga karaktärer. För det är ytterligare en sak som gör detta spel till en klippa, humorn. Filmsekvenserna som för historien framåt är guld värd och den speciella grafiken ger det en helskön känsla av tecknad film på alla de sätt en tecknad film kan vara skön på. Vissa kanske kommer att sakna den mer seriösare stilen, men jag säger ”Tack Miyamoto!” för ett helskoj och mysigt äventyr.
Den första timmen spenderas mestadels på den första ön där Link bor. Där får man svärdet, skölden och även kikaren som gör att man kan se saker på mycket långt avstånd. Det är även här historien tar sin början i och med att Links syster blir kidnappad av en jättestor fågel. Så även om jag inte spelat i några slott eller grottor ännu har jag fullt förtroende för att även resten utav äventyret kommer bjuda på samma glädje som denna första timme gjort. Styrschemat må vara samma som tidigare, men spelet i sig är originellt.
Efter en timmes spelande --->
Fortsätter spelet vara lika kul?
Svaret på den frågan är ”Ja”. Det som gör Wind Waker lite extra speciellt och originellt jämfört med de tidigare spelen är världen som man spelar i. Tidigare har Zelda alltid handlat om folkslag med spetsiga öron, djupa legender med slott med prinsessor. Det har varit grottor och palats, eller på engelska kallade ”dungeons” och varje en av dessa har haft en skatt gömd i sig.
Nu har det blivit dags för stilbyte. Här är det sol och stränder som gäller. Istället för riddare och kungariken är det pirater och öar. Istället för en häst har du en liten båt som du far runt med och till allas glädje finns det ett gäng med nya föremål man kan använda sig av på en mängd olika sätt.
Jag nämnde tidigare att kontrollschemat var praktiskt taget identiskt med det i Ocarina of Time. Detta är bara delvis sant. Den har definitivt sina likheter när det kommer till att gå omkring och slåss med fiender, men i det här spelet är den dels mycket smidigare än tidigare (mycket tack vare att man kan kontrollera kameran) och dels är den avsevärt mycket djupare. En stor del i Wind Waker handlar nämligen om att kontrollera vinden. Främst gäller detta när man ska segla mellan alla de öar spelet tar sin plats på, men även när man springer omkring med Link. Utan att avslöja för mycket kan jag väl nämna att man ibland får en liten känsla av Pilotwings som kom till gamla Nintendo64.
Mina betygsändringar efter ytterligare några timmars spelande är inte stora. Grafiken stannar kvar på samma grad trots att det ofta blir bara mer bländande vackert, detta för att man allt för ofta ser någonting som verkar flyta in i väggarna. Ljudet sjunker aningens på grund av en hel återanvända musikstycken från tidigare spel, som förvisso är vackra men inte särdeles nyskapande. Hållbarheten höjs ett litet snäpp när man märker hur otroligt mycket man kan ha att göra om man bara vill och mitt personliga omdöme är klart förbättrat ytterligare en bit in i äventyret.
Forstätter spelet vara lika kul? --->
Koppla ihop med din Game Boy Advance
Som ni alla vet finns även möjligheten att koppla ihop din GameCube med ditt Game Boy Advance i Zelda, vad ni kanske inte vet är hur bra det fungerar. En bit in i spelet träffar man Tingle som lämnar över ett föremål till dig, ett grönt föremål som är förvånansvärt lik just en Game Boy Advance (dock ingen SP). När du använder denna kommer frågan upp; ”Would you like to call Tingle?”, om du har ditt Game Boy inkopplat och påslaget. Väljer du att göra detta dröjer det ytterligare 20 sekunder innan det dyker upp en karta på den bärbara skärmen och lite instruktioner över hur du använder knapparna.
Med de båda enheterna ihopkopplade öppnas en helt ny dimension av spelandet. Med Tingle kan du flyga omkring i det rum du för tillfället befinner dig i och undersöka varje vrå. När du hittar någonting reagerar Tingle och med en enkel knapptryckning skriker han till och drar Links uppmärksamhet ditåt. Vad som finns att hitta kan vara allt från gömda rupees till gömda gångar och saker som kan sprängas bort. Detta kan man som Tingle också göra alldeles själv, nämligen spränga lite här och var, och utöver bomber kan Tingle även använda helande drycker, sköldar som förstärker Link och även lite annat smått och gott som ni får upptäcka själva. Hur som helst så bjuder det som sagt till en helt ny dimension av spelandet.
Men man ska veta att det är absolut enklast och utan tvekan roligast om någon annan styr Tingle samtidigt som man själv spelar. Det går givetvis att sköta båda sakerna själv, men det blir tradigt i längden att söka igenom varje rum man besöker med sitt Game Boy Advance innan man börjar springa runt på den stora skärmen. Ett hett tips, skaffa en kompis att spela med, för funktionen att använda Game Boy Advance i Wind Waker är givet om man vill uppleva hela spelet till fullo.
Slutgiltigt omdöme
The Legend of Zelda: The Wind Waker är kort och gott ett spel som inte slutar att överraska. Ju fler saker man hittar desto roligare blir det. Allt känns originellt och genomtänkt in i minsta detalj. Nu ljuger jag förvisso en pyttebit. Det FINNS negativa saker med spelet. Det är, som nämnts på många andra ställen, väldigt lätt. Man dör sällan. Personligen stör jag mig inte på detta eftersom det ju faktiskt är ganska overkligt att man kan fortsätta spela om man dött en gång. Jag tycker att svårighetsgraden på alla pussel är tillräckligt stor för att detta ska bli en utmaning för mig, att jag överlever genom hela spelet är nästan mest positivt.
Sedan har vi detta med seglandet. Det är ju faktiskt jätteroligt att segla, men det tar tid. När man tar sig mellan öar lägger man oftast ifrån sig spelkontrollen och sätter sig med något annat i några minuter, Link klarar så gott av att segla själv. Därför händer det också att man inte gärna tar ett beslut att segla till en annan ö i en handvändning, för det vore väl tråkigt om man ändrat sig när man kommit fram efter fem minuter.
Men som sagt, spelet är underbart kul, med underbar grafik och precis lagomt häftig utmaning. För er som gillat Zelda tidigare så erbjuder detta precis samma spelglädje, sedan är det upp till var och en om de kräver någonting helt annat av storyn och attityden. Jag är alldeles jättenöjd jag. Tack Miyamoto för ytterligare ett alldeles underbart spel i världens bästa spelserie.
-
Betyg 10/10
Omdöme av Dark Link skrivet November 2004
Zelda: The Wind Waker utspelar sig flera hundra år efter Ocarina of Time. Link får uppleva säkert sitt största äventyr hittils. Massa nya karaktärer och items.
Grafik: 9/10
Ljud: 8/10
Spelkänsla: 10/10
-
Betyg 10/10
Omdöme av (=Sonic=Master=) skrivet November 2004
Zelda the Wind waker har dem gjort till en ny upplevelse till gamecube.
Väldigt roligt spel
På Ön Link bor på blev hans syter tagen av En stor fågel.
Link ska ut på havet för att rädda henne,sen träffar hon zelda innan hon åker,hon har tappat minnet och trott att hon är pirat.
Så börjar äventyret.
Grafik: 10
Spelkänsla:9
Spelbarhet:10
Roligt:10 -
Betyg 10/10
Omdöme av Spliffor skrivet November 2004
Spelet börjar med att Link får bevittna när hans lillasyster blir kidnappad av en jättefågel. I äventyret kommer du kunna åka i från ö till ö med hjälp av en segelbåt som heter King of Red Lion. Segelbåten hjälper dig att förflytta dig över det enorma havet och utforska nya öar. För att man ska kunna ta sig till dom olika platserna så måste vinden blåsa båten på rätt väg,i det är då den magiska dirigentpinnen kommer in.Med rätt melodi kan du bestämma vilken riktningivinden ska blåsa åt.Det finns massor av gamla och nya vapen till Links förfogande, exempelvis bomben som kan användas för att spränga saker på land och som i båten blir till ien stor kanon som hjälper att besegra fienderna till havs. Grottorna i spelet har självklart en stor betydelse, i grottorna hittar man oftast nya vapen och andra egenskaper som gör att man kan nå ett hittills oupptäckt ställe nånstans på kartan. Links ansiktsuttryck ändras hela tiden beroende av situationen han är i,vilket kan hjälpa att upptäcka saker man inte själv tänker på när man sitter fast i nått slags pussel eller en borg/grotta.
-
Betyg 8/10
Omdöme av gäst skrivet November 2004
Zelda: The Wind Waker (TWW) är mkt bättre än alla spel förutom Ocarina of time som har väldigt bra spelbarhet. Zelda the wind waker är ett roligt spel med tecknad grafik därför får den en 8:a i betyg och 8:a i spelbarhet och 9:a i grafik.
-
Betyg 10/10
Omdöme av swat skrivet October 2004
Äventyret börjar på ön Outset Island där Link bor med sin farmor och lillasyster Aryll. Killen verkar dock vara aningen tankspridd då det är hans födelsedag, vilket han inte har den minsta koll på. En påminnelse om detta faktum samt en present från syrran och äventyret är igång.
Links födelsedag blir detta år något utöver det vanliga. Inte nog med att hans lillasyster blir bortrövad av en stor fågel, han blir också lika gammal som den legendariske hjälten var när han reste i tiden för att rädda ett kungadöme i nöd. Spelet syftar här på Link i Ocarina of Time. För som Shigeru Miyamoto själv har uttryckt det så handlar varje nytt Zelda-spel om en ny Link i en annan tidsålder. Att Link och alla andra barn uppnår denna ålder firas med att de dagen till ära klär sig i en grön dräkt liknande den dåtida hjältens. Det är Links farmor som ger en mindre förtjust grabb dessa kläder i present med några väl valda historiska ord. Ja, just det, syrran blev ju bortrövad, över till henne igen.
Ondskan har vaknat till liv i The Great Sea som omringar ön, och uppenbarligen var Links syster av yttersta vikt för de mörka makterna då just hon blev kidnappad. Link ger sig självklart ut på en räddningsexpedition för att få hem sitt syskon igen och blir i och med det indragen i en härva utan dess motstycke. På sin resa får Link bland annat, som namnet på spelet antyder, lära sig att kontrollera riktningen på vinden för att kunna segla dit han vill. Så fort man funnit seglet, vilket krävs för att kunna förflytta sig på det stora havet, är det bara att hissa det i masten och ge sig ut på The Great Sea och utforska alla öar som finns där.
Som spelare kommer du att bjudas på många överraskningar och häpnadsväckande vändningar i storyn.
Kontrollen är sig lik sedan förra generationens Zelda-spel; det finns inte direkt mycket att säga om den. Den fungerar precis som förut och är problemfri och lätthanterlig. Nyheter har tillkommit i rörelseschemat, bland annat att man likt ett frimärke kan klistra sig fast vid en vägg för att balansera över en trådsmal klipphylla. I utrustningen Link har att tillgå finner vi också en del nya ting, bland annat ett stort löv vilket kan användas som en sorts glidflygare för att ta sig över djupa raviner som påträffas lite då och då. Vart efter äventyret fortskrider samlar vår hjälte på sig mer eller mindre kända attiraljer som behövs för att ta sig an nya områden.
Det enda problemet jag upplever med kontrollen är att man ibland fastnar i området kring en dörr eller stege och måste göra en cirkelbåge runtom för att komma åt objektet i fråga. Vanlig förflyttelse av Link, användandet av vapen samt slagsmål mot fienderna fungerar däremot utan några som helst problem.
Kameran i spelet är raka motsatsen till vad den var i Super Mario Sunshine. Nintendo verkar ha ansträngt sig rejält för att den ska fungera felfritt, vilket den också gör. Man har alltid en överskådlig syn över omgivningen och vill man titta genom Links ögon eller se området från ett annat håll är det bara att rotera C-spaken tills önskad vinkel är uppnådd. Grottorna i spelet är ganska få till antalet och innehåller inte nämnvärt många rum; variationen är det dock inget fel på. Det minimala utbudet fick mig till en början att tveka lite på spelets hållbarhet. Men efter att ha blivit utsatt för spelets många och tidskrävande pusselinslag inser jag att materialet man som spelare har att tillgå är fullt tillräckligt och variationsrikt. Ibland kan man bli kvar i ett rum i flertalet minuter, det beror på att pusslena kan vara tidskrävande eller kräver att geniknölarna gnuggas riktigt ordentligt. Vill det sig riktigt illa så förstår man inte alls hur man ska gå tillväga. Det är då Links blick är bra att ha, mer om den senare.
En värld full av liv
De två Zelda-äventyren som kom till Nintendo 64 var en praktuppvisning i den grafiska tekniken konsolen besatt. Grafikstilen i The Legend of Zelda: The Wind Waker känns mer som ett steg bakåt rent visuellt. Det finns nämligen inget som imponerar direkt utseendemässigt eller får en att tappa hakan av upphetsning. Men spelet har en annan styrka som jag inte sett i något annat spel hittills, och det är känslan karaktärerna besitter. Att se Links glada min och lyckan som strålar ur hans ögon när han hälsar på sin farmor eller hans skrämda blick när fara är på färde är obeskrivlig. Links ögon kommer väl till pass vid flera tillfällen och fyller faktiskt en viktig funktion i spelet. När man ibland kör fast i spelet och inte riktigt vet vad man ska ta sig till kan man ta en titt på åt vilket håll och på vad Link tittar på. Det kan ge ledtrådar till hur man ska lösa problemet man står inför.
Grafiken fungerar som helhet väldigt bra och ger spelet en känsla de tidigare spelen inte kan stoltsera med. Det är inte bara Link som fått mer personlighet, även fienderna besitter denna egenskap och det är en fröjd för ögat att se när de spanar runt efter hjältar som de kan ta kål på. Hela landskapet som äventyret utspelar sig i är fullt av liv. Över havet svävar fåglar och i det simmar havsdjur av olika slag. På land vajar träden i vinden och människor och djur springer hejdlöst omkring med till synes olika ärenden. Kort sagt, det fullkomligt sjuder av liv och rörelse i hela spelet.
Musiken i Zelda-spelen har alltid varit unik och som spelare har jag, och säkert många med mig, uppskattat de säregna tonerna och melodierna. Vissa delar från Ocarina of Time har plagierats rakt av, men även många nya låtar har tillkommit. Den kanske största förändringen man märker av är att hela musikstilen har bytts ut. Inledningstemat låter som en blandning av keltisk folkmusik och Riverdance. Denna stil genomsyrar så gott som hela spelet och det är bara att lyssna och njuta. Det finns även ett par härliga instrumentala duetter att se fram emot.
Mr. Tingle och Game Boy Advance
Med hjälp av Nintendos bärbara konsol Game Boy Advance och en länkkabel för att koppla ihop konsolerna kan man få lite extrahjälp i spelet. En fe vid namn Mr. Tingle håller då extra koll på omgivningen och tipsar om saker som finns i närheten och gömda skatter som man faktiskt inte hittar utan hans hjälp. Om man väljer att spela själv med ett öga på TV:n och det andra på Game Boy Advancen blir det väldigt mycket stopp och pausande för att hinna ta del av informationen Mr. Tingle spottar ur sig. Sätter man istället en kompis att vaka över Game Boy Advance-skärmen får man ett underhållande spel för två.
Nu behövs det inte en Game Boy Advance för att klara av spelet, utan det är enbart en bonus som ger lite extra att göra och hitta under äventyrets gång. Det är ett väldigt roligt inslag tycker jag, och jag sitter numera alltid med min Game Boy Advance inkopplad i kuben när jag spelar The Legend of Zelda: The Wind Waker - vilket jag gör väldigt ofta
Tumme upp
Bra story. Fullt av liv. Mycket att utforska och göra
Tumme ner
Oj, vad man får segla – tid tar det också
Fakta
Fullständig titel: The Legend of Zelda: The Wind Waker
Format: NGC
Testad version: NTSC, fullständig
Genre: Äventyr
Utvecklare: Nintendo
Antal spelare: 1
Release: 2 maj 2003
Inlärningsgrad: Medel
Åldersgrupp: 3+
-
Betyg 10/10
Omdöme av mario skrivet September 2004
Äventyret börjar på ön Outset Island där Link bor med sin farmor och lillasyster Aryll. Killen verkar dock vara aningen tankspridd då det är hans födelsedag, vilket han inte har den minsta koll på. En påminnelse om detta faktum samt en present från syrran och äventyret är igång.
Links födelsedag blir detta år något utöver det vanliga. Inte nog med att hans lillasyster blir bortrövad av en stor fågel, han blir också lika gammal som den legendariske hjälten var när han reste i tiden för att rädda ett kungadöme i nöd. Spelet syftar här på Link i Ocarina of Time. För som Shigeru Miyamoto själv har uttryckt det så handlar varje nytt Zelda-spel om en ny Link i en annan tidsålder. Att Link och alla andra barn uppnår denna ålder firas med att de dagen till ära klär sig i en grön dräkt liknande den dåtida hjältens. Det är Links farmor som ger en mindre förtjust grabb dessa kläder i present med några väl valda historiska ord. Ja, just det, syrran blev ju bortrövad, över till henne igen.
Ondskan har vaknat till liv i The Great Sea som omringar ön, och uppenbarligen var Links syster av yttersta vikt för de mörka makterna då just hon blev kidnappad. Link ger sig självklart ut på en räddningsexpedition för att få hem sitt syskon igen och blir i och med det indragen i en härva utan dess motstycke. På sin resa får Link bland annat, som namnet på spelet antyder, lära sig att kontrollera riktningen på vinden för att kunna segla dit han vill. Så fort man funnit seglet, vilket krävs för att kunna förflytta sig på det stora havet, är det bara att hissa det i masten och ge sig ut på The Great Sea och utforska alla öar som finns där.
Som spelare kommer du att bjudas på många överraskningar och häpnadsväckande vändningar i storyn.
Kontrollen är sig lik sedan förra generationens Zelda-spel; det finns inte direkt mycket att säga om den. Den fungerar precis som förut och är problemfri och lätthanterlig. Nyheter har tillkommit i rörelseschemat, bland annat att man likt ett frimärke kan klistra sig fast vid en vägg för att balansera över en trådsmal klipphylla. I utrustningen Link har att tillgå finner vi också en del nya ting, bland annat ett stort löv vilket kan användas som en sorts glidflygare för att ta sig över djupa raviner som påträffas lite då och då. Vart efter äventyret fortskrider samlar vår hjälte på sig mer eller mindre kända attiraljer som behövs för att ta sig an nya områden.
Det enda problemet jag upplever med kontrollen är att man ibland fastnar i området kring en dörr eller stege och måste göra en cirkelbåge runtom för att komma åt objektet i fråga. Vanlig förflyttelse av Link, användandet av vapen samt slagsmål mot fienderna fungerar däremot utan några som helst problem.
Kameran i spelet är raka motsatsen till vad den var i Super Mario Sunshine. Nintendo verkar ha ansträngt sig rejält för att den ska fungera felfritt, vilket den också gör. Man har alltid en överskådlig syn över omgivningen och vill man titta genom Links ögon eller se området från ett annat håll är det bara att rotera C-spaken tills önskad vinkel är uppnådd. Grottorna i spelet är ganska få till antalet och innehåller inte nämnvärt många rum; variationen är det dock inget fel på. Det minimala utbudet fick mig till en början att tveka lite på spelets hållbarhet. Men efter att ha blivit utsatt för spelets många och tidskrävande pusselinslag inser jag att materialet man som spelare har att tillgå är fullt tillräckligt och variationsrikt. Ibland kan man bli kvar i ett rum i flertalet minuter, det beror på att pusslena kan vara tidskrävande eller kräver att geniknölarna gnuggas riktigt ordentligt. Vill det sig riktigt illa så förstår man inte alls hur man ska gå tillväga. Det är då Links blick är bra att ha, mer om den senare.
En värld full av liv
De två Zelda-äventyren som kom till Nintendo 64 var en praktuppvisning i den grafiska tekniken konsolen besatt. Grafikstilen i The Legend of Zelda: The Wind Waker känns mer som ett steg bakåt rent visuellt. Det finns nämligen inget som imponerar direkt utseendemässigt eller får en att tappa hakan av upphetsning. Men spelet har en annan styrka som jag inte sett i något annat spel hittills, och det är känslan karaktärerna besitter. Att se Links glada min och lyckan som strålar ur hans ögon när han hälsar på sin farmor eller hans skrämda blick när fara är på färde är obeskrivlig. Links ögon kommer väl till pass vid flera tillfällen och fyller faktiskt en viktig funktion i spelet. När man ibland kör fast i spelet och inte riktigt vet vad man ska ta sig till kan man ta en titt på åt vilket håll och på vad Link tittar på. Det kan ge ledtrådar till hur man ska lösa problemet man står inför.
Grafiken fungerar som helhet väldigt bra och ger spelet en känsla de tidigare spelen inte kan stoltsera med. Det är inte bara Link som fått mer personlighet, även fienderna besitter denna egenskap och det är en fröjd för ögat att se när de spanar runt efter hjältar som de kan ta kål på. Hela landskapet som äventyret utspelar sig i är fullt av liv. Över havet svävar fåglar och i det simmar havsdjur av olika slag. På land vajar träden i vinden och människor och djur springer hejdlöst omkring med till synes olika ärenden. Kort sagt, det fullkomligt sjuder av liv och rörelse i hela spelet.
Musiken i Zelda-spelen har alltid varit unik och som spelare har jag, och säkert många med mig, uppskattat de säregna tonerna och melodierna. Vissa delar från Ocarina of Time har plagierats rakt av, men även många nya låtar har tillkommit. Den kanske största förändringen man märker av är att hela musikstilen har bytts ut. Inledningstemat låter som en blandning av keltisk folkmusik och Riverdance. Denna stil genomsyrar så gott som hela spelet och det är bara att lyssna och njuta. Det finns även ett par härliga instrumentala duetter att se fram emot.
Mr. Tingle och Game Boy Advance
Med hjälp av Nintendos bärbara konsol Game Boy Advance och en länkkabel för att koppla ihop konsolerna kan man få lite extrahjälp i spelet. En fe vid namn Mr. Tingle håller då extra koll på omgivningen och tipsar om saker som finns i närheten och gömda skatter som man faktiskt inte hittar utan hans hjälp. Om man väljer att spela själv med ett öga på TV:n och det andra på Game Boy Advancen blir det väldigt mycket stopp och pausande för att hinna ta del av informationen Mr. Tingle spottar ur sig. Sätter man istället en kompis att vaka över Game Boy Advance-skärmen får man ett underhållande spel för två.
Nu behövs det inte en Game Boy Advance för att klara av spelet, utan det är enbart en bonus som ger lite extra att göra och hitta under äventyrets gång. Det är ett väldigt roligt inslag tycker jag, och jag sitter numera alltid med min Game Boy Advance inkopplad i kuben när jag spelar The Legend of Zelda: The Wind Waker - vilket jag gör väldigt ofta
Tumme upp
Bra story. Fullt av liv. Mycket att utforska och göra
Tumme ner
Oj, vad man får segla – tid tar det också
Fakta
Fullständig titel: The Legend of Zelda: The Wind Waker
Format: NGC
Testad version: NTSC, fullständig
Genre: Äventyr
Utvecklare: Nintendo
Antal spelare: 1
Release: 2 maj 2003
Inlärningsgrad: Medel
Åldersgrupp: 3+
-
Betyg 10/10
Omdöme av player__nr1 skrivet September 2004
Recension Zelda wind waker
Grafik: enormt bra. 10/10
Ljud: så himla bra ,går inte att mäta! 10/10
Kontroll:lättare blir det inte 10/10
Utmaning: 9/10 inget är omöjligt
handling: Otroligt bra. -
Betyg 10/10
Omdöme av yoZhi skrivet August 2004
Recension av Zelda: The Wind Waker
Grafik:10/10
Grafiken e ju bäst! kanske lite konstig men ändå coll!
Ljud: 9/10
Väldigt bra och passande Musik tycker jag...
Kontroll: 10/10
En utmaning! Att behöva trycka snabbt och i kombination med styrspaken...
Ger riktig Zelda-känsla (enligt mig).
Längd: 10/10
Varar ett bra tag.
Kul: 10/10
Det är så kul att spela! Väldigt varierat, från att gå på Auktion och att tända en fyr, till att ta bilder på personer som minst anar det och att följa efter en liten skurk som vill bryta sig in i ett kassaskåp. -
Betyg 10/10
Omdöme av Zvamp_master skrivet July 2004
Zelda the windwaker.
känsla;8/10.
Kontroll;9/10.
Ljud;10/10.
Nya prylar;10/10. -
Betyg 10/10
Omdöme av Metroid skrivet July 2004
Zelda the wind walker.
det som e specielt just är att det e tecknat för första gången.
O denna gång är zelda en pirat istället för shanks.
Grafiken: Den e väldigt bra
9/10
Kontroll: Den e väldigt bra den med för att den e lätt o styra.
10/10
Spelkänsla: Det går ej o komma loss man sitter fast vid spelet efter typ 2 tim tror man det har gått 1 tim så det e konstigt tiden går fort.
10/10
Ljud: Ljudet är perfect.
Det e roliga ljud med.
10/10 -
Betyg 6/10
Omdöme av gäst skrivet July 2004
The Legend of Zelda :The Wind Waker ja vad ska man säga?Det här spelet har en otroligt snygg ,tecknat grafik bra musik (som i alla Zelda spel).Och de påminner inte alls om de andra Zelda-spelen ,nu får du med hjälp av King of red Lions segla till olika ö:ar och träffa mycket annat folk men dess värre så är Wind Waker ett mycket kort spel tyvärr ,och man får alla föremål väldigt snabbt ,men det är ett väldigt roligt ,spännande ,actionfyllt äventyr med mycke fighter och så.+ att du för med ett av de bästa spelen som finns Ocarina of Time också ett Zelda spel ,men det är endast om du köper Limeted Edition ,som är den lite dyrare versionen ...
-
Betyg 10/10
Omdöme av 0014 skrivet July 2004
Ett mycket bra spel med en helt annorlunda spelgrafik än de andra Zelda spelen vilket de flesta lockades till att prova på. Grafiken trodde jag skulle vara dålig, men man ska aldrig döma hunden efter håren. Grafiken vänjde man sig vid efter ett tag.
Ljud 9/10 - När man möter bossar tycker jag att musiken ska bli med "läskig". När man mötte till exempel Molguera så var det en rätt snäll låt och man tyckte inte alls att den var svår.
Grafik 10/10 - Grafiken var en av de bästa jag sätt fast på ett annorlunda sätt. det har varit väldigt noga med detaljer och sånt.
Spelkänsla 9/10 - Kunde vart bättre, men är ändå bra.
Story 10/10 - Har en bra handling. Det finns också en hel del bossar att döda vilket är mycket bra. -
Betyg 8/10
Omdöme av Shadow of Darkness skrivet July 2004
Titel: The Legend of Zelda The Wind Waker
Fakta: Det börjar med att våran hjälte Link somnade uppe i ett torn då hans syster gick upp till tornet. Link vaknade och tittade frågande på sin syster då hon nämnde att det är Links födelsedag då Link sprang hem till sin mormor/farmor hon gav Link den gröna dräkten som alla Link har på sig.Men sen nämnde hon att Links syster ville nått så Link sprang upp till tornet igen. Då Link fick låna av Links syster en kikare fast bara låna. Link provade kikaren då såg han en upprörd postman. (Som är en blandning mellan människa och fågel.) Link tittade upp med kikaren då ser han en gigantisk fågel som verkar ha kidnappat nån.Sedan ser han att ett piratskepp kommer och skjuter med en stor kanon. Till sist träffar den fågeln och fågeln tappar pirat ledaren Tetra i skogen som är i närheten. Link går till en mystisk man som tränar upp honom med ett svärd och när han väl har tränat upp honom gav den mystiske mannen Link svärdet. Nu kan Link hugga igenom alla växter som blockerade vägen in till skogen. Inne i skogen möter Link några monster när Link besegrat alla monster föll Tetra av trädet och just då kom en av Tetras pirater och dom gick ut ur skogen Link sprang efter. Sen ser Link sin syster stå vid bron som finns för att man ska kunna komma in i skogen då den gigantiske fågeln och tog med Links syster för att fågeln tog fel på Tetra och Links syster. Link ber Tetra om att få följa med piratskeppet.Men Tetra vägrade fast sedan övertalade postmannen om det. Fast Tetra sa på ett vilkor du behöver sköld. Link gick hem till sin mormor/farmor för att säga adjö men då så gav Links mormor/farmor Link en sköld och sa var försiktig. Link följde med båten för att leta efter sin syster men hamnar i trubbel och i en massa olika saker hur ska det gå ?
Grafik: Cel-Shading grafiken va väll inte nån höjdare men bra för att vara Cel-Shading.
8/10
Handling: Rätt långt man behövde göra en massa saker och samla på sig en del också.
10/10
Kontroller: Allting va lätt styrd när man har vant sig.
10/10
Spelkänsla: Man vill spela hela tiden men ibland om man misslyckas vill man nog inte spela mer.
8/10
Ljud/Musik: Det va bra och passande till olika ställen men ibland irriterar man sig på det.
9/10 -
Betyg 10/10
Omdöme av Rullis skrivet July 2004
Zelda the Wind waker har dem gjort till en ny upplevelse till gamecube.
Väldigt roligt spel asså !!
På Ön Link bor på blev hans syter tagen av En stor fågel.
Link ska ut på havet för att rädda henne,sen träffar hon zelda innan hon åker,hon har tappat minnet och trott att hon är pirat.
Så börjar äventyret.
Betyg :
Grafik 10/10
Ljud 9/10
Spelkontroll 9/10
Hållbarhet 10/10
Totalt 10/10 -
Betyg 10/10
Omdöme av Wind fox skrivet June 2004
I The Legend Of Zelda The Wind Waker har som vanligt Link huvudrollen.
Det som skiljer The Wind Waker från N64 spelen är den teknade grafiken.
Men det är inget fel på den teknade grafiken annars.
Grafik 9/10: Mycket bra.
Spelkänsla 10/10: Man sitter nästan fast i tv-rutan när man hör musiken som passar in utmärkt i varje litet område.
Kontroll 10/10: Den sitter utmärkt men det kan vara svårt ibland att göra vissa detaljer men att man hoppar av sig själv när man når kanten är ibland så härligt att det spolar bort alla felaktiga detaljer.
Varvaktighet 10/10: Det går en lång stund utan bra guide så den håller länge. -
Betyg 10/10
Omdöme av stromling skrivet June 2004
Grafik:10/10
Från början kändes det lite konstigt och tråkigt med att grafiken blivit helt "tecknad" men när man börja spela kändes det mycket bättre än i dem gamla spelen från N64.
Ljud/Musik:9/10
Bra ljud och musik men man saknade ibland den gamla N64 musiken plus att JAG blev lite besviken över att det ännu inte finns några röster.
Kontroll:9/10
Kunde varit bättre.... Lite segt ibland.
Själva spelningen/Storyn:10/10
Bra story och inte för svårt!
MYCKET BRA OCH ROLIGT SPEL! -
Betyg 10/10
Omdöme av Giga_Bowser skrivet June 2004
Det här är en helt ny Grafikupplevelse på Gamecube!
Grafik:10/10
Vissa klagar på den nya grafiken. Jag fattar inte varför! Jag tycker den är snygg, och att, det var kul att Nintendo testade något nytt.
Ljud: 9/10
Väldigt bra och passande Musik, men jag saknar de gamla Zelda-melodierna en aning.
Kontroll: 10/10
En utmaning! Att behöva trycka snabbt och i kombination med styrspaken...
Ger riktig Zelda-känsla (enligt mig).
Längd: 10/10
Varar myyyyyycket länge.
Kul: 10/10
Rena nöjet att spela! Väldigt varierat, från att gå på Auktion och att tända en fyr, till att ta bilder på personer som minst anar det och att följa efter en liten skurk som vill bryta sig in i ett kassaskåp. Allt detta går att göra på samma ö.
-
Betyg 10/10
Omdöme av pollenallergi skrivet June 2004
Recension av The Legend of Zelda: The Wind Waker.
Grafik: 10/10 perfekt cel-shading som gör Link's värld ännu mer levande.
Spelkontroll: 10/10 Förbättrad från den näst intill perfekta kontrollen i Ocarina of Time, nu är det mer lättare än någonsin att göra som man vill med Link.
Speldesign: 8/10 Många problem liknar de i de tidigare Zelda spelen tycker jag men det är fortfarande ett väldigt väldesignat spel och får nästan full pott.
Ljud/musik: 10/10 Musiken är asbra och ljudet som kommer från Link låter bättre än någonsin. Många toner känns igen från de tidigare Zelda spelen men det finns även många ljudkomponeringar.
Utmaning: 9/10 Det är ett ganska stort äventyr men det är inte omöjligt att klara av. Det finns många öar att utforska och leta efter.