↗ till inlägget
Du svarar lite på din egna fråga. Att legalisera cannabis handlar väl om att legalisera en viss njutning som har sina kostnader. För många är det mer värt att leva bra med denna njutning än att leva lite mer tråkigt och längre. Det är på samma sätt man inte förbjuder snabbmat. Vi kan mycket väl leva på bättre mat än den som serveras i exempelvis McDonald, men vi gör det inte eftersom det kan vara najs att ta en burgare då och då när riskerna är minimala att man dör av den. Det gäller bara att göra detta från tid till tid så överlever man, på samma sätt som med cannabis.
Min personliga åsikt i frågan är att legalisera cannabis med väldigt strikta regler. T.ex. enbart för eget bruk, en viss innehavsmängd osv. Det känns väldigt mycket polisstat över det hela att staten äger min kropp och ger orimliga straff för gärningar som inte är moraliskt fel medan andra värre gärningar är väldigt mycket mer acceptabla.
Det tycker jag inte, efter som att jag tycker de njutningsämnen som finns idag räcker, att legalisera fler tycker ajg bara blir onödigt då vi redan har nog med "farliga" njutningsämnen. Att få bestående men från cannabis är ju troligare än att man får det från McDonalds, och på McDonalds kan man ju bara börja träna, det går inte med cannabis, har du rök ett tag o slutar så stannar ju risken för t.ex. canser på den nivå du stannade, den blir inte mindre, alltså om man slutar så har man slutat så försvinner inte risken, till skillnad från att vara överviktigt.
Och hur tänkte du att man ska kunna kontrollera t.ex. hur mkt man har? Jag menar man kna ju inte ens stoppa försäljningen när det är helt olagligt hur tror du att man ska kunna skaffa restriktioner när det inte går att kontrollera ett totalförbud.
Nyfiken fråga (vilka frågr är inte nyfikna men iaf :huh: ) vilka straff tänkte du på?
↗ till inlägget
Åh fy f*n vilken härva full av bullshit! :blink:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4350642.stm
http://www.cannabisculture.com/articles/5169.html
Det du länkar till var ren propaganda, mycket som den som "Anti-våld moral tanterna som gör allt för att stoppa Gta" tanterna spammar internet med. :blink:
Har också hört att Cannabis ska bygga upp imunsystemet.
Ganja is the healing of an Nation, Alcohol is the destruction of one.. - Bob Marley
Det jag länkade vare en vetenskaplig studie, till skillnad från din andra länk...
Förövrig va din första länk till bbc från 2005...den jag länkade va från 2008 alltså en nyare forskning så det som man sa i den från 2005 (eller din bbc) har ju ingen effekt på den studie som jag länkade till. Och det beror ju självklart på att den jag länkade är nyare alltså kan inte den från 2005 ha kommenterat den från 2008 (nu vart det väldigt förvirrande ber om ursäkt men jag kunde inte få det tydligare försök att läsa igenom det ett par gånger så fattar du nog :) ).
Iaf "din" studie är äldre och "min" är nyare, vilket gör den jag länkade till mer aktuell.
Soad_token