↗ till inlägget
Amo - Jag går i 7:an så du vet.
Jag är inte helt säker men jag tror att vi fortfarande skulle levt i Vikingatiden utan bibeln.
Här i Sverige går det riktigt bra, tack vare bibeln,koranen... religionen har inte gjort så mycket skada i Sverige. Men kanske i andra länder som Irak,Afghanistan och Usa. Nu när jag skrev Irak och afghanistan tänker ni nu på Al-Qaida en terror organisation. Nu tänker ni säkert på 11/9. Visst har religionen gjort en viss skada i Sverige. T.ex svenskar vill inte ha invandrare-muslimer i Sverige. Men tänk på att när kungen för länge sedan i Sverige blev krist så förendrades samhället. Folk blev kristna och följde lagarna. Då började inte folk våldta göra plundringståg bla bla bla. Nu när Sverige får in mer invandrare som är muslimer så börjar det bli mer allvarligt för sammhället. Visste ni att 1/4 är muslimer i malmö?
Men kanske jag har fel. :unsure:
Jaha, så koranen har också formgett landet? Nu vet jag varför allt går åt h*lvete.
Nej, vi hade inte levt i någon -vikingatid- om vi inte haft en religion som skapat konflikter och annat.
Industriella revolutionen, startade det p.g.a religion? Nej, den startade för att förbättra produktion och modernisera.
Bättre villkor för arbetare, skrevs de p.g.a religion? Nej, de skrevs för att samhället utnyttjade arbetarna till minimala löner.
Lagar? De skrevs för att vi ska ha ett fungerande socialt samhälle, om du behöver bibelns snack om att du inte ska döda eller stjäla lär du låsas in.
"Folk blev kristna och följde lagarna"
Vad baserar du det på? Varför säger du att folket plötsligt blev mer laglydiga för att kungen (vet inte ens vilken du syftar på) "bestämde" att Sverige skulle byta från romersk-katolska till protestantisk (och nu evangeliskt-lutherskt)?
"Visst har religionen gjort en viss skada i Sverige. T.ex svenskar vill inte ha invandrare-muslimer i Sverige."
Det beror inte bara på deras medeltida religion, utan för att folk börjar inse att araber utför mer våldsbrott och rån.
Då började inte folk våldta göra plundringståg bla bla bla.
Våldtagningar kan rättfärdigas i gamla testamentet, och plundringståg har inget med religion att göra.
Istället står ju religion för allt från hämmandet av forskning och utveckling, till korståg, splittringar, tvångsäktenskap och tortyr, häxbränningar och utfrysningar.
Japp, vi borde tacka religioner för allt det gett oss, en fantasy-figur att prata med när man känner sig lite nere.
Men kanske jag har fel. :unsure:
I allmänt, ja.