↗ till inläggetJag har tittat på ungefär halva addendum (den rekommenderade filmen) den var bitvis lite intressant men jag hade svårt att ta till mig filmens innehåll p.g.a. att den var så otroligt vinklad.
Ja, självklart är den vinklad, det är omöjligt att få något objektivt beskrivet, alla människor har en ståndpunkt. De som stödjer dagens system skulle säga att det är ett bra system, vi säger att det är åt h*lvete och en person mittemellan bryr sig inte överhuvudtaget.
↗ till inläggetDet är människans natur och jag tror att det är svårt att ändra på, drivkraften i detta samhälle sägs vara att förbättra just samhället.
Det finns inget som heter "människans natur", det finns mänskligt beteende, och det har vi sett har ändrats många gånger genom människans historia, beroende av kultur, samhälle och teknologi. innan du drar upp att människan alltid har varit girig och att detta skulle vara ett obestridligt bevis för att människan har en natur vill jag säga följande: Människan har aldrig tidigare levt i den situationen som vi tidigare gjort, med den teknologin vi har idag, där vi kan göra människor fria från arbete och rädsla för att vår levnadsstandard ska sjunka. Vi kan skapa ett överflöd för alla jordens människor och på så sätt göra egenskapen "girighet" fullkomligt irrelevant, denna egenskap kommer antingen genom förstånd eller evolution försvinna.
↗ till inlägget...då kommer det också självklart finnas de som säger "Varför ska jag? Om inte han gör det?".
Du förutsätter att en stor del av världens invånare är lata, och att det är en del av "människans natur". om och om igen, genom historien, har det visat sig att människor är generellt villiga att hjälpa till och bidra, och också att det är några få som faktisk driver samhället framåt. det är inte 10 000 barnarbetare i kina 100 000 inom bilindustrin eller de tusen som sliter som f*n ute på oljeriggar som driver samhället framåt, det är människor som tänker, som Einstein, Newton, Flemming, Galileo, Demokritos och många många fler, genom hela världshistorien. Alla dessa stackars arbetare som slavar för att få ut alldeles för lite driver inte samhället framåt, det håller det bara där det är.
Om vi istället började automatisera våran produktion, vilket vi i stor utsträckning kan med dagens teknik, utbildar människor till att bli intellektuella, ger dem deras fritid och liv tillbaka, så kommer vi se en hållbar, intelligent, och otroligt snabb utveckling, mycket snabbare än vi kan någonsin föreställa oss i vårt nuvarande system.