Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Ibland tycker man att det inte är bäst att bara låta det vara.

Den här debatten är sorglig, tills viss del (kan knappast säga att jag är helt oskyldig) för att Dave helt enkelt har gett upp all form av argumentation och besvarande och har istället gått över till hån och inget annat.

 

Ser ständigt Kuzune hoppa fram och tillbaka, får väl anta att både Dave och MacGyver sitter och mailbombar honom/henne med att jag ska få en varning.

 

God natt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Daniz

Håller med fishmaster om att det verkar lite "utopiskt", alla får saker gratis och behöver inte arbeta etc. Kommer inte att fungera. Tänk realistiskt.

 

 

För övrigt så tycker jag att det är otroligt komiskt att se två tonåringar bråka om vem som går och lägger sig senare. Tragiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Håller med fishmaster om att det verkar lite "utopiskt", alla får saker gratis och behöver inte arbeta etc. Kommer inte att fungera. Tänk realistiskt.

Jaså, och varför kommer det inte att fungera? Se filmerna och gör sedan din bedömning säg inte bara att det inte kommer att fungera, för vi har alla resurser, allt material och alla möjligheter på våran planet för att få det att fungera. Bara för att saker låter bra och bättre än dagens samhälle så är det inte utopiskt lär dig vad en utopi är och förstå att "the venus project" INTE strävar efter någon j*vla utopi, och absolut inte orealistiskt. Vad är det för j*vla logik!? Ta reda på fakta och sedan får du kritiskt granska den.

 

Istället för att säga att det inte skulle fungera hela j*vla tiden så kan ni ju antingen ta reda på fakta och börja debattera om "the venus project" och zeitgeist filmerna eller lämna tråden. Jag förstår inte hur Fishmaster och ni andra tänker, ge er in i en debatt utan att veta hur det fungerar och blanda in massa irrelevanta saker som kommunism, utopier etc. Om ni bara är här för att flama så stick ifrån tråden, ni har ändå inte ett skit att göra här isådanafall. Ni har väl fiskhjärnor allihop.

 

För övrigt så tycker jag att det är otroligt komiskt att se två tonåringar bråka om vem som går och lägger sig senare. Tragiskt.

Du är mer tragisk Mr. Fishmaster wannabe, vi har aldrig bråkat. :_ Och även om vi skulle göra det, sköt ditt eget.

 

Det här är som en såkallad debatt mellan ateister och troende, den tar aldrig slut.
Fast i det här fallet är det en debatt mellan två (tre med forlorn) personer som har tagit på fakta och seriöst vill debattera det här mot några lata personer som inte orkar ta reda på fakta utan leker experter och tror att de kan allt om det. Redigerat av MacGyver
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

jag undrar över den cykliska konsumtionen... hur kan lågkonjunkturer avstanna? det är ju en nedåtgående spiral. och kom inte med några argument att de går över av sig själva, för av någon anledning vänder kurvan, och då vill jag höra den.

 

alla (de flesta) jobbar och får på så sätt in pengar, detta gör att de kan köpa saker och tjänster. dessa pengar går tillbaka till löntagarna som sen kan på nytt köpa saker och tjänster. det är så den cykliska konsumtionen fungerar, det är en självklarhet, så gnäll inte att jag behöver nån fakta och källor, det krävs bara lite sunt förnuft.

 

alla är glada och nöjda.

 

nu så bildas en lågkonjunktur, t.ex. att marknaden är relativt mättad. detta gör att köpkraften minskar och företagen måste skära ner på arbetskraft, eftersom de anställdas löner överstiger företagets inkomster. när en stor skara människor blir av med sitt jobb minskar köpkraften hos folket ännu mer, detta tvingar företagen att återigen dra ner på arbetskraft...

 

som ni kanske ser är detta en nedåtgående spiral som jag inte ser något slut på. så jag undrar hur ni kan stötta ett system som har ett så allvarligt fel i sig.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Daniz

jag undrar över den cykliska konsumtionen... hur kan lågkonjunkturer avstanna? det är ju en nedåtgående spiral. och kom inte med några argument att de går över av sig själva, för av någon anledning vänder kurvan, och då vill jag höra den.

 

alla (de flesta) jobbar och får på så sätt in pengar, detta gör att de kan köpa saker och tjänster. dessa pengar går tillbaka till löntagarna som sen kan på nytt köpa saker och tjänster. det är så den cykliska konsumtionen fungerar, det är en självklarhet, så gnäll inte att jag behöver nån fakta och källor, det krävs bara lite sunt förnuft.

 

alla är glada och nöjda.

 

nu så bildas en lågkonjunktur, t.ex. att marknaden är relativt mättad. detta gör att köpkraften minskar och företagen måste skära ner på arbetskraft, eftersom de anställdas löner överstiger företagets inkomster. när en stor skara människor blir av med sitt jobb minskar köpkraften hos folket ännu mer, detta tvingar företagen att återigen dra ner på arbetskraft...

 

som ni kanske ser är detta en nedåtgående spiral som jag inte ser något slut på. så jag undrar hur ni kan stötta ett system som har ett så allvarligt fel i sig.

För att det fungerar.

 

MacGyver, take a chill pill. Verkar nästan som om du är arg? Över ett online forum. :)

 

 

Jag kan iaf verkligen inte se att detta nya system skulle införas inom 10 år, kan ni?

Redigerat av Daniz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

För att det fungerar.

 

MacGyver, take a chill pill. Verkar nästan som om du är arg? Över ett online forum. :)

 

 

Jag kan iaf verkligen se att detta nya system skulle införas inom 10 år, kan ni?

sluta att bara säga att det fungerar, annars måste jag anmäla dig för spam, motivering krävs i detta forumet. det är övertydligt om hur dåligt insatt du är i både VP's förslag och samhället idag. du verkar anta att så länge du inte själv lever i misär så fungerar systemet perfekt.

 

jag hoppas att det är redo om tio år, för annars blir det kaos.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

MacGyver, take a chill pill. Verkar nästan som om du är arg? Över ett online forum. :)

Konstigt att man blir arg när alla tramsar runt och tror att de är några j*vla experter på ämnet fast de i själva verket inte kan ett skit och blandar in helt irrelevanta saker?

 

Jag kan iaf verkligen se att detta nya system skulle införas inom 10 år, kan ni?
Beror på när det monetära systemet kraschar, om det kraschar om 10 år så nej, tidigare än dess så ja.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska se filmerna snart, alla bör göra det innan ni argumenterar tror jag är bäst.

Ja, se iaf Addendum, något jag skrev i första inlägget, och jag skrev det av en anledning, ni kommer inte ha en aning om varför och vad det handlar om. men det absolut bästa är om ni ser alla filmer (möjligtvis undantag första delen i första filmen)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Ska se filmerna snart, alla bör göra det innan ni argumenterar tror jag är bäst.

Ja, se iaf Addendum, något jag skrev i första inlägget, och jag skrev det av en anledning, ni kommer inte ha en aning om varför och vad det handlar om. men det absolut bästa är om ni ser alla filmer (möjligtvis undantag första delen i första filmen)

 

tycker att orientation är väldigt viktig också
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Satt och tänkte på hur själva bildningen av ett VP samhälle skulle fungera, det kanske förklaras i en av filmerna, men jag tänkte gå igenom lite mer kritiskt (med utgångspunkt på att alla människor inte skulle vara särskilt positiva ... till en början).

För erkänt så är det en vacker framtid projektet bygger upp, men jag ifrågasätter hur det kan vara möjligt att genomföra när vi redan är så pass vana och beroende av det monetära och kapitalistiska systemet.

 

Vi säger att det börjar med att pengar avskaffas, på något sätt lyckas alla länder samarbeta som en enda stor nation.

För att börja bygga upp det nya samhället med sina intressanta designer skulle då folk bli ombedda att börja arbeta på detta, bygga det nya.

Spåren av pengar finns såklart kvar, så folk undrar vad de får från sitt arbete, väldigt få skulle säkert faktiskt vara helt övertygade om att detta skulle funka.

Medans arbetet fortskrider så snabbt som det går med en något ifrågasättande befolkning så är folket förvirrade, "hur blir det med mat? Hur ska vi "betala" för varor? Får man helt enkelt ta allting??"

Till en början skulle folket, igen så vana med att behöva pengar, börja samla ihop allt de velat ha ('girighet', pga det nya, meddelandet om eventuell sparsamhet har inte grott), många varor skulle försvinna helt, och det skulle bli en enorm belastning på transporten för att hålla upp tempot som skapas medans folket har den här "nu när pengar är borta kan vi ta allt vi vill!"-mentaliteten.

 

(gamla) Arbeten avbryts, folk blir förvirrade och undrar vilka som ska fortsätta med den vanliga produktionen.

De blir upplysta om att maskiner ska göra allt arbete, vissa, om inte många, skulle kalla det befängt.

Arbetet med att kunna ersätta alla mänskliga arbetare börjar, VP samhället är långt från färdigbyggt och en stor del är skeptiska.

En enorm mängd tid skulle behövas läggs ner på att få robotar att kunna utföra de annars människobemannade stationerna.

Problemet med folks mentalitet till varor fortsätter, pengarna må vara borta, men tankesättet att folk ska kunna ta allting finns fortfarande kvar.

Om lag och ordning redan har avvecklats borde affärer och liknande vara i kaos för köer och liknande.

 

Allt det gamla rivs i takt med att husrum blir tillgängligt, en enorm press sätts på de (relativt få?) frivilliga som försöker följa planen, materialet används till att bygga det nya.

Genast blir det uppenbart att det knappt är möjligt att skaffa vettigt modernt husrum till 6 miljarder människor, men försöken fortsätter.

 

Gamla energistationer (kärnverk, kolgruvor, liknande) stängs ner, folket ombeds att genast skaffa material, bygga, programmera, transportera och installera tiotusentals solpaneler, vindkraftverk, fler dammar byggs (eller?).

Robotarna har en lång väg kvar att kunna utföra ovan nämnda uppgifter själva (transport, installation, beslutstagande om position och tid)

 

När samhället är färdigt måste omskolningen börja, folk måste lära sig att kunna komma över sin girighet (vi låtsas att bygget gått fort), hur de ska uppföra sig (ingen lag eller ordningsmakt), många ignorerar meddelandet p.g.a gammalt hat eller efterlämningar från det kapitalistiska samhället.

Alla fattiga och outbildade måste få en utbildning, vilket skulle ta åtskilliga år, och de otroliga numren av människor som är komplett outbildade. Många avlägsna folkgrupper, nomader, stammar, kan se förändringen som något hemskt och vägra.

Många nationalistiska grupper skulle vägra, från alla länder skulle protester hålla på, innan, under och efter samhället byggts.

 

En väldigt stor mängd människor skulle fortfarande vara brottsliga, och kommer förmodligen inte att kunna överge sina gamla banor. Även fast stöld kanske kan uteslutas när allt är fritt, så kan våldsamhet vara kvar. Hat mot samhälle oavsett typ, rasism, religions- och kulturkrockar.

 

Folk känner sig antagligen vilsna, inget arbete? robotar som sköter allt? inga lagar? inga poliser eller brandmän? fria att göra vad vi vill?

Många som måste arbeta (programmerare och liknande) kan visa missnöje på att "just dom" måste arbeta.

Frågan om varor skulle antagligen fortfarande vara stor, jag kan bara inte tro att girigheten skulle avta så mycket att produktionen av alla varor skulle hänga med, i synnerhet inte när alla fabriker byggs om för miljökrav samtidigt som manskapet ersätts med robotar som måste programmeras att kunna sköta allting.

 

_

Det är väldigt mycket det här projektet måste övervinna bara för att ens kunna 'starta', människan skulle hämma projektet, och ju mer det hämmas desto mer växer missnöjet och skepticismen.

Jag tror inte ens projektet någonsin skulle kunna övervinna allt detta, och de enda som skulle kunna acceptera förändringen är de som inte behöver uppleva allt det gamla försvinna och ersättas med något så 'perfekt', d.v.s nästa generation.

 

Jag tror helt enkelt inte på något av det här, som nämnt finns det enorma mängder saken att komma över, även när projektet startat! Tror ni inte en stor mängd länder skulle vägra? Utanförskap? Rasism och liknande skulle göra saken ännu värre.

 

Jag tror vi är alltför rotade i dagens samhälle för att detta NÅGONSIN ska kunna genomföras.

 

PS. jag vet att jag knappast kan förutsäga precis hur folk kommer reagera och hur folkets synpunkter förändras över en viss tid när de vänjer sig, faktum är väl dock att det otvivelaktligen skulle dyka upp problem som jag beskriver ovan.

 

/Fisken

 

EDIT: denna post handlar mycket om varför jag tycker projektet är orealistiskt och "ologiskt", men inte i sammanhanget att det är direkt omöjligt, VP samhället som beskrivs skulle kunna existera, men jag betvivlar att konverteringen från vårat samhälle till VP idag är möjlig.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...