Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Men om alla äger allt/ingen äger inget eller hur det nu var. Hur ska det gå?

 

T.ex, jag hittar en fin bördig mark som jag börjar odla på. Någon annan kommer och vill också ha den där marken. Eftersom alla äger allt så äger han också den, så han tar all min fina mark och odlar själv. Jag blir arg och det utbryter krig.

 

Kanske ett ganska dåligt exempel, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Så skulle det väl bli hela tiden i olika skalor, men Dave37 / MacBurger har säkert ett fint svar från filmerna om hur folk ska... styras.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag säger inte att det bara är mig man borde lyssna på. Jag säger bara att man inte kan läsa några siffror över hur börsen ha gått och sedan tro att man förstår allt. Ekonomi är mer än börsen.

 

Förresten, all "fakta" ni har, hittar ni den hos Venusprojektet?

Ja, och nått annat har jag aldrig påstått, men även du inser att om börsens index går ner till 0 så är det inte riktigt ok för det monetära systemet. all "fakta" jag (kan bara tala för mig själv) "hittar" jag bl.a. på Venusprojektets hemsida och genom zeitgeist-filmerna. jag har än så länge inte kollat upp deras källor, men jag planerar att försöka med det någon gång (många källor är böcker och fysiska personer och dem tänker jag inte köpa/hitta och kolla upp). men jag granskar såklart allt kritiskt och väger det mot vad jag visste sen innan. och det jag kommer fram till är att jag tror att Venusprojektet har en viktig poäng och att det är värt att sträva mot ett liknande samhälle som det de föreslår.

 

Vem sa något om el och vatten? Skaffa ett tält och ut i skogen bara. Odla funkar också antar jag. Och angående jakt, så är det inte en käft som kommer märka om du har ihjäl några harar då och då. Även om någon skulle märka det så kan det fortfarande inte spåras tillbaka till dig. Självhushållning är möjligt, det handlar bara om hur mycket man vill, och med tanke på hur ofantligt ni klagar över hur mycket allt suger så borde det kännas som en liten uppoffring för er.

 

Om du inte tycker att det funkar i Sverige, så finns det säkert billiga sätt att ta sig till ett valfritt afrikanskt land på.

Det är inte det monentära systemet som sådant jag vill komma ifrån. jag vill höja min och allas levnadsstandard, oavsett vad det gäller, och jag tror Venusprojektet kan göra det. i valet mellan att leva ett urfattigt anarkistiskt liv och bo förslavad i denna kapitalismregim så väljer jag faktiskt detta. man kan ju se hur bra självförsörjning funkar i en monentär värld, se bara på indianerna innan västvärlden kom (har inte jag skrivit detta förut?). Man kan inte fly det monentära systemet, det är designat så. det måste falla för att man ska uppnå frihet.

 

En till fråga: Ni klagar mycket, men är ni faktiskt villiga att göra något? Eller sitter ni bara bakom datorn och gnäller så mycket ni orkar, innan ni går ner på stan och smäller i er en BigMac för att sedan ligga och slappa på soffan hela kvällen?

 

Edit: Tänkte tillägga att jag har sett Addendum, och vill inte slösa bort mer tid på att se resten. Grannens unge hade kunnat komma på vettigare saker.

vet att du har sett Addendum, du sa det. jag vet inget om din granne så det kan jag inte kommentera. men det låter som om du anser att han/hon är puckad bara för att han/hon är din granne. tycker ändå du ska se orientation presentation, eftersom den svarar iaf på några av dina frågor.

 

jag är villig att göra mycket, tyvärr kan jag inte göra så mycket som det är nu, jag behöver mer kunskap, och jag är inte 18 än. jag planerar att bli så självförsörjande jag kan utan att förstöra min levnadsstandard, jag försöker debattera och sprida filmerna och Venusprojektet. jag försöker att stödja teknologi och forskning så bra jag kan. jag konsumerar så lite jag kan. jag planerar själv att bli kemist sen, om systemet inte har krascat fram tills dess, med målet att förbättra världen (inte att tjäna pengar). och jag ligger aldrig i soffan och slappar, hela veckan, som du kanske märkt, har jag varit aktiv här.

 

Men om alla äger allt/ingen äger inget eller hur det nu var. Hur ska det gå?

 

T.ex, jag hittar en fin bördig mark som jag börjar odla på. Någon annan kommer och vill också ha den där marken. Eftersom alla äger allt så äger han också den, så han tar all min fina mark och odlar själv. Jag blir arg och det utbryter krig.

 

Kanske ett ganska dåligt exempel, men hoppas ni förstår vad jag menar.

du hittar en bit bördig mark

 

du: jippie, jag älskar att odla, här ska odlas majs.

en annan person dyker upp.

han: jippie, jag älskar att odla, här ska odlas ärtor.

du: hej där, ska du också odla?

han: ja jag hade tänkt det.

du: vad ska du odla då?

han: ärtor hade jag tänkt.

du: jaha, jag ska odla majs.

han: ska vi arbeta tillsammans eller?

du: visst, delad glädje är dubbel glädje.

han: så sant, ska jag odla denna biten så tar du andra?

du: visst.

 

ni odlar tillsammans och har jättetrevligt i några månader, när ni är färdiga lämnar ni in skörden till nått ställe som antingen delar ut den eller använder fröna till nya grödor.

 

som vi har sagt förut, ingen äger nått eller alla har tillgång till de resurser som finns tillgängliga. "Så [som ovan skrivet] skulle det väl bli hela tiden i olika skalor...".

 

@ fishmaster: inte styras, komma överens, ett sätt att kommunicera som lätt glöms bort i det monetära systemet, eftersom nu är allt som spelar någon roll ens makt.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har det visst gått över till att alla mina posts blir rapporterade för att de är negativa till VP idén.

Sorgligt sätt att sila bort kritiker, tbh.

 

EDIT:

 

du: jippie, jag älskar att odla, här ska odlas majs.

en annan person dyker upp.

han: jippie, jag älskar att odla, här ska odlas ärtor.

du: hej där, ska du också odla?

han: ja jag hade tänkt det.

du: vad ska du odla då?

han: ärtor hade jag tänkt.

du: jaha, men jag var här först

han: du, den här marken delas av alla i vårat samhälle

du: kanske det, men nu är det så att jag behöver marken.

han: det skiter jag i, du har inget att säga till om.

du: ......

 

En mer realistisk och trolig version än din Disney presentation.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Lösningen är växthus.

 

Man går till närmaste växthus och "checkar in" och odlar på den plats man får så länge man vill tills man "checkar ut", ungefär som med hus.

 

Nu har det visst gått över till att alla mina posts blir rapporterade för att de är negativa till VP idén.

Sorgligt sätt att sila bort kritiker, tbh.

Du är ju rätt person att klaga som kommer med idiotiskt spam.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har det visst gått över till att alla mina posts blir rapporterade för att de är negativa till VP idén.

Sorgligt sätt att sila bort kritiker, tbh.

 

EDIT:

 

du: jippie, jag älskar att odla, här ska odlas majs.

en annan person dyker upp.

han: jippie, jag älskar att odla, här ska odlas ärtor.

du: hej där, ska du också odla?

han: ja jag hade tänkt det.

du: vad ska du odla då?

han: ärtor hade jag tänkt.

du: jaha, men jag var här först

han: du, den här marken delas av alla i vårat samhälle

du: kanske det, men nu är det så att jag behöver marken.

han: det skiter jag i, du har inget att säga till om.

du: ......

 

En mer realistisk och trolig version än din Disney presentation.

förklara varför "du" skulle använda det fettmarkerade ordet i ett resursbaserat samhälle i enlighet med Venusprojektet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har det visst gått över till att alla mina posts blir rapporterade för att de är negativa till VP idén.

Sorgligt sätt att sila bort kritiker, tbh.

 

EDIT:

 

du: jippie, jag älskar att odla, här ska odlas majs.

en annan person dyker upp.

han: jippie, jag älskar att odla, här ska odlas ärtor.

du: hej där, ska du också odla?

han: ja jag hade tänkt det.

du: vad ska du odla då?

han: ärtor hade jag tänkt.

du: jaha, men jag var här först

han: du, den här marken delas av alla i vårat samhälle

du: kanske det, men nu är det så att jag behöver marken.

han: det skiter jag i, du har inget att säga till om.

du: ......

 

En mer realistisk och trolig version än din Disney presentation.

förklara varför "du" skulle använda det fettmarkerade ordet i ett resursbaserat samhälle i enlighet med Venusprojektet.

 

*suck*

2 uppdiktade personer.

Och om jag säger "du" från mitt perspektiv om 2 icke-existerande personer talar jag varken om mig själv eller den jag citerar, tack.

EDIT: vänta, "varför" 'jag' skulle använda ordet "behöver"?

Vad tror du.

 

EDIT2: Det är faktiskt ganska roligt, jag har fått mycket kritik för att jag inte debatterar "seriöst" eller "hånar".

Ärligt talat är det svårt att undvika när man debatterar mot personer som presenterar framtidsvisioner och annat (total börskrasch) som obestridlig fakta och att de som inte tror på det är onda korrupta svin.

Det är svårt att ta något på allvar här just nu.

 

Du är ju rätt person att klaga som kommer med idiotiskt spam.

Ursäkta då Mr. Roboto.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, och nått annat har jag aldrig påstått, men även du inser att om börsens index går ner till 0 så är det inte riktigt ok för det monetära systemet. all "fakta" jag (kan bara tala för mig själv) "hittar" jag bl.a. på Venusprojektets hemsida och genom zeitgeist-filmerna. jag har än så länge inte kollat upp deras källor, men jag planerar att försöka med det någon gång (många källor är böcker och fysiska personer och dem tänker jag inte köpa/hitta och kolla upp). men jag granskar såklart allt kritiskt och väger det mot vad jag visste sen innan. och det jag kommer fram till är att jag tror att Venusprojektet har en viktig poäng och att det är värt att sträva mot ett liknande samhälle som det de föreslår.

 

Vad jag menade lite bara var att vem som helst kan göra en snajsig hemsida och skriva saker på den. Det betyder inte att det är sant.

 

Det är inte det monentära systemet som sådant jag vill komma ifrån. jag vill höja min och allas levnadsstandard, oavsett vad det gäller, och jag tror Venusprojektet kan göra det. i valet mellan att leva ett urfattigt anarkistiskt liv och bo förslavad i denna kapitalismregim så väljer jag faktiskt detta. man kan ju se hur bra självförsörjning funkar i en monentär värld, se bara på indianerna innan västvärlden kom (har inte jag skrivit detta förut?). Man kan inte fly det monentära systemet, det är designat så. det måste falla för att man ska uppnå frihet.

 

Din egen levnadsstandard är inte svår att höja. Men jag antar att du nödvändigtvis måste höja alla andras också?

 

 

 

En till fråga: Ni klagar mycket, men är ni faktiskt villiga att göra något? Eller sitter ni bara bakom datorn och gnäller så mycket ni orkar, innan ni går ner på stan och smäller i er en BigMac för att sedan ligga och slappa på soffan hela kvällen?

 

Edit: Tänkte tillägga att jag har sett Addendum, och vill inte slösa bort mer tid på att se resten. Grannens unge hade kunnat komma på vettigare saker.

vet att du har sett Addendum, du sa det. jag vet inget om din granne så det kan jag inte kommentera. men det låter som om du anser att han/hon är puckad bara för att han/hon är din granne. tycker ändå du ska se orientation presentation, eftersom den svarar iaf på några av dina frågor.

 

Eh..det var mer ett bildligt uttryck. Vad jag menade var att mycket av det som sades i filmerna var så puckat att till och med en liten unge hade kunnat komma på något bättre.

 

 

 

jag är villig att göra mycket, tyvärr kan jag inte göra så mycket som det är nu, jag behöver mer kunskap, och jag är inte 18 än. jag planerar att bli så självförsörjande jag kan utan att förstöra min levnadsstandard, jag försöker debattera och sprida filmerna och Venusprojektet. jag försöker att stödja teknologi och forskning så bra jag kan. jag konsumerar så lite jag kan. jag planerar själv att bli kemist sen, om systemet inte har krascat fram tills dess, med målet att förbättra världen (inte att tjäna pengar). och jag ligger aldrig i soffan och slappar, hela veckan, som du kanske märkt, har jag varit aktiv här.

Alltså, en majoritet av alla personer som har en extrem politisk eller religös åsikt som jag har träffat, pratar en väldig massa, men när de blir tillfrågade om de faktiskt gör något så har alla tusen ursäkter till varför de inte kan göra något. Tyvärr är det så att de är lite tufft att vara arg och svår. Dock så ger de flesta f*n i vilket egentligen, bara de får ha sina prylar ifred.

 

Va? Jag ser inte riktigt hur det faktum att du inte har slappat är relaterat till det att du har suttit här?

 

För övrigt;

 

Du: Wow! En jättesnygg sten! Den skall jag sitta på.

En annan: Jag vill sitta på stenen.

Du: Vi kan dela?

En annan: Nej, jag vill ha hela.

*En annan slår ihjäl dig och tar stenen.*

 

Att folk plötsligt skall komma jättebra överrens och dela på allt är inget annat än naivt önsketänkande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Detta är så löjligt, allt ni sitter och gör är att låtsas att maskiner kommer göra allting bättre (hämta vatten till bränder, skriva artiklar, skapa konst?!) och att pengar är orsaken till precis allting.

Varför skulle inte maskiner fungera som brandsläckare? I Japan har man redan utvecklat maskiner som känner igen bränder och är programmerad för hur den ska släcka den på bästa sätt. Och jag hade hoppats på att du skulle förstå att bränderna skulle minska stort eftersom att allt byggs för att hålla så länge som möjligt till skillnad från det som byggs i det monetära systemet, men det var för mycket hopp från min sida.

 

Säger robotdyrkarna :lol:

Och idioterna som fortfarande lever på 70 talet som du påstår att allt detta är omöjligt fastän vi redan har tekniken. :_ Istället för att bete dig som en idiot (eller mer idiot än vad du är) kan du ju ge några anledningar till varför detta är omöjligt, vi har tekniken och resurserna. Problemet är att med pengar blir det svårare att utveckla saker. Snacka om utvecklingshämmande.

 

Jag tröttnade, fler började ifrågasätta struntet och ni blev defensiva.
Nej, du började snacka skit och leka någon j*vla expert på zeitgeist och "the venus project" sedan tar idioter efter dig eftersom att de är lika lata som dig och inte orkar ta reda på fakta. Om du tröttnar och inte kan ta reda på fakta så varför stannar du ens kvar? Stick härifrån.

 

Tänk mer med din fiskhjärna.

Redigerat av MacGyver
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*suck*

2 uppdiktade personer.

Och om jag säger "du" från mitt perspektiv om 2 icke-existerande personer talar jag varken om mig själv eller den jag citerar, tack.

EDIT: vänta, "varför" 'jag' skulle använda ordet "behöver"?

Vad tror du.

 

EDIT2: Det är faktiskt ganska roligt, jag har fått mycket kritik för att jag inte debatterar "seriöst" eller "hånar".

Ärligt talat är det svårt att undvika när man debatterar mot personer som presenterar framtidsvisioner och annat (total börskrasch) som obestridlig fakta och att de som inte tror på det är onda korrupta svin.

Det är svårt att ta något på allvar här just nu.

du missade totalt poängen - konstigt nog (ironi). jag menade varför personen som i exemplet "kallades" "du" enligt dig skulle använda ordet "behöver" i en värld som var designad så som Venusprojektet föreslår. att din version av konversationen skulle vara mer trolig i det monetära systemet är jag övertygad om.

 

jag har sagt att jag tror och är övertygad om att det monetära systemet kommer att falla. jag har än inte lagt fram någon "obestridlig fakta" till varför, eftersom jag är i en defensiv position just nu (och har varit fram tills nu). men om du, medan jag tar hand om dina "attackposts" tittar på Zeitgeist addendum så kan du ju själv upptäcka mitt argument. eller så kanske Guggo kan avslöja det för dig om du ber snällt. jag tror inte att du på något sätt är ett "korrupt" svin. jag tvivlar att någon skulle investera pengar i att få just dig att stödja det monetära systemet, eftersom du redan är hjärntvättad så det räcker och blir över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Att svära och kalla folk saker är ganska coolt har jag hört.

 

Alltså fanken i jädrans på er era pottsorkar.

Oh yeah, det är jag som kallar folk för Mcfail, Mr Roboto etc.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...