💬
Logga in
Fuska.se

Religion

455 svar · startad

Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator
↗ till inlägget

Alla religioner är väl riktiga? :wacko:

Alla religioner finns, men om vi nu säger att en är sann så betyder ju det att alla andra är falska.

Personligen tror jag mer på tomten än någon religion ;)

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Åh, men det beror väl på hur "religion" definieras?
Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator

Mjo, men jag menar att jag är ateist, skulle vara lite av ett skämt ;)

Det jag menade var tron att en gud skapade jorden och himmel/helvete med mera, alla religioner bygger på liknande idéer och det är lite av min definition.

Nivå 6 · Fuskare

Var inte du väldigt troende förr?

10 Sep 2009
↗ till inlägget
↗ till inlägget

SAOL's definition på "religion" är "ett sammanhängande trossystem", en TRO behöver inte vara riktig.

↗ till inlägget
Var inte du väldigt troende förr?
Ja det var han och det var så jävla roligt och tragiskt på samma gång, "Israel och USA är de goda!" etc. etc. :lol:
11 Sep 2009
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

SAOL's definition på "religion" är "ett sammanhängande trossystem", en TRO behöver inte vara riktig.

Klart det inte behöver vara, men på samma sätt kan man väl definiera Tomten som en huvudperson i en religion? :wacko:
↗ till inlägget

Klart det inte behöver vara,

↗ till inlägget

Alla religioner är väl riktiga? :wacko:

↗ till inlägget
men på samma sätt kan man väl definiera Tomten som en huvudperson i en religion? :wacko:
Tomtar är ett sagoväsen från förr i tiden, finns ingen riktig religion kring tomtar. Men visst, beror på hur man ser det. Kulten kring "tomten" är något små barn indoktinerats med precis som människor indoktineras med att deras religion skulle vara den rätta.
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Mjo, men jag menar att jag är ateist, skulle vara lite av ett skämt ;)

Det jag menade var tron att en gud skapade jorden och himmel/helvete med mera, alla religioner bygger på liknande idéer och det är lite av min definition.

Var det inte du som trodde att gud hade visat dig sin existens eller något sånt?
13 Sep 2009
Nivå 5 · Fuskare

Man tror inte på en religon, utan man har en tro, och det är det som kallas för religon. Bara en parantes.

26 Sep 2009
Nivå 6 · Fuskare

http://img199.imageshack.us/img199/936/ateism.jpg

Något att vara stolt över.

Är så många Israeler ateister? O_o

Nivå 12 · Mästerfuskare

Ja, vilken bra lista. Någonstans mellan 46-85% ateister. Det säger ju i princip ingenting, eftersom 46% är lika troligt som 85, och om vi ligger runt 46 så är det knappast något att vara stolt över.

Varför borde man ens vara stolt över antalet ateister i landet? Humbug!

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Visar att befolkningen har en frisk syn på världen, logik och trolighet och inte indoktrinerats, som i USA där kreationism lär ut i många skolor.

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Visar att befolkningen har en frisk syn på världen, logik och trolighet och inte indoktrinerats, som i USA där kreationism lär ut i många skolor.

Från wikipedia: " I Sverige uppger dock 28 % respektive 31 % att de saknar gudstro i två SIFO-undersökningar som utförts på uppdrag av Dagen."

Alltså är inte svenskarna så "friska" enligt dig...

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Från wikipedia: " I Sverige uppger dock 28 % respektive 31 % att de saknar gudstro i två SIFO-undersökningar som utförts på uppdrag av Dagen."

Alltså är inte svenskarna så "friska" enligt dig...

Tycker det är skoj själv hur siffrorna varierar.

Men du kanske inte tänkte på att många undersökningar delar upp ateister med agnostiker. För nej, 69-72% av Sveriges befolkning tror inte på en högre makt.

Och japp, till viss del så anser jag att en starkt ateistisk befolkning tyder på att lite sans och vett faktiskt lärs ut, och inte teologiskt skit.

I övrigt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5782883.ab

Fail.

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Man är alltså ofrisk om man vägrar tro på eller ens tänka sig att det kan finnas någon slags okänd makt?
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Man är alltså ofrisk om man vägrar tro på eller ens tänka sig att det kan finnas någon slags okänd makt?

Wow, tänk att folk kan haka upp sig så mycket på en av flera möjliga tolkningar av "frisk syn på världen", självklart talade jag om att alla troende är psykiskt sjuka!

Detta forum tråkar ut mig.

Men ja, enligt mig är ateism ett friskt sätt att se på världen, det visar att man vågat tänka självständigt eller tagit avstånd från religiös undervisning från omgivningen, och istället försökt hitta logiska och troliga förklaringar till världen.

Att förgäves försöka rationalisera en ologisk övernaturlig varelse för att man så gärna vill komma till ett paradis är naivt och dumt, och sprider inget annat än falska idéer som bygger på uråldrig hjärntvätt.

Senast ändrad:

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Wow, tänk att folk kan haka upp sig så mycket på en av flera möjliga tolkningar av "frisk syn på världen", självklart talade jag om att alla troende är psykiskt sjuka!

Du sa att det höga antalet ateister i Sverige visar på att befolkningen har en frisk syn på världen osv. Dvs underförstått att troende inte har det. Edge hade en poäng.

Sluta skriv då.

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Du sa att det höga antalet ateister i Sverige visar på att befolkningen har en frisk syn på världen osv. Dvs underförstått att troende inte har det. Edge hade en poäng.

Japp, en ateistisk syn på världen är enligt mig "frisk". Behöver det betyda att resten är psykiskt sjuka?

Men om vi nu helt enkelt går över till att vissa har ett "sjukt" sätt att se på världen så visst, att låtsas att allt skapades av en övernaturlig varelse som (passande nog) står över tid och rum, kan skapa allt, älskar alla (som han dödar) och straffar (helvetet) är då inte särskilt friskt, speciellt inte när vilken person som helst som är kapabel till logiskt tänkande borde inse vad som är troligast sant och vad som hittats på.

När skrev Edge här senast?

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in