Jag vill omformulera, att mördas för religion är hemskt, jag menar inte att det är "bra" på något sätt, jag säger bara att dödsstraff fortfarande inte är en lösning vid dem fallen.
Och med att "belöna icke våldsmän". Jag menar till exempel, vad är värst:
En rånare går in på en bank, hotar till sig pengar (med vapen men skjuter aldrig) och sticker sedan, ingen blir skadad.
eller
En rånare går in på en bank, skjuter kring sig, två personer blev skottskadade, slår ner en bankanställd rejält, hotar till sig pengar, slår åter igen ner en person som går in i banken utan att veta vad som händer.
Ser ni skillnaden? Ingen dog i något exempel men rånaren i det andra exemplet var bra mycket värre. I Sverige behandlas båda i princip likadant, båda får fängelse. Det andra exemplet är tio gånger värre. Den första rånaren skadade ingen, han förtjänar inte ens i närheten samma straff.
Poängen är, om man ger den andra rånaren ett rejält straff (fängelse) och den första rånaren ett mindre straff, böter, skadestånd eller liknande men inte fängelse Så kan det göra att folk blir mindre våldsamma när det gäller brott. Vet man om att man inte blir så straffad om man inte använder våld så kommer många inte riskera att använda våld och få fängelse. Och detta är något mycket bra. Detta är en vinst för samhället. Visst det är brott men bättre brott. Att jämföra våldsbrott med icke våldsbrott är som att jämföra cancer med en förkylning. Det är fortfarande brott och man är fortfarande sjuk men det är bra mycket bättre. Hoppas ni förstod detta sista exempel.