↗ till inläggetVarför du skall tvingas att säga vad det är du faktiskt tycker istället för att använda massa övergripande termer som egentligen inte säger någonting?
Du förstår säkert mycket väl vad/vilka jag talar om ändå. B)
Är det ditt största problem? Hur andra skulle uppfatta dig? Om du är rädd för att någon skall tycka illa om dig på grund av dina åsikter så borde du nog byta åsikt till en du faktiskt kan stå för.
Nej, mitt största problem är att om jag får en rasistisk stigma så lär ingen ens bry sig om något jag säger, och alla mina argument börjar kopplas till "så du menar att araber ska ut hurr durr". Allt är så simpelt om ens "motståndare" måste kämpa emot något sådant. Tänk om det var tvärt om, att jag satt och anklagade dig för att vilja öka utanförskapet genom att ta in fler än vi kan hantera, hur du vill att folk ska lida eftersom de hamnar i segregation där de lider och tvingas leva passivt. Det är ett otroligt lågt och barnsligt sätt att debattera, men det förekommer ju överallt, t.o.m i skräp-TV som SVT.
Lika för riksdagspolitiker, det värsta som kan hända ett parti är att Aftonbluffen vinklar ihop någon bild av partiet som rasistiskt. De kan ju inte riskera att de tappar stöd, eller hur.
Så då är det bättre att peka ut alla, även de som är fullständigt oskyldiga och inte alls är inblandade i problemet?
Absolut inte, men samtidigt är det ju uppenbart att om alla fall ska ses som individuella så kan man aldrig erkänna att det förekommer oftare hos vissa än andra.
Ja, men jag tycker det är lite lustigt att det är andra som måste uttrycka dina åsikter för att du själv inte vågar. Om det inte stämmer så får du såklart neka så kan vi lägga det bakom oss, men hittills har jag inte hört dig förneka det. För en gång skull, säg vad det är du faktiskt tycker i klarspråk. Dras inte in i SD-retoriken. På så sätt kan vi nog undvika många missförstånd.
Som sagt, man kan inte tala klarspråk i ett sådant känsligt ämne eftersom jag riskerar att bli stigmatiserad.
Du kan uppenbarligen dra slutsatser ändå utifrån vad jag säger, utan att jag ska behöva framstå som någon white-supremacist mupp. Allt är så invecklat.
Jag anser det vara ett faktum att araber och afrikaner har det svårare att integreras i samhället. Dels av kulturella skäl, dels för att vår integration är alltför passiv, och att vi tar emot fler än vi uppenbarligen kan hantera.
Det jag även måste kämpa emot är dessa förenklade argument jag får emot mig. Jag kan inte peka på araber/afrikaner som problematiska eftersom det finns européer, amerikaner etc som gör likadant. Pekar jag ut att det är "värre" bland utomeuropéer så är det "SÅ DU TROR ATT DE ÄR VÅLDSAMMA FÖR ATT DE ÄR JUST ARABER VAVAVAVAVAVA RASSE", och då måste jag försvara mig mot det.
Eh..ja. Eller i alla fall en överväldigande majoritet.
Även samtliga anhöriga?
Invandringen till Sverige har på senare tid präglats av personer som fått uppehållstillstånd på grund av humanitära skäl och anhöriga till dessa. Ungefär hälften av de uppehållstillstånd som delats ut under år 2004-2009 utgörs av sådan invandring.
De uppehållstillstånd som beviljats på grund av flyktingskäl, skyddsbehov och humanitära skäl utgjordes mellan 1980-2002 av:
* 149 967 uppehållstillstånd av humanitära skäl (20,3 procent)
* 29 519 kvotflyktingar (4,0 procent)
* 19 731 konventionsflyktingar (2,7 procent)
* 5 452 speciellt skyddsbehövande (0,7 procent)
De totalt 90 021 uppehållstillstånd som beviljades år 2008 utgjordes av:
* 33 687 anhöriga (37,4 procent) (herpa derp)
* 25 699 arbete och studier (28,5 procent)
* 19 398 EU-/ESS-medborgare (21,5 procent)
* 5 278 övriga skyddsbehövande (5,9 procent)
* 4 143 flyktingar (4,6 procent) (...)
* 1 572 synnerligen ömmande omständigheter (1,7 procent)
Permanenta och tillfälliga uppehållstillstånd under 2008:
* 64 tillfälliga uppehållstillstånd
* 64 258 permanenta uppehållstillstånd
* 25 699 tillstånd för arbete och studier