💬
Logga in
Fuska.se

Kollektiv Bestraffning.

23 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #1

Nu ligger det till såhär, när vi spelade pingis idag i vårat elevrum så skrek några och då kom en lärare och sa "NU FÅR DET VARA NOG, FRÅN OCH MED NU FÅR NI INTE VARA INNE PÅ NÅGON RAST", detta är ju så kallad kollektiv bestraffning och all from av detta är olagligt och jag sa det, men han svarade bara "Nej, alla skrek så nu ska all ut". Det vara bara 2-3 personer som skrek, vad ska jag göra för att få vara inne på rasterna? Funkar inte att säga till lärarna dom svarar bara "Nej, alla skrek så skyll er själva".

Nivå 0 · Nykomling

Jag kan tyvärr inte svara på hur olagligt han gjorde det. Men man kan väl ändå ta och säga att kollektiv bestraffning är olagligt, och anmäl kanske?

Nivå 0 · Nykomling

Ni får skylla er själva om ni håller på och skriker.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Ni får skylla er själva om ni håller på och skriker.

Men nu var det ju så att inte alla skrek. Det är likadant på min skola. Ett fåtal omogna idioter håller på och skriker på raster och lektioner, och alla straffas för det. Helt fel!
Nivå 0 · Nykomling

Kollektiv bestraffning är olagligt. Fast å andra sidan så förstår jag läraren. Hur skall man kunna i ett rum med massa gapande ungar avgöra vem som gapade och hur mycket?

Nivå 0 · Nykomling

Säg till rektorn. Annars skulle ni kunna gå och spela pingis och när läraren kommer och ragear säger ni "Att X skrek förut ska inte påverka våra möjligheter att spela pingis" eller nåt sånt.

Nivå 0 · Nykomling

finns ingenting speciellt man kan göra utan konkreta bevis som tex. inspelning eller dyl. och sedan visa åt högsta hönset (rektorn) ingen ide' att börja göra anmälningar osv. för sådana bagatell saker.

Fast vad ska man ändå göra inne på rasterna?, på min tid så var man ute så mkt man bara kunde för att hålla sig pigg i skallen, tycker personligen att det tar mer på krafterna att sitta inomhus (speciellt i skolan vare så) 8h+/5 dar i veckan

2 Dec 2010
Nivå 0 · Nykomling

Haft samma problem. En gång så var det två tjejer som satt och viskade och fnissade under en lektion och då fick ingen rast. Elakt.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Haft samma problem. En gång så var det två tjejer som satt och viskade och fnissade under en lektion och då fick ingen rast. Elakt.

I ett sådant fall så kommer alltid lärarna undan med "De förstörde lektionen så att ingen kunde få någon vettig undervisning, därför tar vi igen tiden som vi alla missat". Helt fel enligt mig.
Nivå 0 · Nykomling

Alla lärare gör så, polisanmäl läraren.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Så typiskt lärare. :huh: Jag tror alla har vart med om kollektiv bestraffning i skolan. Det är vad lärare gör. :P

Nivå 0 · Nykomling

Menar ni allvar när ni föreslår att anmäla till polisen?

Hur allvarligt tror ni att polisen tar: "Vi får inte spela pingis bara för att några i vår klass skrek. :( " ?

3 Dec 2010
Nivå 0 · Nykomling

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektiv_bestraffning

Serious business.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

I en sån här situation är det värt att anmäla för kollektivbestraffning.

Klassen har planerat att åka på klassresa, det är bestämt och skolan har registrerat det i kalendern.

Det är en vecka kvar till klassresan, sommaren har börjat och värmen blir bara starkare hela tiden.

Ett antal 12-13 åringar ifrån klassen bestämmer sig för att ha vattenkrig fast man inte får eller inte har frågat

om tillåtelse.. Er klasslärare eller rektor bestraffar hela klassen med att inte få åka på klassresa.

Då finns möjligheten att anmäla om varje elev har lagt pengar in i kassan.

Men det är ert ansvar som spelar på pingisbordet se till och uppföra er, ni får helt enkelt tala om för gappojkarna

att sluta skrika.

Ni är inte ensamma om den situationen, alla har vart med om den situationen flera gånger genom sina år i grundskolan, så uppför er nästa gång.

Nivå 0 · Nykomling

Men moralkärringar, ingen bryr sig om kollektiv bestraffning som denna i skolor.

Nivå 0 · Nykomling

Skit samma, dra ut bara och gå tillbaka lite senare.

Polisanmäla är bara fel.

Nivå 0 · Nykomling

Rätt ska vara rätt!

Nivå 0 · Nykomling

Jag ser det ungefär som att polisanmäla tuggummistöld (ett tuggummi, inte flera).

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Jag ser det ungefär som att polisanmäla tuggummistöld (ett tuggummi, inte flera).

Precis. Däremot kan man ju snacka med lärarna eller rektorn och hoppas på att de ändrar sig.

Senast ändrad:

5 Dec 2010
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Haha du fick mig att skratta, vet inte varför. Vilken lärare beter sig inte såhär? Om ni är ett x antal i ett rum så måste ni kunna ta hänsyn till omgivningen, och det gjorde ni tydligen inte. Och då blir alla bestraffade och du får inte spela pingis.

Inser du nu hur barnsligt detta låter?

Kollektiv bestraffning är något seriöst när det gäller om större fall, inte om sådana här fall.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in