Hoppa till innehåll

Felsökning Av Dator


nico

Rekommendera inlägg

Håller på med ett litet projekt, har lite gamla datorprylar som jag tänkte bygga ihop något av. Testade att sätta ihop nätagg, moderkort (inklusive minne och processor) och hårddisk. Vet dock inte hur bra resultatet blev... jag får ingen bild på skärmen (den tror att den är i viloläge), men hårddisken går igång, en gul LED lyser på moderkortet och processorn blir varm. Moderkortet piper inte desvärre, det gör mig lite orolig. Hade det stött på ett BIOS-problem borde det pipa.

Frågan är vart felet kan ligga. Nätagg och hårddisk fungerar, minnena vet jag inte, processorer har jag provat två stycken med samma resultat, skärmen funkar. Har desvärre inte någon tillräckligt lång AGP-slot på moderkortet för att kunna sätta dit något av mina grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gör en dålig gissning på att det är samma fel som i denna tråden, men det står tyvärr inget om varför det händer och hur man löser problemet i tråden

 

jag gissar däremot på att problemet är glapp eller något, kolla om du satt nåt fel eller om nåt sitter löst

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller på med ett litet projekt, har lite gamla datorprylar som jag tänkte bygga ihop något av. Testade att sätta ihop nätagg, moderkort (inklusive minne och processor) och hårddisk. Vet dock inte hur bra resultatet blev... jag får ingen bild på skärmen (den tror att den är i viloläge), men hårddisken går igång, en gul LED lyser på moderkortet och processorn blir varm. Moderkortet piper inte desvärre, det gör mig lite orolig. Hade det stött på ett BIOS-problem borde det pipa.

Frågan är vart felet kan ligga. Nätagg och hårddisk fungerar, minnena vet jag inte, processorer har jag provat två stycken med samma resultat, skärmen funkar. Har desvärre inte någon tillräckligt lång AGP-slot på moderkortet för att kunna sätta dit något av mina grafikkort.

när det piper från burken så varnar datarn för nåt är fel.

antagligen har du satt grafick kortet fel.

vissa dator har en lampa som siter i moderkortet den ska lysa om något är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

prova plocka bort minnerna och see om den piper :)

Ganska smart faktiskt, om det inte piper så är det något fel och då borde det pipa när datorn inte skickar något till bildskärmen. Jag tror mest på att det är något fel i kretsarna/glapp eller något sånt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte satt i något externt grafikkort utan kör på moderkortets inbyggda grafikkrets. Dock så verkar det inte som om datorn egentligen startar; hårddisken läser inte utan snurrar bara, och provade att plugga in ett par hörlurar i ljudutgången utan att få något windowsljud i dem. Windows är installerat på hårddisken, volym och startljud är påslaget men inget hörs. För att summera det hela så tror jag inte att moderkortet börjar ens börjar boota.

Ska dock prova ta ur minnena.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glappar i hdd kablar? kan vara så enkelt, har en gammal dator som får samma problem lite nu och då, bara att antingen pilla lite (ändrar inget:P) eller slå lite på den så funkar det.

 

hade det bara varit bilden hade det ju kunnat vara så att bios var inställt på extern gfx... men bios borde vara så pass smart att det byter om man inte har nåt annat grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gör så här!!

 

Kolla vad det är för moderkort du har och kolla i manualen om alla jumperna sitter vad de ska. Om du inte har manualen kolla på nätet (från en annan dator hehe)[inte som Telias tfn meddelande när man ringer och försöker klaga på att man inte har internet ""... om du har problem med nätet kolla vår sida www.telia.se bla bla...""]

 

Sedan finns flera faktorer som spelar roll här. Det kan vara nätagget som är för klen för ditt moderkort. Kolla hur många Watt kortet skall ha och kolla om nätaggget är ok.

 

Sedan kommer det CPUn om den passar eller ej... sedan minnen... osv...

 

Och till slut när du har gått igenom allt och allt är OK men datorn ändå inte fungerar, då kan du tänka dig hur har dina delar stått och hur har du hanterat dem??? Det är jätte viktigt att man inte har plastkläder på sig eller liknande (poliester mm...) när man jobbar med elektronik. Om man är elektrostatisk laddad och rör elektroniken, det pajar på en milisekund. Så ESD skydd är ett måste!!.

 

Hoppas det ordnar sig !!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...