Hoppa till innehåll

Historiens Mest Framgångsrika Samhälle


911911
 Dela

Rekommendera inlägg

The Guardian utsåg för ett antal år sen Sverige till världens mest framgångsrika samhälle, idag tvivlar samma tidskrift, varför?

 

Länk till texten: http://wahliz.blogspot.com/2008/03/103-sta...successful.html

 

Varför nedvärderar politiker och stora delar av svenska folket saker som vi borde vara stolta över?

 

Är svenskarna en självmordskult?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

”Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”

 

wow, vilken rövslickare Mona Sahlin är..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst EDOBEM

"But the model is failing… …Sweden’s failure to come to terms with immigrants and refugee families, who now account for nearly 20% of the 9 million-strong population, which was almost exclusively white just a few decades ago.”

Menas det att vi är sämre att ta emot invandrare?

Jag skulle knappast trott att sverige är världens mest framgångsrika samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo: Ja, men vi är på väg neråt i en rasande fart. Den borgerliga regeringen håller just nu på med den största nedrustningen av välfärden någonsin. Allting ska säljas ut och skäras ned på, och det fort innan nästa val.

Annars skyller artikeln mycket på våran löjliga invandring

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi är ett av världens mest framgångsrika samhällen. Tillsammans med exempelvis Norge och Schweiz.

 

Både Sverige och Norge är på väg ner, däremot är Schweiz på väg upp. Du glömde nämna Danmark och Finland som är på väg upp eller förväntas gå upp.

 

 

Guggo: Ja, men vi är på väg neråt i en rasande fart. Den borgerliga regeringen håller just nu på med den största nedrustningen av välfärden någonsin. Allting ska säljas ut och skäras ned på, och det fort innan nästa val.

Skyll inte på den Borgerliga regeringen! Vänstern har haft makten länge nu, och just nu när det går dåligt för Sverige skyller ni på högern som precis börjat sin period... Alliansen kan inte förbättra sverige under den korta tiden, det behövs iallafall 3-4 valperioder. Jag antar att vänstern vinner nästa val, då folket är missnöjda för att de förväntar sig förändringar direkt...

 

Vi kan ta exempel här i Norden, Finland och Danmark som är på väg upp är båda Högerstyrda länder, Norge är vänster och Sverige har varit vänster styrt så länge att det är svårt att förbättra även om Högern nu är i makten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fishmaster: "Annars skyller artikeln mycket på våran löjliga invandring "

 

På vilket sätt är den löjlig?

För att vi tar in fler än alla andra länder i Europa, det är som om det ska bli en "börda" att hjälpa folk..

nånstans lär de ju få ta vägen, men varför kan det inte bli en jämlik fördelning bland länderna i europa?

 

edit: ha överseende, min förra post var dåligt formulerad

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Guggo: Ja, men vi är på väg neråt i en rasande fart. Den borgerliga regeringen håller just nu på med den största nedrustningen av välfärden någonsin. Allting ska säljas ut och skäras ned på, och det fort innan nästa val.

Skyll inte på den Borgerliga regeringen! Vänstern har haft makten länge nu, och just nu när det går dåligt för Sverige skyller ni på högern som precis börjat sin period... Alliansen kan inte förbättra sverige under den korta tiden, det behövs iallafall 3-4 valperioder. Jag antar att vänstern vinner nästa val, då folket är missnöjda för att de förväntar sig förändringar direkt...

 

Vi kan ta exempel här i Norden, Finland och Danmark som är på väg upp är båda Högerstyrda länder, Norge är vänster och Sverige har varit vänster styrt så länge att det är svårt att förbättra även om Högern nu är i makten.

 

Danmark har haft borgerlig regering en tid, men Finland fick en blågrön regering först efter valet i mars 2007. Det betyder att med din logik, borde den finska vänstern ha haft sina fingrar i spelet för att Finland förväntas stiga i statistiken.

 

Jag bryr mig inte särskilt mycket hur Sverige framställs i den internationella statistiken eller huruvida den svenska BNP:n stiger eller ej. Om inkomsterna från förbättringarna inte kommer det vanliga folket till godo, har denna ökning varit onödig. När svenskarna nu blir rikare, bör vi alltså ha råd med att hjälpa de svagare, men det har inte regeringens politik visat några tecken på, snarare tvärtom.

 

Tills sist angående högern och vänstern; Danmark är nu världens "hårdast beskattade land" (ogillar termen, skatt är ingen bestraffning) och har ändå styrts av en borgerlig regering en längre tid. Rörligheten på arbetsmarknaden är god, vilket har resulterat i låg arbetslöshet. Ersättningen från a-kassan är dock hög. Jag ogillar å det kraftigaste Danmarks flyktingpolitik, men annars har man i Danmark, åtminstone utåt sett, lyckats ganska bra med välfärdsfrågor, även om man har en borgerlig regering. De svenska borgerliga har aldrig lyckats med detta och lär inte göra det nu heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skyll inte på den Borgerliga regeringen! Vänstern har haft makten länge nu, och just nu när det går dåligt för Sverige skyller ni på högern som precis börjat sin period... Alliansen kan inte förbättra sverige under den korta tiden, det behövs iallafall 3-4 valperioder. Jag antar att vänstern vinner nästa val, då folket är missnöjda för att de förväntar sig förändringar direkt...

 

Vi kan ta exempel här i Norden, Finland och Danmark som är på väg upp är båda Högerstyrda länder, Norge är vänster och Sverige har varit vänster styrt så länge att det är svårt att förbättra även om Högern nu är i makten.

 

Jag vet inte om du missuppfattade mig. Jag pratade om nedmonteringen av välfärdssystemet. Vad jag vet så har inte Socialdemokraterna...

 

* Slopat Stopplagen och öppnat för utförsäljningar av akutsjukhusen.

* Förbjudit Sjukförsäkringarna som ökar täckningen från 80-100% (finns ofta i Kollektivavtal)

* Minskar ersättningarna från A-kassan.

* Ökar avgifterna till A-kassan.

* Vill släppa kontrollen över Apoteket (låta marknadsintresset styra läkemedelsförsäljningen)

 

Om du inte kallar det nedrustning av välfärden eller påstår att Socialdemokraterna var värre så får du väldigt gärna förklara varför du tror det.

 

Fishmaster: "Annars skyller artikeln mycket på våran löjliga invandring "

 

På vilket sätt är den löjlig?

För att vi tar in fler än alla andra länder i Europa, det är som om det ska bli en "börda" att hjälpa folk..

nånstans lär de ju få ta vägen, men varför kan det inte bli en jämlik fördelning bland länderna i europa?

 

edit: ha överseende, min förra post var dåligt formulerad

 

Jag tycker också att det borde vara en jämlik fördelning över Europa. Men som du säkert vet så kan inte Sverige bestämma över hur de andra ländernas flyktingpolitik ska föras. Att det är en "börda" beror inte på att vi tar emot flyktingar/invandrare. Det beror på att vi inte lyckas integrera dem i samhället. Det är ett problem som måste lösas men det gör man inte genom att frysa invandringen, det är i alla fall inte enda lösningen.

 

Den bästa lösningen är att försöka få de som kommer hit att bosätta sig i områden som inte redan är invandrar täta och att hitta nya metoder för att hjälpa dem att bli integrerade i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...