Hoppa till innehåll

Stavning


Gäst Frozenmoon

Rekommendera inlägg

Gäst Frozenmoon

 

Jag tycker då att folk bör kolla igenom sina inlägg och rätta onödiga, grova stavfel. Det är väldigt jobbigt med inlägg fulla med stavfel och andra grammatiska fel. Särskrivningar, t.ex

 

Man tänker, hur svårt kan det vara att stava rätt? Så svårt är det inte, kolla hur de andra stavar som du tror stavar rätt. Stavning är faktiskt viktigt, det gör inget om det är något litet stavfel. Men om det är stora grova stavfel som "Jaf var hemmma igåt och ått litte köt"

 

Det är mycket roligare att läsa ett rättstavat inlägg än att läsa ett misslyckat inlägg.

 

Givetvis så kan ju inte folk med dyslexi stava så jättebra, men om du inte har det så tycker jag att du ska läsa igenom dina inlägg och rätta stavfel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst 48893

Jag tycker att särskrivningar är störande.

Ett välkänt exempel är "En brun hårig flicka stod och pratade med en sjuk gymnast".

En annan katastrof var ju McDonalds kampanj, "Rök fritt" (som ändrades när man la märke till misstaget).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag tycker är störande är just särskrivning eller andra grövre stavfel så att säga. Men annars spelar det inte så stor roll om det är nån bokstav på fel ställe eller nåt annat i den stilen.

 

Håller med tuff. Inte så mycket att debattera om.

 

Dessutom har det redan diskuterats och gnällts om detta ämne i "allmänt".....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det mest irriterande stavfelen är särskrivning, dubbelbokstav och punkt. Inte alls svårt att veta när man ska skriva ihop orden, när det ska vara dubbelbokstav och att man ska sätta punkt i slutet av en mening.

Varför är det så många som inte klarar av det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Jag stör mig mest på särskrivningar. I svenskan särskriver vi INGA ord som krävs för att förstå ett sammanhang. Tyvärr tillämpar många inte denna regel. Ett annat irritationsobjekt är att många inte vet när det skall vara "de" och "dem". "De" är subjektsformen av tredje person plural, "dem" objektsformen. Jämför jag (subjekt) - mig (objekt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...