Hoppa till innehåll

Dödsstraff?


KaramellKing

Rekommendera inlägg

  • Svar 132
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

1. Bör det tillåtas?

2. Varför/Varför inte?

3. Hur grovt ska brottet vara för att man ska få dödsstraff?

4. Vad ska man ha för dödsstraff?

5. Ska man lida eller ska det vara snabb död?

6. Diskutera vidare

 

1. Ja

2. För att det är ett rättvist straff i vissa fall.

3. Vid mord/dråp etc, med andra ord när man dödat någon.

4. Vad ger en mördare rätten att leva när den inte lät någon anna leva.

5. Snabb död.

6. Rättvisaste straffet när man dödat någon helt enkelt, fängelse är för mesigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag slår en person då, ska jag straffas med en knytnäve i ansiktet? :huh:

Är det meningen att man ska straffas med sitt eget brott?

Nej, fängelserna ska försämmras istället, det får ju nästan bättre mat än vi skolelever! Till exempel.

 

Som många har sagt så är dagens fängelse alldeles för lyxiga.Elektronik i ett fängelse???!! Men WTF man ska ju få ett straff för att man har mördat någon och inte få en bostad.Jag säger ja till dödsstraff p.g.a att det är för lyxigt i fängelsena och när dom menar livstids fängelse så menar ju de inte det.Det är ju cirka 25 år vilket jag tycker är helt otroligt.25 år är ju inte precis en livstid.

 

 

800 inlägget!

Ja, man måste ha övervakningskameror och sånt, ju! Dessutom, ska vakterna gå omkring med stearinljus, eller? :P Nej, jag fattar vad du menar, det är alldeles förmycket lyx, det skulle inte förvåna mig om de har diskmaskin där, till och med. Fångarna borde diska istället!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag slår en person då, ska jag straffas med en knytnäve i ansiktet? :huh:

Är det meningen att man ska straffas med sitt eget brott?

Nej, fängelserna ska försämmras istället, det får ju nästan bättre mat än vi skolelever! Till exempel.

 

Som många har sagt så är dagens fängelse alldeles för lyxiga.Elektronik i ett fängelse???!! Men WTF man ska ju få ett straff för att man har mördat någon och inte få en bostad.Jag säger ja till dödsstraff p.g.a att det är för lyxigt i fängelsena och när dom menar livstids fängelse så menar ju de inte det.Det är ju cirka 25 år vilket jag tycker är helt otroligt.25 år är ju inte precis en livstid.

 

 

800 inlägget!

Ja, man måste ha övervakningskameror och sånt, ju! Dessutom, ska vakterna gå omkring med stearinljus, eller? :P Nej, jag fattar vad du menar, det är alldeles förmycket lyx, det skulle inte förvåna mig om de har diskmaskin där, till och med. Fångarna borde diska istället!

 

Vissa har till och med dator och TV på "fängelsena" Redigerat av CrossFall
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dödstraff är bra.

Om man tar ett liv förtjänar man inte att leva.

 

Men att mörda och avliva är inte exakt samma sak enligt mig...

Ja, man mördar någon efter att ha planlaggt ett mord, ett dråpo är när man impulsivt mördar någon, och avliva kan man bara göra med djur. (det är alltså mer en gramatisk skillnad än en fysisk skillnad, föruytom att mordet är planerat).

 

Sen undrar jag vad ni skulle villja säga till det personer som i USA var dömda men blev frisläppta när man kom på hur man kollar dna? För fler av de dödsdömda fångarna visade sig vara oskyldiga...mycket lyckat, mörda oskyldiga, stor skillnad mellan mördaren och statens som har dödstraff :/

 

Sen har jag en fråga till alla som säger att det är bra, hur skoj är det att vara personen som ska döda fångarna? Jag menar det är ju kansk inte så jätte bra för psyket? Eller att i vissa länder där man har riktigt hårda straff blir det inte mindre brott, tvärt om efter som man då får släktingar uppröda över att man får ett så hårt straff. Däremot tycker jag fortfarande att fängelserna är för slappa och att man ska ta bort mycket av förmånerna som fångarna idag har. Och att amn ska sitta tiden man får, beter man sig inte så får man längre tid istället.

 

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Bör det tillåtas?

2. Varför/Varför inte?

3. Hur grovt ska brottet vara för att man ska få dödsstraff?

4. Vad ska man ha för dödsstraff?

5. Ska man lida eller ska det vara snabb död?

6. Diskutera vidare

 

1. Ja

2. För att det är ett rättvist straff i vissa fall.

3. Vid mord/dråp etc, med andra ord när man dödat någon.

4. Vad ger en mördare rätten att leva när den inte lät någon anna leva.

5. Snabb död.

6. Rättvisaste straffet när man dödat någon helt enkelt, fängelse är för mesigt.

 

Vad ger staten rätt att mörda bara för att en annan person mördade?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst TheWho

1. Bör det tillåtas?

2. Varför/Varför inte?

3. Hur grovt ska brottet vara för att man ska få dödsstraff?

4. Vad ska man ha för dödsstraff?

5. Ska man lida eller ska det vara snabb död?

6. Diskutera vidare

 

1. Ja

2. För att det är ett rättvist straff i vissa fall.

3. Vid mord/dråp etc, med andra ord när man dödat någon.

4. Vad ger en mördare rätten att leva när den inte lät någon anna leva.

5. Snabb död.

6. Rättvisaste straffet när man dödat någon helt enkelt, fängelse är för mesigt.

 

Vad ger staten rätt att mörda bara för att en annan person mördade?

 

Precis, isådanafall dödar ju staten också även om det är ett straff.

 

Sen så måste vi försämra fängelserna, vi ska ha Alcatraz som förebild, det var ett bra fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, dödstraff borde inte införas. 'Det är fel att döda! Därför ska du dö själv!'

 

Låt dem ruttna i ett hemskt fängelse istället.

Instämmer, sätter man dom i ett hemsk fängelse får dom lida. Dödsstraff blir inte samma sak, då får dom inte lida för sitt brott. Sen varierar ju dödsstraff till dödsstraff i olika länder, vissa använder hängning andra giftinjektion(staving) Redigerat av Thehammer
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag håller med, men problemet är att om man hamnar i fängelse nu för tiden så är det som att få en andra chans. Dödar nån, hamnar i fängelse med bra mat och kolla på film och om man tar droger kan man bli avvänjd, sen släpps man ut igen. Förr var det så, man fick vatten och bröd tills man dog. Självklart så säger jag inte att man har det bra i fängelser, men avsevärt bättre än man borde få ha det.

 

Ontopic: Ja, jag tycker att man borde det, om man har dödat någon. Inte för nåt annat, t.ex. Langare. Jag tycker inte att dom skulle få en snabb och smärtfri död, utan en flerstegsbehandling med elektricitet :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Kriminalvårdsanstalternas uppgift är att under den tid en brottsling fått en viss påföljd i största möjliga mån förbereda för en återanpassning till samhället. Det finns inga bevis som säger att hemska fängelser gör fångar bättre anpassade till samhället. Angående elektriska informationsmedel; vi har i tryckfrihetsförordningen föreskrivet att ALLA har rätt till att skaffa sig information. Att öppna upp möjligheten att förbjuda vissa texter blir farligt och godtyckligt. En nazist lär inte mörda den första jude h@n ser när h@n kommer ut ur fängelset om denne läst Mein Kampf, utan det är andra faktorer som spelar in. Tänk om vi får en (sd)-regering i framtiden? Dessa kan göra andra partiers anhängare till brottslingar (se NS-DAP) och med möjligheten att förbjuda viss litteratur och kommunikationsmöjligheter öppnar det upp för massiv "omskolning" av brottslingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...