Hoppa till innehåll

Dina Betyg?


xSaaamii
 Dela

Rekommendera inlägg

Enligt alla lärare på våran skola kunde man enligt den tidigare kursplanen bortse vissa svagheter som en elev hade. De säger att det inte går i nya betygssystemet vilket gör det svårare att få ett A. Enligt dem så skulle en elev som fått MVG förra året kunna få tex ett B nu.

 

Det är iaf vad dem har sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 680
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

2. Det är mycket svårare att få ett A än vad det var att få ett MVG. För att få ett A måste du ha uppnått precis alla målen för betyget A. Ligger du på steg A i alla målen förutom ett så kan du inte få ett A, då får du ett B. I det tidigare betygssystemet kunde man "strunta" i om man hade någon del av MVG-betyget man inte uppnådde och få ett MVG iaf.

Jag vet, just därför är jag förvånad. Ett MVG i det gamla betygssystemet kan vara ett starkt C i det nya, och eftersom lärare var extremt restriktiva med att sätta MVG i 8an (åtminstone på skolor häromkring) blir jag förvånad över att de sätter B på så många.

 

En annan sak är att om man har A (tex) allt i idrott förutom tex dans som du bara har E i, kan du inte få ett högre "totalbetyg" än D. Det är för att det ska vara extra svårt att få ett högt betyg vilket leder till att konkurrensen till de "högre" utbildningarna (gymnasieutbildning, universitet etc) blir mycket lägre.

Japp, helt knäppt faktiskt. Kollar man däremot på hur Skolverket t.ex. bedömt nationella proven i Svenska 1 har de lagt ihop betygen för att få det sammanlagda provresultatet, vilket visar på att det är lite spel för galleriorna att man nu måste uppnå exakt allting.

 

Det är exakt vad som står i gamla betygskriterierna också så det är inte relevant. "Mål som eleven ska ha uppnått för MVG vid avslutad kurs" t.ex. inleds alla betygskriterier med i det gamla systemet.
Haha nej.

 

"För betygen VG och MVG gäller dock "att särskilt väl utvecklad förmåga avseende något eller några betygskriterier kan väga upp brister avseende ett eller ett par andra betygskriterier"

 

En jävla skillnad. Betyget i Lpo94 var en helhetsbedömning, vilket betygen i Lgr 11 verkligen inte är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt alla lärare på våran skola kunde man enligt den tidigare kursplanen bortse vissa svagheter som en elev hade. De säger att det inte går i nya betygssystemet vilket gör det svårare att få ett A. Enligt dem så skulle en elev som fått MVG förra året kunna få tex ett B nu.

 

Det är iaf vad dem har sagt.

Det beror helt på läraren. Om en lärare ger ett B på ett MVG arbete så är det en väldigt dålig lärare. Kanske alla lärare på din skola är dåliga, eller så är det eran skolminister som är konstig i bollen.

 

Man anstränger sig väldigt extremt hårt när man pluggar fram till ett MVG.

Om man ska anstränga sig dubbelt så hårt för att få ett A, så har de tagit helt fel. De kan inte förvänta sig det av en elev. En MVG uppsats, det är en riktigt bra uppsats, oftast utan stavfel och har korrekt uppbyggda meningar. Om de förväntar sig en ÄNNU bättre uppsats, så borde lärarna på din skola tänka om. För det är verkligen inte så på min skola, eller de andra skolorna i vår kommun.

Redigerat av A7X
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror helt på läraren. Om en lärare ger ett B på ett MVG arbete så är det en väldigt dålig lärare. Kanske alla lärare på din skola är dåliga,

Ett MVG-arbete i det gamla systemet kan mycket väl vara på B-nivå i det nya, så på vilket sätt är det en dålig lärare?

 

efter höstterminen 2012 kommer det bli lättare att uppnå de högre betygen, eftersom man kommer att införa betyg redan i sjätte klass.

Ser inte hur det gör något lättare. Det är inte så att du måste plugga mindre för att uppnå ett A i 9an bara för att du vet att du ligger på ett D i 7an.

 

Man anstränger sig väldigt extremt hårt när man pluggar fram till ett MVG.

Om man ska anstränga sig dubbelt så hårt för att få ett A, så har de tagit helt fel. De kan inte förvänta sig det av en elev.

1. Man kan inte plugga fram ett MVG... 2. a visst :lol:

 

Vem har sagt att man ska anstränga sig dubbelt så hårt? Däremot är ett A ett riktigt starkt MVG vilket är helt ok. Det kan inte vara så att de som når ett svagt MVG ska belönas med samma sak som de som når ett starkt MVG.

 

Vidare tycker jag faktiskt man kan förvänta sig det av en elev om denne vill uppnå A med tanke på rådande betygsinflation. Jag hoppas du inser att det inte är ett krav att uppnå MVG eller A.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett MVG-arbete i det gamla systemet kan mycket väl vara på B-nivå i det nya, så på vilket sätt är det en dålig lärare?

wtf?

Öh, jo. Det är helt nya läroplaner med helt nytt innehåll, så betygskriterierna har verkligen ändrats. :_

Ser inte hur det gör något lättare. Det är inte så att du måste plugga mindre för att uppnå ett A i 9an bara för att du vet att du ligger på ett D i 7an.

Sluta försöka dumförklara mig Mr. Raptio. En "bra" lärare sätter betygen efter hur du jobbar, kvalitén på ditt arbete och hur du sköter dig på lektionerna.

 

Så det du försöker säga är att om man gör en riktigt bra bild på bilden, så måste man rita en hybrid bild i det nya systemet?

 

På slöjden, min kompis gör en gitarr och har MVG, vad ska han göra för att få ett A? Ska han göra ett hus i trä?

 

Anledningen till att det blir lättare att få betyg när man har betyg i 6an, är att man har mer arbete som lärarna kan gå efter, vilket gör det lättare att sätta ett betyg om man pluggar bra redan i 6an.

 

"Det är inte så att du måste plugga mindre för att uppnå ett A i 9an bara för att du vet att du ligger på ett D i 7an."

- Nej, det sa jag inte.

 

Varje kommun har en skolminister, som bestämmer hur skolorna ska lära ut och så vidare. Gäller dock ej på privatskolor.

 

Vadå, säger du att man inte kan plugga, för att få ett MVG? OMG hur får du betyg egentligen, snälla jag vill verkligen veta!

Redigerat av A7X
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sluta försöka dumförklara mig Mr. Raptio. En "bra" lärare sätter betygen efter hur du jobbar, kvalitén på ditt arbete och hur du sköter dig på lektionerna.

Tycker du gör ett bra jobb med att dumförklara dig själv med din okunskap. Är du ens drabbad av Lgr 11? En bra lärare sätter betyg efter den kunskap du visar, inget annat. Skulle lärare väga in ditt uppförande och hur du jobbar på lektioner i betyget hade detta varit en extremt dålig lärare. Jag går här efter skolverkets direktiv snarare än mina egna åsikter, som du verkar göra.

 

Anledningen till att det blir lättare att få betyg när man har betyg i 6an, är att man har mer arbete som lärarna kan gå efter, vilket gör det lättare att sätta ett betyg om man pluggar bra redan i 6an.

Fast bara för att du får ett bra betyg i 6an (där lärare f.ö. lär vara otroligt restriktiva med betyg över C) innebär inte detta att du har resten klart för dig. Du kan få utmärkta betyg i 8an nu också, det säger inget om vad du får i 9an. Det enda som är bättre med att få betyg tidigt är att man vet vart man ligger till tidigt, men det blir verkligen inte lättare att få bra betyg för det.

 

- Nej, det sa jag inte.

 

Varje kommun har en skolminister, som bestämmer hur skolorna ska lära ut och så vidare. Gäller dock ej på privatskolor.

Precis som jag inte sa att ett A är 100x bättre än ett MVG, då?

 

Va? Det finns ingen med titel "skolminister" i Sverige idag, sluta snacka skit.

 

Och angående ditt sista: Du pluggar för att få kunskap, detta är G-nivå och i vissa fall VG-nivå om det är avancerad kunskap. För att få MVG ska du analysera kunskapen och koppla ihop olika saker samt föra generella resonemang, det är verkligen inget du kan plugga till. Du måste gå på en väldigt konstig skola som skiter i Skolverket om ni kan få MVG endast för kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker du gör ett bra jobb med att dumförklara dig själv med din okunskap. Är du ens drabbad av Lgr 11? En bra lärare sätter betyg efter den kunskap du visar, inget annat. Skulle lärare väga in ditt uppförande och hur du jobbar på lektioner i betyget hade detta varit en extremt dålig lärare. Jag går här efter skolverkets direktiv snarare än mina egna åsikter, som du verkar göra.

Vad är en "hybrid bild"? :rolleyes:

Om din kompis gitarr når upp till ett A ska han ha ett A. Däremot är det mycket svårare att få A i slöjd om vi tar det som exempel då man måste jobba helt självständigt, detta krävdes verkligen inte för ett MVG förut. Jag ser inte din poäng och vart du vill komma alls. Når din kompis slöjdarbete däremot "bara" ett B (svagt MVG till mediokert MVG) ska han givetvis ha ett B, är det svårt att förstå?

Fast bara för att du får ett bra betyg i 6an (där lärare f.ö. lär vara otroligt restriktiva med betyg över C) innebär inte detta att du har resten klart för dig. Du kan få utmärkta betyg i 8an nu också, det säger inget om vad du får i 9an. Det enda som är bättre med att få betyg tidigt är att man vet vart man ligger till tidigt, men det blir verkligen inte lättare att få bra betyg för det.

 

Precis som jag inte sa att ett A är 100x bättre än ett MVG, då?

 

Va? Det finns ingen med titel "skolminister" i Sverige idag, sluta snacka skit.

 

Och angående ditt sista: Du pluggar för att få kunskap, detta är G-nivå och i vissa fall VG-nivå om det är avancerad kunskap. För att få MVG ska du analysera kunskapen och koppla ihop olika saker samt föra generella resonemang, det är verkligen inget du kan plugga till. Du måste gå på en väldigt konstig skola som skiter i Skolverket om ni kan få MVG endast för kunskap.

Okej besserwisser.. Orkar inte diskutera mer för det är väl antagligen jag som har fel och du som har rätt.

Alltid såhär på fuska att det går överstyr men nu stoppar jag det för det är oerhört jobbigt.

E.O.D...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu sitter jag och skriver med en surfplatta så jag kommer inte orka svara allt som skrivits här sedan jag svarade sist. Rapido har dock helt rätt. Har kollat detta med mina lärare igen och det jag skrv tidigar, och det rapido skrv, är det som gäller.

 

Ber om ursäkt för stavfel etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De gamla betygssystemet skulle ha funkat som det nuvarande gör, alltså eleven måste uppnå X krav för att få MVG, annars ska man få VG. Men som alltid finns det lärare som är för blödiga.

 

Hade en lärare som gav elever 4or i slutbetyg även om de hela tiden skrev 1or på prov. Varför? De fattade ju inte innehållet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De gamla betygssystemet skulle ha funkat som det nuvarande gör, alltså eleven måste uppnå X krav för att få MVG, annars ska man få VG. Men som alltid finns det lärare som är för blödiga.

Nej, återigen var betygen i lpo 94 en helhetsbedömning och du kunde uppnå MVG utan att faktiskt visat alla kriterier. Vad du menar med att det "skulle ha fungerat som nuvarande gör" vet jag inte, men det relevanta är ändå att när lpo 94 kom i bruk fungerade det inte alls så enligt Skolverkets direktiv. Skolverket
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag menar är att det nuvarande systemet har tagit det som var bra med det gamla och sen ändrat på det som inte funkade.

 

För min lärare förklarade för oss att för att få MVG (eller en 5a förr i tiden) så skulle man uppfylla ALLA krav, men det verkar ju som att det stod luddigt om många lärare använde ett "helhetsbedömning".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För mina föräldrar så berodde det på hur bra alla andra var. Om man hamna i en klass med personer som skiter i skolan så får man mvg i allt och om man hamna i en bra klass så kunde man få vg fast man skulle få ett mvg eftersom det var ett max antal läraren fick ge ut av dom högsta betygen eller nåt ._.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...