maaakus Skrivet 23 December 2009 Rapport Dela Skrivet 23 December 2009 (redigerat) en snabb fråga.. Jag vet inte vilket yrke jag vill jobba med vad fan ska jag göra? och om man vill jobba som en läkare spelar det roll med betygen i 8-9 vad händer sen i gymnasium? vi säger att man inte får sa bra betyg första terminen men andra terminen får man skitbra och i 9an får man också skitbra betyg häromdan kom en idiot till mig och sa att man måste ha MVG i allt för att bli en läkare... skitsnack? Och vad händer efter gymnasium? För att komma in på läkarlinjen (om du har tänkt att läsa i Sverige) måste du ha minst 20 i meritvärde (för det är det medelvärdet för de som kommer brukar ligga på). 20 är MVG i 2500p som du måste läsa på gymnasiet. Så ja, du måste ha MVG i ALLT du läser på gymnasiet för att komma in på läkarlinjen. Om du kan tänka dig att läsa utomlands som t.ex. Polen så räcker det med ca 16 i meritvärde. (Men det blir ju lite svårare eftersom du måste läsa allt på engelska och sen lära dig själv vad allt heter på svenska också). Om du läser mycket i grundskolan är det enklare att läsa mycket på gymnasiet. Men egentligen spelar det inte så stor roll hur dina betyg är i grundskolan, men med bättre betyg kan du komma in på ett bättre gymnasium. Högskoleprovet kan även vara ett alternativ för att komma in. Fast om man inte presterat så bra förut så är det ju inte så troligt att man får ett bra resultat där heller. :P Redigerat 23 December 2009 av Falukorv Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 23 December 2009 Rapport Dela Skrivet 23 December 2009 Ja, men det är ju hårdare konkurrens på högskoleprovet. Mitt meritvärde är 16,8 men jag fick bara 1,2 på högskoleprovet, så det är inget man räknar med att komma in på om man har gymnasiebetyg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 23 December 2009 Rapport Dela Skrivet 23 December 2009 (redigerat) Draghon, biomedicinsk analytiker? Hur mycket i snitt krävde den inriktningen? Rullis, jaha var det så du menade. :P Men ja, Engelska C och D är separata kurser (både är 100 poäng var). Man kan ta Matte C & D som exempel; två olika kurser. :) Redigerat 23 December 2009 av Fusion Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 23 December 2009 Rapport Dela Skrivet 23 December 2009 @Fusion I snitt är det 15 tror jag, men det är så få som söker så alla som söker brukar komma in... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Musten Skrivet 23 December 2009 Rapport Dela Skrivet 23 December 2009 Bild: IG Engelska: G Hem och konsumentkunskap: G Idrott och hälsa: IG Matematik: MVG Moderna språk, språkval, Spanska: IG Modersmål Finska: G (wtf? har bara gått dit 1 gång) Naturorienterande ämnen: G Samhällsorienterande ämnen: G Svenska: G Teknik: G Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Noodles Skrivet 23 December 2009 Rapport Dela Skrivet 23 December 2009 Bild: IG Engelska: G Hem och konsumentkunskap: G Idrott och hälsa: IG Matematik: MVG Moderna språk, språkval, Spanska: IG Modersmål Finska: G (wtf? har bara gått dit 1 gång) Naturorienterande ämnen: G Samhällsorienterande ämnen: G Svenska: G Teknik: G Har du skolkat lite, eller? ;) Förutom i Matematik, då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Musten Skrivet 24 December 2009 Rapport Dela Skrivet 24 December 2009 Lite och lite... Matematik är inget undantag heller. Dock så såg läraren min potential och jag fick MVG på alla proven förutom ett. Fast det var nära att han satte VG istället för MVG pga min höga frånvaro. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Eminem4Life Skrivet 24 December 2009 Rapport Dela Skrivet 24 December 2009 (redigerat) kan ta kort på min betyg om ni ej tror mig :D Hitta inte på nåt. Man kan inte ha betyg i NO och Fysik samtidigt och man kan inte ha betyg i syslöjd och träslöjd samtdidigt. Dessutom glömde du skriva (hitta på) att du har MVG i hkk och språkval också. Sist men inte minst börjar man få betyg när man är 13, vilket jag av någon anledning tvivlar på att du är. men gud jag slänger väl upp en bild då :rolleyes: You go girl. Vi väntar. Men inte länge. You Go Girl Tagen ifrån Postal Redigerat 24 December 2009 av Eminem4Life Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 24 December 2009 Rapport Dela Skrivet 24 December 2009 Vi väntar fortfarande på bilden av dina betyg Eminem4Life. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mert50 Skrivet 24 December 2009 Rapport Dela Skrivet 24 December 2009 Indeed. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
RumbleRoar Skrivet 24 December 2009 Rapport Dela Skrivet 24 December 2009 (redigerat) Fick mina betyg i tisdags och jag har 3 MVG, 10 VG och 2 G. Jättenöjd (: (går i 8:an) Redigerat 24 December 2009 av kvack Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Laserturken Skrivet 24 December 2009 Rapport Dela Skrivet 24 December 2009 Vi har inte betyg än, men jag fick alla godkänd förutom Svenska, Icke godkänd därför att jag missa alla svenska lektioner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.