Hoppa till innehåll

Chatt Program


Gäst Aso100
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst Aso100

detta är ett program ungefär som msn asså chatt man skickar snabb meddelandet ( Kan vara bra i skolor )

den ena ska öppna Server.exe och den andra Klient.exe. I klient.exe finns det en knapp som heter Anslut och en ruta där längst nere där du skriver den ip nummer du ska ansluta till efter du har anslutit dig till datorn så kan du skicka snabb meddelande.

 

 

 

 

Version 2.0

 

Programmet får en ny Design

Programmet blir snabbare.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Version 2.1

 

Programmet blir mindre

när man startar programmet så är det automatiskt 127.0.0.1 i ipn

när någon skickar ett meddelande till dig så öppnas en ljud fil automatiskt.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Version 2.2

 

Bug fixad

när ingen klient är ansluten till dig i servern och du skickar ett meddelande så kommer det en error msg

och programmet stängs, fixade så att när t.ex du skickar ett meddelande och ingen är ansluten till dig så händer ingenting.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Version 2.3

Fixade så att den sparar allt meddelande som du skrivit och fått emot i en txt fil.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Version 3.0

Fixade Bugg

 

Ny Design

 

Fixade Status t.ex det står Status: Disconnected

 

Fixade Disconnect Knapp ifall du är ansluten så kan du trycka på Disconnect så kopplas du ifrån

 

Fixade Version Nummrena så att det står rätt Version

 

Fixade så att texten inte kommer i Msgbox utan det är i en textfält

 

Fixade så att allt går snabbare

 

Översatt hela programmet till Engelska

 

Nu kan man Minimera

 

Fixade storleken från 10,6mb till 402kb

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Version 4.0

 

Fixade Bugg

 

Fixade Meny

 

Fixade textfält, Den förra textfältet i version 3.0 var bara för Client. Nu är den för både Server / Client.

 

Fixade Användarnamn.

 

Fixade så att flera Clienter kan komma in i en server.

 

Fixade så att när man öppnar server så får man en ny port hela tiden, vilket gör så att hackers inte kan komma in i din data genom programmet.

 

Fixade Storleken från 402kb till 157 / 145 kb.

 

Fixade en knapp som tömmer textfältet.

 

Fixade Scrollbar till textfältet.

 

OBS! DESIGNEN ÄR INTE MITT JAG HAR BARA ÄNDRAT LITE PÅ DESIGNEN FÖR MINA UNIKA FUNKTIONER. TACK TILL SUPPORTDATA.NET FÖR DESIGNEN.

 

 

Nerladdningar

 

Version 4.0 ( Server )

 

Version 4.0 ( Client )

Redigerat av Aso100
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag gillade designen och den ytterst begränsade funktionaliteten, påminner om tidig windowsutgåva.

 

Skulle varit ett bra program om det faktiskt varit så att man kunnat skicka meddelanden till alla 'Klienter' och inte bara från en Klient till Servern. Sen skulle programmet automatiskt kunna ansluta sig till Local Ip:t (127.0.0.1) så har du en färdigt LAN-Chatter (Då du nämnde att den kan vara bra att ha te.x. i skolan).

 

Note: Designen var hemsk men hemtrevlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Aso100

Sen skulle programmet automatiskt kunna ansluta sig till Local Ip:t (127.0.0.1) så har du en färdigt LAN-Chatter (Då du nämnde att den kan vara bra att ha te.x. i skolan).

 

jag ska fixa så att den ansluter sig till 127.0.0.1 men asså jag undrar t.ex en skola det finns flera datorer har alla samma ip? ifall dem har det så funkar 127.0.0.01 ifall dem har det kontakta så fixar jag direkt det

 

 

sen så håller jag på att fixa så att man kan se vad man har skrivit.

 

tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, alla har samma ip i ett gemensamt nätverk. Det du borde fokusera på dock är att se till att ett meddelande från en Klient även når ut till alla andra anslutna Klienter och inte bara servern.

Nej, ingen dator i ett lokalt nätverk har samma IP-adress. Försöker du ge 2 datorer samma IP får du ett varningsmeddelande om att det inte går då en annan redan har dne IP'n.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, alla har samma ip i ett gemensamt nätverk. Det du borde fokusera på dock är att se till att ett meddelande från en Klient även når ut till alla andra anslutna Klienter och inte bara servern.

Nej, ingen dator i ett lokalt nätverk har samma IP-adress. Försöker du ge 2 datorer samma IP får du ett varningsmeddelande om att det inte går då en annan redan har dne IP'n.

 

Jag syftade ju självklart på den lokala ip-adressen ;) 127.0.0.1 representerar ju hela nätverket.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, alla har samma ip i ett gemensamt nätverk. Det du borde fokusera på dock är att se till att ett meddelande från en Klient även når ut till alla andra anslutna Klienter och inte bara servern.

Nej, ingen dator i ett lokalt nätverk har samma IP-adress. Försöker du ge 2 datorer samma IP får du ett varningsmeddelande om att det inte går då en annan redan har dne IP'n.

 

Jag syftade ju självklart på den lokala ip-adressen ;) 127.0.0.1 representerar ju hela nätverket.

 

Ja, 127.0.0.1 är local host som du sa, men den representerar inte något nätverk alls förutom sig själv genom dig själv. Försöker du connecta till 127.0.0.1 kommer du bara till dig själv, ingen annanstans. Om du letar efter ett nät-id använder du dig förmodligen av:

10.0.0.0/8

172.16.0.0/16

192.168.1.0/24

 

Och beroende på vad eran administratör har satt upp för nätverk har alla datorer olika ändelser i adressen.

Detta går lätt att kolla om man skriver ipconfig i cmd på datorn.

 

Redigerat av Boffaroffe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Aso100

men går det inte bättre om jag fixar så att när t.ex en klient skickar ett meddelande till Servern då tas meddelandet emot och Servern skickar automatiskt meddelandet till alla anslutna klienter?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men går det inte bättre om jag fixar så att när t.ex en klient skickar ett meddelande till Servern då tas meddelandet emot och Servern skickar automatiskt meddelandet till alla anslutna klienter?

Då måste du installera en mjukvara i serverdatorn som i sin tur skickar ut meddelandet i broadcast. Vilket jag inte tror några administratörer låter dig göra av säkerhetsskäl.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Aso100

men det behövs inte någon mjukvara utan jag kan bara öppna sourcen i Server.exe så ändrar jag så att när klient skickar text så skickar den till alla andra, elr så kan jag göra så att t.ex i Klient får man välja om man vill skicka meddelandet till alla klienter elr till bara server ifall det är till alla klienter kan man kryssa på så förstår servern det. men nu ska jag fixa så att när programmet startas så är det automatiskt ip 127.0.0.1 ifall det inte funkar hos dem så kan dem bara skriva in ipn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Aso100

ny version ute!

 

jag fixade så att t.ex när någon skickar ett meddelande till dig så piper det.

 

 

ladda ner den nya versionen just nu i hemsidan elr i speedy share jag läggde 2 länkar.

 

och sen läggde jag så att när man startar den så är det automatiskt 127.0.0.1 i ipn så dem behöver bara trycka anslut men dem kan byta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...