Hoppa till innehåll

Growla!


Gäst Logfan
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 165
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

ja, det går det, men när man har growlat igenom 3 sånger så börjar man bli hes som f*n..

 

Men ska spela in när jag growlar så ska ni få höra!

som förmodligen redan sagt så gör du fel om du får ont, du använder för mycket hals och förlite av din mage.

för att du ska få din growl att låta bastant och äkta är det viktigt att du hela tiden försöker sträva att använda samma sätt som när du pratar vanligt. du anstränger ju knappast din hals då eller?

sägs vara lättare att growla rätt inåt än utåt, men inhale kräver mer träning för att komma igång men vi är ju alla väldigt olika. framförallt ska du lyssna på dig och höra ifall det är så här du vill låta och vilken stil av growl du vill utföra, därför är det bra att du bandar dig själv

ang. growl vid 11 års ålder så är nog fysiskt sätt inget problem

 

kan dock sägas att de enda jag tycker är fett med sånt skit är pig squeal som är en annan typ av av liknande sångsätt för er som inte visste

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man growlar tar man i från magen för att inte förstöra stämbanden. Det tar tid att lära sig den tekniken skulle jag tro.

Ett par månader faktisk :P bara för att lära sig tekniken ordentligt ^^

 

Jag har typ övat i runt 3-4 månader och jag låter hyffsad (stolt) XD.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena.

Undrar om det är någon här som är bra på att growla?

 

Själv är jag jäkligt bra men har hållt på med det i ett år nu.

Vad tycker ni om growl?

 

Själv tycker jag att det är ett coolt sätt att sjunga på!

För att kunna growla "jäkligt bra" måste man ha kommit ur puberteten och blivit vuxen. Jag känner 17 åringar som hållt på mycket längre än vad du påstår dig gjort inte kan growla korrekt för att struphuvudet inte är fullutvecklat ännu, så att en elvaårig liten slyngel kan growla jäkligt bra efter ett årär ungefär lika trovärdigt som att Jorden är platt. Slår vad om att du egentligen är sopran i gosskören.

Redigerat av nacho
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har börjat läsa guider nu, och börjat träna. Har fått till ett bra ljud 2-3 gånger, men jag orkar inte skrika medans jag gör det. Ibland får jag också så hemskt ont i halsen att jag inte vågar prova igen föränn om typ 3-4 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hört att man ska dricka ljummet vatten innan och efter man skriker, förstör inte stämbanden då + att man inte förstör rösten typ, om man ska skrika så är det också bra att värma upp rösten innan med olika sång noter och så, om man ska skrike exhale så ska man använda magen (diaphagram eller något) och pressa upp typ och använda så lite av halsen som möjligt, lite information, inte så nödvändig men åndå XD. :D

Redigerat av ThinkAboutIt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, man andas medans man skriker. Medans man growlar så åker magen inått, för man pressar ju ut luft när man growlar. För att andas in så sträcker man på sig på något sätt medans man drar ut den igen.

 

Jag fattar inte alls hur man skriker inhale, vet någon?

Redigerat av Garone
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet! Man andas in lugn och fint och försöker få en röst typ * in, ut* och på innåt vägen ska det låta som ett skrik, öva så lär du dig, tar max typ 1h att få till tekniken på inhale. Finns videos på YouTube, sök typ ''how to inhale scream'' så kommer det en massa olika, skulle gärna skicka en liäk men det funkar typ inte att länka för mig så...

Redigerat av ThinkAboutIt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet! Man andas in lugn och fint och försöker få en röst typ * in, ut* och på innåt vägen ska det låta som ett skrik, öva så lär du dig, tar max typ 1h att få till tekniken på inhale.

Orkar aldrig öva så länge på en och samma gång. Min hals blir öm på 15 minuter när jag tränar exhale. ( Får nästan aldrig till bra ljud, utan det går för "djupt" och sågar sig. Vet heller inte hur man ska skrika medans man gör det. Jag får typ bara till något zombie-aktigt stön )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Logfan

Nej, Micken funkar inte det är därför jag inte kan spela in, kan tyvärr inte köpa ny nu heller eftersom jag sparar till en el-gitarr..

 

Garone: Var har du hittat dem guiderna har frågat runt i bok handlen och biblioteket, dem har inte ett skit.

Redigerat av Logfan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...