Hoppa till innehåll

Ps3 Eller Pc?


Gäst GNR

Rekommendera inlägg

  • Svar 31
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Du vet ingenting om processorer, eller hur?

Vet nog mer än dig tänk lite logiskt.

 

En tvåkärnig processor har inte mycket egetligen jämfört med en 8-kärnig då den med 8 kärnor har högre prestanda och kraften fördelad mer. Du är väl en sån skum nisse som köper en 3.0 GHz enkel och tror den är bättre än en Quad 3.0 GHz

Men när det gäller datorkomponenter funkar det inte att tänka logiskt. Vi kan jämföra Q6600 och E8400 som kostar ungefär lika mycket och ställer Intel Core 2 Quad respektive Intel Core 2 Duo emot varandra. Inga av dagens spel har ett särskilt stort stöd för fyrkärniga processorer, och ett visst antal stöder två. De allra flesta spel stöder dock bara en kärna. Ja, även de nyaste spelen. P.g.a. den högre klockfrekvensen och överklockningsmöjligheterna vinner alltså E8400 i spel emot Q6600, om dessa spelen inte har stöd för fyra kärnor (nämn ett, tack). Att jämföra detta emot Playstation 3's cellprocessor gör det nästan bara löjligt. För det första så kan processorn bara använda sju kärnor samtidigt. För det andra, det viktigaste, går det absolut inte att jämföra detta med processorkärnor från Intel Core 2 Duo. Att processorn har sju aktiva kärnor spelar därför ingen roll då de ändå inte kan mäta sig med C2D. Sen att det har en frekvens på 3.2GHz låter ju skitbra i teorin, men det är så mycket mer än frekvens och antal kärnor som spelar någon roll med processorer. Jag skulle säga att Playstation 3's processor är ungefär lika bra som Xbox 360's, trots den "enorma skillnaden" i kärnor. Ett Playstation 3 är dessutom i princip bara en fin förpackat dator, om cellprocessorn skulle vara så extremt bra som den är enligt dig skulle den självklart sitta i våra datorer. Datorer kommer alltid ha en fördel när det gäller nya komponenter på marknaden och därför också prestanda, så kommer det alltid vara. Det är bara att vänja sig konsolkramare.

 

Vaddå Konsolkramare.

 

Skillnaden är ju att en ps3:a behöver du inte köpa ny var annat år som med en dator om du vill fortsätta ha en bra.

Men iofs så skulle man vilja ha en 10GHz processor, fast de finsn ju inte tyvärr :(

Om du hade läst det sista hade du nog förstått. Du behöver knappast köpa en ny dator varannat år för att den ska hänga med i svängarna. Ungefär lika ofta som du behöver en ny konsol behöver du nya komponenter. Haha, varför vill du ha en 10GHz-processor? Det är spelen som behöver optimeras för den nya hårdvaran som Quad Core. Utvecklingen går nästan lite för fort framåt för utvecklarna.

 

F.ö. gissar jag att jag vann debatten om cellprocessorn ganska rejält.

 

Om du gjorde du mosade honom totalt . Tyckte nästan synd om Bazti man märkte det på hans patetiska svar att han var skärrad.

 

Gör inget ;)

 

Var ju jag som tänkte logiskt som dock Aircondition påpekade att man inte kan när det gäller datorkomponenter.

 

Pwnt

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

haha, ni skulle väl puckla på varandra om ni möttes irl...

Jag håller med Aircondition. Det är spelen som behöver optimeras.

Nu bryrr vi oss bara om processorn, inga andra datorkomponeneter. Men, tänk så här. Man sitter med en Core 2 Duo 3GHz cpu och kan spela ett spel utan problem som bara använder sig av en kärna. Sen köper man ett nytt spel som också bara använder sig av en kärna. MEN, det här spelet laggar. Då är det inte processorn som är slö utan spelet som är dåligt programerat.

Felet är väl egentligen att det ännu inte finns tillräckligt många som vet hur man går till väga för att programera det. Det är mer jobb att göra ett spel som kan använda mer en en kärna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst wAcko

Förstår egentligen inte riktigt hur folk tänker med Core 2 duo vs core 2 quad vi säger att vi har:

 

3GHz Core 2 Duo processor och en

2,4 GHz Core 2 Quad processor.

 

Då ska man självklart ta Quaden och klocka den till typ 3,2 GHz.

 

tada!

 

PC pwns PS3 . förr eller senare så kommer alla PS3 spelen till PC. om inte så kommer det en emulator.

 

 

De håller faktiskt på med en Ps3 emulator:

 

http://www.ps3emulator.net/

Redigerat av wAcko
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår egentligen inte riktigt hur folk tänker med Core 2 duo vs core 2 quad vi säger att vi har:

 

3GHz Core 2 Duo processor och en

2,4 GHz Core 2 Quad processor.

 

Då ska man självklart ta Quaden och klocka den till typ 3,2 GHz.

 

tada!

 

PC pwns PS3 . förr eller senare så kommer alla PS3 spelen till PC. om inte så kommer det en emulator.

 

 

De håller faktiskt på med en Ps3 emulator:

 

http://www.ps3emulator.net/

Eftersom att inga spel har ett stöd för Quad Core kommer Intel Core 2 Duo att vinna p.g.a. den högre klockfrekvensen. I spel som har stöd för en eller max två kärnor (alltså alla spel) kan inte Q6600 isåfall utnyttja att den har två fler kärnor, Intel Core 2 Duo överklockas dessutom bättre och får ett ännu större övertag. En kille på Sweclockers fick upp sin E8400 (3GHz) i bra mycket mer än 4GHz, kommer dock inte ihåg exakt nu. Enda anledningen till att jag skulle kört med Quad Core i dagsläget är om jag skulle köpt en Yorkfield-processor eller liknande och klockat skiten ur den. Nu jobbar jag iochförsig inte med videoeditering, rendering och andra tunga uppgifter, då är Quad Core mycket bättre.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår egentligen inte riktigt hur folk tänker med Core 2 duo vs core 2 quad vi säger att vi har:

 

3GHz Core 2 Duo processor och en

2,4 GHz Core 2 Quad processor.

 

Då ska man självklart ta Quaden och klocka den till typ 3,2 GHz.

 

tada!

 

PC pwns PS3 . förr eller senare så kommer alla PS3 spelen till PC. om inte så kommer det en emulator.

 

 

De håller faktiskt på med en Ps3 emulator:

 

http://www.ps3emulator.net/

Eftersom att inga spel har ett stöd för Quad Core kommer Intel Core 2 Duo att vinna p.g.a. den högre klockfrekvensen. I spel som har stöd för en eller max två kärnor (alltså alla spel) kan inte Q6600 isåfall utnyttja att den har två fler kärnor, Intel Core 2 Duo överklockas dessutom bättre och får ett ännu större övertag. En kille på Sweclockers fick upp sin E8400 (3GHz) i bra mycket mer än 4GHz, kommer dock inte ihåg exakt nu. Enda anledningen till att jag skulle kört med Quad Core i dagsläget är om jag skulle köpt en Yorkfield-processor eller liknande och klockat skiten ur den. Nu jobbar jag iochförsig inte med videoeditering, rendering och andra tunga uppgifter, då är Quad Core mycket bättre.

 

Jaa, Quad Core har ju inte övertaget när man spelar, inte än iaf. Men när man använder sig av flera tunga program sammtidigt så är det mycket bättre med Quad Core.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...