Hoppa till innehåll

Installera Ett Os

purjo

Rekommendera inlägg

WoW funkar, Crysis funkar nog men kommer nog vara mycket dålig prestanda.

Du kan kolla här: http://appdb.winehq.com

Och nej, det är inte krångligt, eftersom Wine startar automatiskt när man trycker på en .exe fil, och sen kan du köra wine genom terminalen och peka det mot vars filen som du ska köra ligger, som t.ex. "wine "/home/media/NTFSHÅRDDISK/World of Warcraft/wow.exe" ". Går också bra att installera spel genom Wine också, men då bara till Wine's "C hårddisk" som igentligen är bara en mapp som ligger på hårddisken där Linux ligger..

/home/NAMN/.wine/drive_c/ t.ex.. Kan ändras pga. vilken dist du kör.

Redigerat av Median
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 26
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Okejj. Vad är det egentligen för skillnad? :P

Alla bygger som sagt på Linuxkärnan, men det som skiljer dom åt för det mesta är programmen som följer med, gränsnittet, en kanske använder skrivbordsmiljön KDE och den andra kanske använder GNOME etc.

Sen vet jag inte så mycket mer :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska du skaffa en ny dator och spela på den är Vista antagligen att föredra. Vista är Microsofts operativsystem som kommer hålla längst i framtiden just nu och det blir bara bättre och bättre, precis som XP blev.

Linux är något du alltid kan ha installerat parallellt med Windows och vid uppstart av datorn välja om du vill starta eller inte. Wine är riktigt bra när man vill köra Windows-program i Linux, men det är inte alla program och spel som fungerar felfritt och många gånger beror det på vilken version av programmet man kör hur bra ett visst Windows-program kommer fungera. Men det finns testresultat som laddats upp av användare till alla möjliga applikationer så det är bara att kolla och se vilken version som passar för just de program du vill köra. Wine uppdateras ofta så om ett program inte fungerar ena veckan är det bara att vänta så kanske det fungerar bättre i nästa version, eller i en tidigare (om programmet som ska köras är lite äldre).

Vilken dist man ska välja beror på hur mycket man orkar läsa innan man kommer igång ordentligt med Linux och hur mycket man vill styra själv.

Ubuntu är bra för nybörjaren och fungerar oftast riktigt bra och är enkelt att installera.

Debian, som Ubuntu bygger på, är lite mer avancerad men långt ifrån svår.

Gentoo, som jag själv använder, brukar räknas som en av de mest avancerade distarna. Men när man väl kommit igång med det och har det installerat så fungerar det ofta grymt smidigt. En nackdel kan vara att alla program kompileras från källkod när de installeras, vilket gör att det tar längre tid. Men detta innebär även att man själv kan bestämma vad man vill ha med i sina program och hoppa över sånt som är onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller på och läser mig in lite på Ubuntu. bara en fråga till, den kanske är dum, men fungerar alla drivrutiner och sånt som de ska när man kör Linux?

Har hört att det ska vara lite problem med ATI's grafikkort och så, men annars så, tror jag inte det.

Men det är inte samma drivrutiner som du har i Windows för grafikkort, det är några andra som NVIDIA och ATI tillverkar ._.

Iallafall funkar alla drivrutiner här klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läste lite om Ubuntu som sagt, men så stod det nått om att man inte kunde använda t.ex. .mp3-filer, hur är det med det?

Sen så undrar jag också vad man har för "möjligheter" att ändra om tema, ikoner och massa sån jämfört med Visa eller XP? Sen så, är det svårt att modifiera utseendet på t.ex. desktopen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...