Hoppa till innehåll

Datorrelaterade Böcker


ELF

Rekommendera inlägg

Böckerna är beställda

 

Jag skulle behöva lite vägledning. Jag vet inte riktigt vad jag ska välja.

Jag vill förbättra mina kunskaper inom något C språk och har kollat på Adlibris. Jag har hittat fem olika böcker som jag grupperat till två grupper. Jag köper bara en av dom.

 

Grupp1:

C++ programmering

PHP & MySQL

 

Grupp2:

Beginning Microsoft Visual C# 2008

Professional C# 2008

Beginning C# Game Programming

 

Väljer jag grupp 1 så får jag en C++ bok på 1000 sidor och en bok om PHP & MySQL.

Skulle jag välja grupp 2 så får jag en ordentlig bas och avancerad genomgång av C#, plus att jag får lära mig spelprogrammering med C#.

Så jag skulle vilja ha era åsikter om dessa böcker och grupperna.

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag själv inte är förtjust i Microsoftprodukter skulle jag säga Grupp 1 med C++. Jag vet dock inte så mycket om C# att jag kan säga att det är dåligt. Men vad jag vet är att det är låst till just Microsoft produkter så som Windows.

 

Varför har du slängt med PHP och MySQL i Grupp 1? Det har ju inget med C++ att göra. Men det är annars fina val om du exempelvis ska göra webbsidor.

 

Jag har ingen erfarenhet av någon av böckerna du valt. Har helt andra böcker här hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skippa C#, lär dig java istället.

Syntaxen är identisk, Microsoft gjorde om java litegrann och vips, så fanns C#!

 

C++ Programmering på 1200 sidor har jag faktiskt läst ( :o ). Jag valde mellan den och C++ direkt.

C++ direkt var dubbelt så dyr och på bara 700 sidor.

Jag tror att man skulle lära sig lika mycket av den kortare (och dyrare :P), det gick väldigt långsamt fram i den tjocka.

 

Grupp 2 är ju helt på Microsofts sida... du blir helt fast i Windowsprogrammeringen.

Grupp 1 ger jag tummen upp (men byt gärna ut C++-boken), PHP och MySQL har du massor av nytta av.

Redigerat av Shaitan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle personligen ha valt "PHP & MySQL" och "Beginning C# Game Programming" eftersom att PHP och MySQL är väldigt bra att ha kunskap om, och game programming eftersom att jag och ett par andra håller på att skapa en server emulator till ett spel (Anarchy Online). Det är ju dock vad jag själv skulle välja. Men om du bara vill lära dig så har du mer nytta av C++ och PHP MySQL. Skriv gärna i den här tråden vad du väljer sen =)

 

Lycka till!

 

-Sylar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har redan beställt. Jag har beställt C++ och PHP & MySQL böckerna.

PHP & MySQL valde jag fär att kunna använda det till hemsidor som sakt. Har ju inget med C++ att göra.

 

Ni har faktiskt rätt som säger att grupp1 är bättre.

C++ kan man ju använda till Linux också (ej plattformsberoende).

PHP & MySQL är ju väldigt bra extrakunskaper. Man vet alldrig när man har nytta av det som programmerare.

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har fått hem C++ boken av Steven Prata. PHP & MySQL boken skickades senare då den inte fanns i lagret. Så den får jag troligtvis på måndag.

jag ska läsa inledningen i C++ boken nu över helgen. Den verkar vara riktigt bra...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är helgen slut. Har du läst klart boken av Prata?

Jag tror att du inte hann läsa den på en helg. :P

Tycker som sagt att den var lite seg, nu vill jag gärna höra din åsikt.

Läs mitt inlägg en gång till...

 

En så länge så är den bra skriven...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En rättning bara, C++ är inte plattformsoberoende. Dock finns det kompilatorer för C++ som funkar under såväl Linux som Unix. Tråkigt språk om du frågar mig men håller säkert en stund till.

Det har jag läst mig till. Men det beror ju som sagt på hur man skriver det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En rättning bara, C++ är inte plattformsoberoende. Dock finns det kompilatorer för C++ som funkar under såväl Linux som Unix. Tråkigt språk om du frågar mig men håller säkert en stund till.

Du har inte lust att peka på språk som är plattformsoberoende och vad det är som skiljer dem från C/C++?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...