Hoppa till innehåll

Imorgon Smäller Det - Jorden Kommer Gå Under


Torayami
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 81
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Testet genomfördes, maskinen, även kallad LHC (Large Hadron Collider) startades 09.30 lokal tid. Först klockan 13.00 fortfarande lokal tid så hade man fått upp protonerna i den hastighet de skulle upp till. Hastigheten som protonerna skulle upp till är närmare exakt 99.99% av ljusets hastighet.

 

Large Hadron Collider

Maskinen ligger 100 meter under marken i Schweiz, den är 27 km lång och byggd i en stor cirkel. Det har tagit 14 år att bygga maskinen och kostat runt 55 miljarder svenska kronor. Det var en svensk som invigde maskinen och tryckte på start-knappen. Vem det var kommer jag inte ihåg just nu. Maskinen drar en massa elektricitet, och jag är glad att jag slipper betala elräkningen för maskinen...

 

CERN

CERN är "labratoriet" där LHC finns. CERN stog för Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire, men man har sedan dess bytt namn och numera står det för Organisation Européenne pour la Recherche Nucléaire. Man har endå behållt samma förkortning. Vid CERN finns det just nu 8000 forskare som är anställda på heltid, och totalt 26000 anställda. Det var även CERN som var med och grundade World Wide Web.

 

Svarta hål

Vissa tror att de kan skapas svarta hål, och det är klart. Det kan det nog... men risken är extremt liten. Skulle ett svart hål bildas, så är risken mycket liten igen att det skulle sluka jorden. Med största sannolikhet skulle det svarta hålet bara bli mindre, och det vill säga försvinna. Fast där vet man inte riktigt, ett svart hål kan dessutom bli större. Då skulle större delen av jorden försvinna.

 

Tester

Om jag inte minns helt fel så skulle de få protonerna att krocka den 10 december 2008. Innan dess så kommer de genomföra ett flertal liknande tester. Det enda forskarna var lite oense om var om svarta hål blir större eller mindre. Själv skulle jag satsa mycket på det andra alternativet.

 

Varför

Man gör detta för att återskapa ett "Mini-Big-Bang", detta för att ta reda på hur hela universum skapades. Man letar bland annat efter Higgs partikel, men man hoppas även på att hitta lite andra partiklar. Skulle försöken framöver lyckas, så har vi tagit ett steg närmare att få reda på sanningen om våran existens, hur stort, det vet vi inte.

 

Du kan hitta mer information här: http://lhc.web.cern.ch/lhc/

 

Källa: http://lhc.web.cern.ch/lhc/

www.wikipedia.org

Redigerat av TheOldCake
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur gick det med "Big-Bang" testet?

Jag läste aldrig om det i tidningen eller nått?

Hände det något?

 

 

vi dog ''/

 

 

 

 

 

Vi dog inte eftersom vi lever fortfarande, ditt pucko.

 

Hade en bra dag i alla fall.

Redigerat av Jojje3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst DoubleIsBack1

I Denna artikel så står det att forskare i Schweiz kommer att försöka återskapa big bang. Detta kommer göras i en maskin som har tagit 14år att bygga.

 

Risken:

Det kommer att skapas ett svarthål som kommer att suga in allt liv på jorden och hela jorden. Detta kommer att resultera i allas död.

 

Så vad tycker ni om detta??

 

Själv tycker jag att dem är j*vla idioter som inte avbryter det hela när det finns en risk.

 

Edit: VI LEVER!!! Ha en bra morgondag;P

DU

ÄR

INTE

17

ÅR

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Denna artikel så står det att forskare i Schweiz kommer att försöka återskapa big bang. Detta kommer göras i en maskin som har tagit 14år att bygga.

 

Risken:

Det kommer att skapas ett svarthål som kommer att suga in allt liv på jorden och hela jorden. Detta kommer att resultera i allas död.

 

Så vad tycker ni om detta??

 

Själv tycker jag att dem är j*vla idioter som inte avbryter det hela när det finns en risk.

 

Edit: VI LEVER!!! Ha en bra morgondag;P

DU

ÄR

INTE

17

ÅR

 

Lite OffTopic?

 

Jag är iaf glad att vi lever ^^

Fast nu får jag inte veta om det vore smärtsamt att dö genom att ett svart hål slukar en..

Redigerat av Raffed
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Denna artikel så står det att forskare i Schweiz kommer att försöka återskapa big bang. Detta kommer göras i en maskin som har tagit 14år att bygga.

 

Risken:

Det kommer att skapas ett svarthål som kommer att suga in allt liv på jorden och hela jorden. Detta kommer att resultera i allas död.

 

Så vad tycker ni om detta??

 

Själv tycker jag att dem är j*vla idioter som inte avbryter det hela när det finns en risk.

 

Edit: VI LEVER!!! Ha en bra morgondag;P

DU

ÄR

INTE

17

ÅR

 

Du verkar då inte vara 14 heller eftersom alla dina inlägg är några av de mest omogna jag någonsin sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Denna artikel så står det att forskare i Schweiz kommer att försöka återskapa big bang. Detta kommer göras i en maskin som har tagit 14år att bygga.

 

Risken:

Det kommer att skapas ett svarthål som kommer att suga in allt liv på jorden och hela jorden. Detta kommer att resultera i allas död.

 

Så vad tycker ni om detta??

 

Själv tycker jag att dem är j*vla idioter som inte avbryter det hela när det finns en risk.

 

Edit: VI LEVER!!! Ha en bra morgondag;P

 

DU

ÄR

INTE

17

ÅR

 

Lite OffTopic?

 

Jag är iaf glad att vi lever ^^

Fast nu får jag inte veta om det vore smärtsamt att dö genom att ett svart hål slukar en..

 

Jag tror att hade det hade varit ett snabbt och bra sätt att dö på.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Ubuntu

I Denna artikel så står det att forskare i Schweiz kommer att försöka återskapa big bang. Detta kommer göras i en maskin som har tagit 14år att bygga.

 

Risken:

Det kommer att skapas ett svarthål som kommer att suga in allt liv på jorden och hela jorden. Detta kommer att resultera i allas död.

 

Så vad tycker ni om detta??

 

Själv tycker jag att dem är j*vla idioter som inte avbryter det hela när det finns en risk.

 

Edit: VI LEVER!!! Ha en bra morgondag;P

DU

ÄR

INTE

17

ÅR

 

Jo han är 17 år gammal.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst DoubleIsBack1

Herregud, hade jorden gått under hade det stått det i alla tidningar på tv osv..

Det skulle vara inbrott och allt för alla skulle utnyttjat det, alla skulle springa runt och det skulle

vara kaos.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...