Hoppa till innehåll

Vad Tror Du Hur Jorden Skapades


mojje312

Rekommendera inlägg

  • Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Berättelsen börjar med "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord." (pluralis himlarna i de hebreiska grundtexten). Guds existens är en självklar förutsättning. "Himlarna och jorden" är ett hebreiskt idiomatiskt uttryck som omfattar hela universum. Sedan konstateras att jorden är öde och tom, att "djupet täcktes av mörker" samt att Guds Ande (eller "gudsvind"; hebreiskan har samma ord för både "ande" och "vind") svävar över vattnet.

 

Därefter börjar Gud skapa genom sitt ord; "Gud sade: ..." är en återkommande "befallning" genom vilket allt bringas fram. Detta sker under sju dagar.

 

Dag 1: Gud skiljer ljuset från mörkret, och Gud kallar ljuset för "dag" och mörkret för "natt".

 

Dag 2: Gud delar upp vattnet på jorden i två delar, och ett valv som Gud kallar för "himmel" skiljer dessa åt.

 

Dag 3: Gud skapar det torra landet, och på det torra landet skapar Gud all växtlighet.

 

Dag 4: Gud skapar solen, månen och stjärnorna, till att utmärka tider, dagar och år.

 

Dag 5: Gud skapar alla vattenlevande djur och alla fåglar efter sina slag. (En del bibelöversättningar översätter detta med "efter sina arter", vilket dock kan ge en felaktig association till det moderna artbegreppet.)

 

Dag 6: Gud skapar de marklevande djuren: vilda djur, boskapsdjur och kräldjur efter sina slag. Till sist skapar Gud även människan till sin avbild.

 

Dag 7: Gud vilar från sitt skaparverk, och välsignar och helgar den sjunde dagen

tagen av wikipedia. detta är sant..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här har jag funderat på ganska länge; Hur kommer det sig att Gud måste vila på den sjunde dagen, ifall han är allsmäktig? O.o

 

Han är inte Chuck Norris.

 

detta är sant..

Wikipedia: De äldsta fossilfynden som man utan tvekan kan räkna till primaterna härstammar från tidig eocen (för 55 miljoner år sedan)

 

Man antar att jorden skapades under samma vecka som Adam skapades eftersom att han var den första människan, vilket var ca 4000 f.Kr.

 

Vad ska man tro på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här har jag funderat på ganska länge; Hur kommer det sig att Gud måste vila på den sjunde dagen, ifall han är allsmäktig? O.o

Han är inte Chuck Norris.

 

:lol:

 

Som jag sa i "Tror du på Gud" tråden så säger jag det här.

Vad jag tror är att jorden började med en liten cell som växte och andra celler bosatte sig på den.

Dvs vi och alla djur och växter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte så insatt i ämnet, men jag föredrar Big Bang över någon religions teorier. Olyckligtvis kan jag även tillägga att jag inte är så säker på Big Bang heller.

Ganska lika för mig, men jag gillar Odinismens teorier. :medieval: Redigerat av MursCruento
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...