garkan Skrivet 17 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2008 Ja du, bensinpriserna är ämnet. Jag har en stor känsla att priserna kommer sänkas rejält men det är inte själva saken. Saken är att varför går bensinpriserna upp och ner? Ena dagen är det 14kr per liter (diesel) nästa dagen är det 11kr per liter. Vad beror detta på och hur kan man få det stabilt igen? Är det Irak-kriget eller för att dom inte hittat någon olja? Diskutera mer om bensinpriserna.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 17 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2008 (redigerat) Har alltid vart och kommer alltid att vara. Efter sommaren går bensinpriserna alltid ner. Och upp på/under sommaren. Godkänd tråd. Redigerat 17 Oktober 2008 av Boffaroffe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 17 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2008 (redigerat) Oljan kan inte återvinnas. Så de flesta oljekällorna på Jorden börjar ta slut. Så det kan nog vara en anledning till priset. Och så tror jag, är inte säker men att oljans värde varierar vissa dagar, och att när oljan inte är värd så mycket så sänks priset på den också. Redigerat 17 Oktober 2008 av Raptomex Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 17 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2008 Att oljan håller på att ta slut är faktiskt inte sant man har hittat väldigt många nya källor, samt att man ahr ny teknik för att kunna utvinna olja på platser som tidigare inte gick. Den är inte oändlig men den oljan vi har idag kommer med vidbehållen utvecklig räcka tills vi är ca 60-70 år gamla. Raptomex du är på rätt spår, det är priset på råolja som avgör hur mktet bensin och diesel kostar. Anlednignen till att priset ändras så drastikst är att när företagen som utvinner råolja säljer så säljer de laster (t.ex 500 000 ton råolja) på en gång, de som vill köpa lägger bud och om någon lyckas få tag på en last extra biligt så kommer dom sänka priserna för att sälja mer. Men då de andrar företagen som säljer benisn o diesel inte vill förlora sina kunder så sänker de lika mkt och kan gå utan någon vinst under ett tag, medans de företaget som fick tag på oljan till ett bra pris tjänar enorma summor. Nu tycker jag iof inte att de va så mkt av en debatt fråga då svaret är ren fakta, men bra att du försöker Garkan. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 17 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2008 Jo, jag antog att det var nått liknande som du sa soad_token. Men det jag menande var att de oljekällor som används idag börjar ta slut. Men sen så finns det nog en massa källor runt om i världen, att ta från dom är inte svårt, man behöver bara hitta dom först. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 17 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2008 Jo, jag antog att det var nått liknande som du sa soad_token. Men det jag menande var att de oljekällor som används idag börjar ta slut. Men sen så finns det nog en massa källor runt om i världen, att ta från dom är inte svårt, man behöver bara hitta dom först. Man har hittat nog med källor för att kunna använda fossilabränslen i minst 50-60 år till redan idag. Och då har man räknat med att konsuptionen kommer stiga i samma takt som den redan gör. Största delen av priset på fossilabränslen går till skatter, där av det höga priset. Samt att oljebolagen använder krig och hot om att källorna tar slut som anledningar till att ta ut ett mycket högre pris än "nödvändigt". Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 17 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2008 Ja, men man måste tänka framåt i tiden också. Kommer oljan att finnas kvar när våra barn är vuxna? Nämen kolla här, kom på vad man kan debattera om i detta ämne, vad som kan göras för att behålla, spara oljan så mycket som möjligt, eller kör slut på den och skita i framtiden? Vet inte om jag lyckades vända på faktan till en debatt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 17 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2008 Ja, men man måste tänka framåt i tiden också. Kommer oljan att finnas kvar när våra barn är vuxna? Nämen kolla här, kom på vad man kan debattera om i detta ämne, vad som kan göras för att behålla, spara oljan så mycket som möjligt, eller kör slut på den och skita i framtiden? Vet inte om jag lyckades vända på faktan till en debatt? Det gör du, jag tycker man ska köra slut på den mer eller mindre, ett problem är förståss fartygen, de måste få ett fungerande maskineri, och det ända man hitiils har använt sig av förutom segel är att ha koleldade ångpannor...och då är tjockoljemaskiner (explotionsmotorer) betydligt mycket bättre i miljösynpunkt. Men man hittar som sagt hela tiden nya källor, och det kan sluta me att vi kan använda fossilabränslen i fler hundra år till om vi har otur... Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 18 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 18 Oktober 2008 att priserna på råolja går upp och ner beror på en massa olika saker,när tex rebellerna i negeria deltat spränger en pipeline så får det effekter runt hela världen. sen,tjockoljan/brännoljan som används idag är inte alls miljövänliga men fler gånger billigare än miljö diesel. priset på bunker olja kan vara 4kr/L och diesel 14kr/L. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 18 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 18 Oktober 2008 tjockoljan/brännoljan som används idag är inte alls miljövänliga men fler gånger billigare än miljö diesel. Kan du förklara det där lite mer ingående? Fattade itne riktigt va poängen va. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 19 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 19 Oktober 2008 japp,bränslet som används i faryg är uteslutande "smutsigare" varianter av diesel,brännolja,tjockolja och i mindre fartyg svart marin diesel.att man änvänder högsvalel haltiga ojlor beror på att dom är mkt billigare att framställa. hur som helst poängen är att ett fartyg som kör på tjock olja är nog inte så mkt mer miljövänligare än en kol eldad ångpanna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 19 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 19 Oktober 2008 japp,bränslet som används i faryg är uteslutande "smutsigare" varianter av diesel,brännolja,tjockolja och i mindre fartyg svart marin diesel.att man änvänder högsvalel haltiga ojlor beror på att dom är mkt billigare att framställa. hur som helst poängen är att ett fartyg som kör på tjock olja är nog inte så mkt mer miljövänligare än en kol eldad ångpanna. Ok, man kör uteslutande på tjockolja, samt på små, små fartyg där det är marindiesel (som du kallar svart diesel). De har en högre svavelhalt än vad bränslena har i land som du säger. Dock är det betydligt mycket mer miljöfarliga ämnen i kol än vad det är i tjockolja. Och då marindiesel är relativt "ren" i jämförelse med tjockolja så kan jag inte tänka mig att kolet skulle vara bätrre än marindiesel. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.