Hoppa till innehåll

Allmän Utbildning.


garkan
 Dela

Rekommendera inlägg

Nemen tjosan latisar.

5 trådar i debatt är ju för sorgligt..

Så nu kommer jag med en tråd om ett nytt ämne.

Och det är allmän utbildning.

 

Jag själv tycks vara allmän utbildad men vad är ni?

Anser ni kunna själv allt nödvändigt?

 

Och en annan sak är..

Varför är NO ett kärnämne? (NO = Fysik, kemi och biologi)

Är det något nödvändigt?

Behöver jag verkligen som "datorinjengör" att kunna detta?

Forsätt..

 

BTW. Jag kanske skriver fel pga jag är i datorsalen i skolan och finns inte firefox med texthjälp ^^.

Redigerat av garkan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tråden godkänd.

 

Till att börja med så kna du ju helt plötslig villja li något anant å då är det bar att kunna en lite av allt möjligt. För det andra om någon arbets grupp typ snickare helt plötsligt inte behvs för att vi har kommit på en maskin som gör detras jobb (dåligt exempel men ni fattar) så då ahr vi plötsligt flera hundra tusen i sverige som inte kann något anant än att snikra, och då är det svårt att kunna hitta arbeten åt dem, det är den stora fördelen med blandad utbildning, om ett yrke försvinner kna man bara studera en kort stund o börja med något annat ;)

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är NO ett kärnämne? Nej.

Beror på vad du menar, i högstadiet eller gymnasium?

I vissa linjer läser man inte NO.

Vad jag vet så är, matte, svenska, engelska och samhällskunskap kärnämnen.

Jag tror inte, eller snarare du behöver inte läsa kemi, fysik etc.

 

Men om man nu ska klassa sig som allmän utbildad så ska man kunna kemi, fysik och biologi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NO är ett samlingsnamn för biologi, fysik & kemi, vilka är separerade i gymnasiet. Alltså är NO inget kärnämne i sig. :>

Precis det va det jag sa, mer eller mindre iaf. Du råkar föresten inte ha någon egen åsikt på frågan? Eller tänkte du bara klanka ner på Raptomex?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Borde höra till allmänbildningen att veta vilka ämnen som är kärnämnen.

Hur exakt klankade jag ner på honom?

 

Om jag har fattat frågan rätt (vilket jag är osäker på) så rör det sig om ifall man tycker att allt män lär sig är nödvändigt eller ej. I så fall så svarar jag nog nej. Alla exponentiala funktioner och primtal och allt vad det är går mig bara på nerverna. Jag kommer lära mig det lagom till proven och sen när kursen är slut glömmer jag skiten.

 

Genom ditt svar, dock inte tänkt att vara något illa menat, missade sätta smiley efter det...sry.

 

Iaf, om du nu har lärt dig det en gång är det ju mycket lättare att bara friska upp kunskaperna än att lära sig från grunden. Och för övrigt är det ju tänkt att du ska lära dig för livet, vilket betyder att du har dåliga lärare o inte att det är skolan det är fel på. Jag tycker vi lär oss aldeles för lite i skolan.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag anser att vi inte behöver så djupgående kunskaper inom matematik om vi inte väljer att inrikta oss på ett sådant yrke och det skall i så fall ske i ex. högskola. Det som behövs är i så fall de samhällsvetenskapliga ämnena, det ger nämligen en bredare syn på saker & ting i världen och kan motverka fördomar. typ

Joo, jag tycker också att samhällsämnen är viktigaste efter som de som du sar, hjälper oss att förstå saker och vi slipper onödiga fördommar. Men om man jämför sverige med andra länder så ligger vi på en otroligt låg nivå när man jämför vad vi lär oss med andra länder. och det skappar problem, efter som vi blir lätt utkonkureade från den internationella marknaden, och med så öppna gränser som vi har så blir det ännu svårare att klara sig med en dålig utbildning.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi är ju faktiskt bäst på engelska bland alla icke-engelsktalande länder (har jag hört, rätta mig om jag har fel) och dessutom gratis grundläggande utbildning. Imo så ligger vi rätt bra till, vilka har bättre förutsättningar än vi?

Finland bland annat, joo vi ligger bland de bästa i just engleska men bland det lägsta om man jämför de övriga länderna, den underökningen jag pratar om äe en undersökning som görs i alla i-länder, och att vi har gratis skolgång är jäkligt bra, men att bara ha gratis skolgång räcker inte, man måste ju faktiskt lära sig någonting fr att det ska vara värt det,just nu känns det mer som hela skolväsendet har stannat på förskolestaium, man ska ha skoj, och kanske lära sig någonting.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske för att de flesta är bortskämda och ser skolgången som onödig istället för en tillgång och därför inte tar till sig lika mycket av kunskapen. Finns ju faktiskt de som verkligen vill gå i skolan men inte kan.

Och du tror sverige är det enda landet med det problemet?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NO är ett samlingsnamn för biologi, fysik & kemi, vilka är separerade i gymnasiet. Alltså är NO inget kärnämne i sig. :>

Nej, SO är ett kärnämne och SO innäbär geografi, historia och samhäll.

Så ja, NO är nu ett kärnämne och det vet jag.

Jag vill ju veta varför ^^.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det sägs att Fysik kommer bli ett kärnämne.

Jag har hört det iallafall + att min matte lärare säger samma sak.

Men jag har en ganska konstig teori. Eftersom att fysik har ganska mycket gemensamt med matte? - borde inte fysik vara med i den normala matteboken då & fortfarande samma mattelärare/utbildad fysiklärare?

Har faktist tänkt på det ett tag, för man räknar ju med Newton, Pascal & så vidare. Det låter som typ Bråk, Division & så för mig, fast en grad mycket svårare.

Någon som förstår mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...