Hoppa till innehåll

Allmän Utbildning.


garkan
 Dela

Rekommendera inlägg

NO är ett samlingsnamn för biologi, fysik & kemi, vilka är separerade i gymnasiet. Alltså är NO inget kärnämne i sig. :>

Nej, SO är ett kärnämne och SO innäbär geografi, historia och samhäll.

Så ja, NO är nu ett kärnämne och det vet jag.

Jag vill ju veta varför ^^.

 

Det ni blandar ihop är att Zwali snackar om gymnasiet och du garakan om grunskolan tror jag. Och båda pratar om grundskolan så är det ju ett kärnämne (alla ämen i grundskolan är väl det bortsett från tillvalsspråk samt modermålsundervisning) men man får betyg i varje ämne. Alltså det är ett samlingsnamne för en del ämnen som man får betyg i men man får ju faktiskt inte betyg i samlingsnamnet (NO i det här fallet) utan i varje enskilt ämnen.

 

I gymnasiet är det inte ett kärnämne efter som det inte finns, där är de olika ämenen skillda från varandra och går inte under samlingsmanenet NO, dock är vissa av ämnena fortfarande kvar som kärnämnen, bland anant naturkunskap A.

 

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag snackar om högstadiet, asså grundskolan.

Just nu går jag i 9an och snart kommer jag ha nationella prov :o .

Jag var skit rädd att jag kanske failar SO eller Matte.

Men nu när NO kommit så kommer jag garanterat faila där.

Har haft IG i NO varenda år.

 

En fråga nu, vad händer om man får IG i NO.

Måste man läsa på och ta ett till prov igen eller så kommer man vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

epic phail, NO är inte ett kärnämne.

 

Kärnämnen: Svenska, engelska och mattematik.

Jag tror f*nimig att du har rätt! Nu när jag tänker på det så är det ju det enda som låter logiskt då man får gå iv om man inte klarar svenskan, egelskan eller matten. men då pratar vi ju grundskolan.

 

Däremot skulle jag gärna villja veta om garkan syftade på grundskolan? Då han redan verkar plugga för att bli dataingegör (eller vad det nu va), det får det ju att låta som om han går på gymnasiet, men om han säger NO så låter det ju som grundskolan. Iaf ja riktigt j*vla miss från min sida. NO är inget kärnämnen i grundskolan.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

No och So är inga kärnämnen. Matte Engelska och Svenska är det. Och tyvärr är det så att om du kör i ett av dessa ämnen så kommer du inte in på gymnasium. Du får även poäng efter varje G VG MVG du får. Tror det är graderat i G, 10 VG, 20 och MVG, 30. Men är inte säker. Detta borde gälla hela sverige eftersom vi ska kunna välja ett gymnasium vart vi vill i sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

No och So är inga kärnämnen. Matte Engelska och Svenska är det. Och tyvärr är det så att om du kör i ett av dessa ämnen så kommer du inte in på gymnasium. Du får även poäng efter varje G VG MVG du får. Tror det är graderat i G, 10 VG, 20 och MVG, 30. Men är inte säker. Detta borde gälla hela sverige eftersom vi ska kunna välja ett gymnasium vart vi vill i sverige.

Ja, det har nämnts i inläggen ovanför. Sedan så graderas det G = 10p VG = 15p MVG = 20p.

 

Men OnT: Jag tycker att det är väldigt viktigt med stort sett alla ämnen i skolan. Det handlar mycket om att förbereda alla elever till sitt framtida yrke och ett sådant val vore ganska dumt att göra då man är så ung. Sedan handlar det inte bara om att plugga ett visst ämne för sitt framtida yrke, det handlar också mycket om ditt arbetssätt och din utveckling för ditt framtida arbetsliv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var ju det jag menade på hela tiden, ska det ta en hel sida att fatta det.

 

Nej jag tror inte att Sverige är det enda landet med det problemet Soad, sa jag det? Bara spekulerade lite.

 

Nej inte om du hade sagt de direkt =P

 

Nej o jag har inte påstått att du sa de heller, jag hara undrade...men vi har väldigt mycket skolk i sverige också, det tror jag beror på att vi inte ahr någon "bestraffning" för skolk, jag menar när jag gick i grundskolan fick jag aldrig kvarsittning, aldrig någon som meddelade mina föräldrar att jag inte var närvarande ingenting, då är det inte undra på att man får dåliga resultat i dom internationella testerna. Och då är vi tallbaka till de jag sa tidigare, att jag tycker skolan liknar mer en förskola där det gäller att ha skoj och kanske lyckas man lära sig något också...

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

No och So är inga kärnämnen. Matte Engelska och Svenska är det. Och tyvärr är det så att om du kör i ett av dessa ämnen så kommer du inte in på gymnasium. Du får även poäng efter varje G VG MVG du får. Tror det är graderat i G, 10 VG, 20 och MVG, 30. Men är inte säker. Detta borde gälla hela sverige eftersom vi ska kunna välja ett gymnasium vart vi vill i sverige.

Ja, det har nämnts i inläggen ovanför. Sedan så graderas det G = 10p VG = 15p MVG = 20p.

 

Men OnT: Jag tycker att det är väldigt viktigt med stort sett alla ämnen i skolan. Det handlar mycket om att förbereda alla elever till sitt framtida yrke och ett sådant val vore ganska dumt att göra då man är så ung. Sedan handlar det inte bara om att plugga ett visst ämne för sitt framtida yrke, det handlar också mycket om ditt arbetssätt och din utveckling för ditt framtida arbetsliv.

 

Ja, men om man vill köra långtradare, transport å sånt. Är inte det lite onödigt att han läser biologi etc?

Jag tycker att man bör få börja i en inriktat linje så fort som möjligt, där man läser svenska, matte och engelska plus ja, transport fordon, hur man kör osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

No och So är inga kärnämnen. Matte Engelska och Svenska är det. Och tyvärr är det så att om du kör i ett av dessa ämnen så kommer du inte in på gymnasium. Du får även poäng efter varje G VG MVG du får. Tror det är graderat i G, 10 VG, 20 och MVG, 30. Men är inte säker. Detta borde gälla hela sverige eftersom vi ska kunna välja ett gymnasium vart vi vill i sverige.

Ja, det har nämnts i inläggen ovanför. Sedan så graderas det G = 10p VG = 15p MVG = 20p.

 

Men OnT: Jag tycker att det är väldigt viktigt med stort sett alla ämnen i skolan. Det handlar mycket om att förbereda alla elever till sitt framtida yrke och ett sådant val vore ganska dumt att göra då man är så ung. Sedan handlar det inte bara om att plugga ett visst ämne för sitt framtida yrke, det handlar också mycket om ditt arbetssätt och din utveckling för ditt framtida arbetsliv.

 

Ja, men om man vill köra långtradare, transport å sånt. Är inte det lite onödigt att han läser biologi etc?

Jag tycker att man bör få börja i en inriktat linje så fort som möjligt, där man läser svenska, matte och engelska plus ja, transport fordon, hur man kör osv.

 

Och så när han är 25 år gamal så är skatten så hög på bränsle att alla transporter sker med tåg istället för lastbil, han får sparken när åkeriet går i konkurs, va ska han göra då, han vet knappt vad en fjäril är eller något annat för den delen. Ska han då leva på bidrag? Ju bredare utbildning man kräver destå bättre fungerar samhället.

 

Soad_token

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

No och So är inga kärnämnen. Matte Engelska och Svenska är det. Och tyvärr är det så att om du kör i ett av dessa ämnen så kommer du inte in på gymnasium. Du får även poäng efter varje G VG MVG du får. Tror det är graderat i G, 10 VG, 20 och MVG, 30. Men är inte säker. Detta borde gälla hela sverige eftersom vi ska kunna välja ett gymnasium vart vi vill i sverige.

Ja, det har nämnts i inläggen ovanför. Sedan så graderas det G = 10p VG = 15p MVG = 20p.

 

Men OnT: Jag tycker att det är väldigt viktigt med stort sett alla ämnen i skolan. Det handlar mycket om att förbereda alla elever till sitt framtida yrke och ett sådant val vore ganska dumt att göra då man är så ung. Sedan handlar det inte bara om att plugga ett visst ämne för sitt framtida yrke, det handlar också mycket om ditt arbetssätt och din utveckling för ditt framtida arbetsliv.

Ja, men om man vill köra långtradare, transport å sånt. Är inte det lite onödigt att han läser biologi etc?

Jag tycker att man bör få börja i en inriktat linje så fort som möjligt, där man läser svenska, matte och engelska plus ja, transport fordon, hur man kör osv.

 

Och så när han är 25 år gamal så är skatten så hög på bränsle att alla transporter sker med tåg istället för lastbil, han får sparken när åkeriet går i konkurs, va ska han göra då, han vet knappt vad en fjäril är eller något annat för den delen. Ska han då leva på bidrag? Ju bredare utbildning man kräver destå bättre fungerar samhället.

 

Soad_token

 

suck, jo men om jag nu ska skaffa mig ett annat jobb, vad f*n har jag då för användning av att veta vad muhammed gjorde i mekka?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dyas, kallas allmänbildning. Finns vissa saker som skolverket har bestämt att man ska lära sig. Har ingen aning varför men det är inte nödvändigt.

 

För övrigt är bara Svenska, Engelska och Matte kärnämnen. Får du IG i något av dessa ämnen får du gå IV i gymnasiet. För att bli behörig att komma in på ett annat ämne än IV måste du ha minst G i Svenska, Engelska, Matte

 

dvs i vissa gymansium kan du komma in med bara 30 poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och så när han är 25 år gamal så är skatten så hög på bränsle att alla transporter sker med tåg istället för lastbil, han får sparken när åkeriet går i konkurs, va ska han göra då, han vet knappt vad en fjäril är eller något annat för den delen. Ska han då leva på bidrag? Ju bredare utbildning man kräver destå bättre fungerar samhället.

 

Soad_token

suck, jo men om jag nu ska skaffa mig ett annat jobb, vad f*n har jag då för användning av att veta vad muhammed gjorde i mekka?

 

Därför om han sedan börjar jobba på ett kontor och inte har en aning om vad en muslim är så kan de skapa stora problem om han måste jobba med t.ex. en muslim. Sen undrar jag varför ni klagar igentligen, är det verkligen så hemst att behöva plugga? :huh:

 

Som sagt om du väljer ett yrke och de sedan dör ut så måste du kunna göra något annat, och efter som man inte vet vad de andra kommer bli så är en bred allmänutbildning bra.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...