Gäst MacGyver Skrivet 10 September 2009 Rapport Dela Skrivet 10 September 2009 Personligen tror jag mer på tomten än någon religion ;) Åh, men det beror väl på hur "religion" definieras? SAOL's definition på "religion" är "ett sammanhängande trossystem", en TRO behöver inte vara riktig. Var inte du väldigt troende förr?Ja det var han och det var så jävla roligt och tragiskt på samma gång, "Israel och USA är de goda!" etc. etc. :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 11 September 2009 Rapport Dela Skrivet 11 September 2009 Personligen tror jag mer på tomten än någon religion ;) Åh, men det beror väl på hur "religion" definieras? SAOL's definition på "religion" är "ett sammanhängande trossystem", en TRO behöver inte vara riktig. Klart det inte behöver vara, men på samma sätt kan man väl definiera Tomten som en huvudperson i en religion? :wacko: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst MacGyver Skrivet 11 September 2009 Rapport Dela Skrivet 11 September 2009 Klart det inte behöver vara, Alla religioner är väl riktiga? :wacko: men på samma sätt kan man väl definiera Tomten som en huvudperson i en religion? :wacko:Tomtar är ett sagoväsen från förr i tiden, finns ingen riktig religion kring tomtar. Men visst, beror på hur man ser det. Kulten kring "tomten" är något små barn indoktinerats med precis som människor indoktineras med att deras religion skulle vara den rätta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MysticGohan Skrivet 11 September 2009 Rapport Dela Skrivet 11 September 2009 Mjo, men jag menar att jag är ateist, skulle vara lite av ett skämt ;) Det jag menade var tron att en gud skapade jorden och himmel/helvete med mera, alla religioner bygger på liknande idéer och det är lite av min definition. Var det inte du som trodde att gud hade visat dig sin existens eller något sånt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 13 September 2009 Rapport Dela Skrivet 13 September 2009 Man tror inte på en religon, utan man har en tro, och det är det som kallas för religon. Bara en parantes. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 26 September 2009 Rapport Dela Skrivet 26 September 2009 http://img199.imageshack.us/img199/936/ateism.jpg Något att vara stolt över. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Edge Skrivet 26 September 2009 Rapport Dela Skrivet 26 September 2009 Är så många Israeler ateister? O_o Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 26 September 2009 Rapport Dela Skrivet 26 September 2009 Ja, vilken bra lista. Någonstans mellan 46-85% ateister. Det säger ju i princip ingenting, eftersom 46% är lika troligt som 85, och om vi ligger runt 46 så är det knappast något att vara stolt över. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Edge Skrivet 26 September 2009 Rapport Dela Skrivet 26 September 2009 Varför borde man ens vara stolt över antalet ateister i landet? Humbug! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 26 September 2009 Rapport Dela Skrivet 26 September 2009 Varför borde man ens vara stolt över antalet ateister i landet? Humbug! Visar att befolkningen har en frisk syn på världen, logik och trolighet och inte indoktrinerats, som i USA där kreationism lär ut i många skolor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fuckaloco Skrivet 26 September 2009 Rapport Dela Skrivet 26 September 2009 Varför borde man ens vara stolt över antalet ateister i landet? Humbug! Visar att befolkningen har en frisk syn på världen, logik och trolighet och inte indoktrinerats, som i USA där kreationism lär ut i många skolor. Från wikipedia: " I Sverige uppger dock 28 % respektive 31 % att de saknar gudstro i två SIFO-undersökningar som utförts på uppdrag av Dagen." Alltså är inte svenskarna så "friska" enligt dig... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 26 September 2009 Rapport Dela Skrivet 26 September 2009 (redigerat) Varför borde man ens vara stolt över antalet ateister i landet? Humbug! Visar att befolkningen har en frisk syn på världen, logik och trolighet och inte indoktrinerats, som i USA där kreationism lär ut i många skolor. Från wikipedia: " I Sverige uppger dock 28 % respektive 31 % att de saknar gudstro i två SIFO-undersökningar som utförts på uppdrag av Dagen." Alltså är inte svenskarna så "friska" enligt dig... Tycker det är skoj själv hur siffrorna varierar. Men du kanske inte tänkte på att många undersökningar delar upp ateister med agnostiker. För nej, 69-72% av Sveriges befolkning tror inte på en högre makt. Och japp, till viss del så anser jag att en starkt ateistisk befolkning tyder på att lite sans och vett faktiskt lärs ut, och inte teologiskt skit. I övrigt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5782883.ab Fail. Redigerat 26 September 2009 av fishmaster Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.