Hoppa till innehåll

Religion


kola_king
 Dela

Rekommendera inlägg

Nej, jag menar att de inte ska baka in vetenskapliga fakta i deras tro i ett desperat försök få tron att överensstämma med verkligheten.

Kristendomen har inga belägg för att påstå att Gud skapade Big Bang, men nu när bevisen för Big Bang är så många blir de oroliga och tar det säkra kortet, nämligen att påstå att det ändå var Gud för att "så måste det vara".

Ursäkta, men är du efterbliven? Det fanns inget som idéerna om Big Bang när kristendomen skapades. Nu vet man. Vad säger att någon Gud inte skapade Big Bang?

 

Desparata försök? Säkra kort? Det är sunt förnuft. Sluta leta efter låtsasargument eller lek efterbliven, jag vet inte vad du försöker göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Nej, jag menar att de inte ska baka in vetenskapliga fakta i deras tro i ett desperat försök få tron att överensstämma med verkligheten.

Kristendomen har inga belägg för att påstå att Gud skapade Big Bang, men nu när bevisen för Big Bang är så många blir de oroliga och tar det säkra kortet, nämligen att påstå att det ändå var Gud för att "så måste det vara".

Ursäkta, men är du efterbliven? Det fanns inget som idéerna om Big Bang när kristendomen skapades. Nu vet man. Vad säger att någon Gud inte skapade Big Bang?

 

Desparata försök? Säkra kort? Det är sunt förnuft. Sluta leta efter låtsasargument eller lek efterbliven, jag vet inte vad du försöker göra.

 

"Det fanns inget som idéerna om Big Bang när kristendomen skapades."

Precis. Bravo.

Då kanske du förstår varför kristendomen inte kan baka in Big Bang Teori med teorin med Gud? Antagligen inte, för isåfall hade vi inte gått så långt, eller att du börjat kalla mig efterbliven.

 

"Vad säger att någon Gud inte skapade Big Bang?"

 

Tja, det går inte att motbevisa det. Som att man inte kan bevisa att Gud inte finns.

Big Bang teorin har nästan alltid ignorerats av kristna, fram tills sent 1900 tal får jag anta. Innan dess var det kätteri..

 

"Desparata försök? Säkra kort? Det är sunt förnuft."

Uppenbarligen förstår du mig inte.

Men ja, säkra kort. Att få sin egen berättelse att involvera allt som kan motsäga att man har rätt.

 

En långsökt (dålig) jämförelse.

Du har ett recept på något, och du säger att det "krävs" 2 koppar socker.

Sedan kommer någon och påstår att, genom att prova själv eller finna förklaringar (... vetenskap) att det krävs 4 koppar.

Då, som kristendomen gjort med Big Bang teorin, så säger du bara "Ja men originalreceptet var på 4 koppar, hah!"

 

Kort sagt, att ta det som annars motbevisar (eller ifrågasätter/kolliderar med) din ursprungliga åsikt och använda det för din fördel.

 

Med andra ord, lögn, då det bryter mot det ursprungliga meddelandet.

Lögn, för att ni inte kan backa upp "Så Gud skapade Big Bang", utan så kallad teologisk logik.

 

Som jag ser det så sätter du religion och tro lika med Bibeln och Islam. Bara för att man har en tro betyder det inte att man tror på varenda ord som står i Bibeln eller någon annan bok.

Att jag ser det som lögn att kristendomen tar Big Bang till sin fördel har inget att göra med dom som tar alla ord i Bibeln / Koranen bokstavligt.

Dom är livsfarliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta tycker jag om religion.

 

Jag tycker allt är skit. Vad säger att Gud finns? Och andra religoner säger att deras gud skapade jorden (rätt?)

Jag hatar religion men jag respekterar dom som tror på saker och ting. Men om det inte finns nåt om att gud finns, vem vet? Då kanske det finns spöken, troll, grisar som flygger, osv.

 

Det finns inget bevis (som man antagligen behöver nu) att gud finns. Så jag säger bara.

 

Fuck religion!

 

Det är min åsikt.

 

 

(Som jag sa ovan. Respekterar andra)!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag orkar inte svara på vartenda stycke av Fishmasters inlägg, men jag kan säga dig direkt att jag inte förstår hur du tänker.

 

Alltså.

 

1. religion skapas etc

2. De tror på ett sätt.

3. Stora delar visas vara fel.

4. De inser detta och anpassar sin tro efter ny fakta. Vad är konstigt? Det kallas logik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag orkar inte svara på vartenda stycke av Fishmasters inlägg, men jag kan säga dig direkt att jag inte förstår hur du tänker.

 

Alltså.

 

1. religion skapas etc

2. De tror på ett sätt.

3. Stora delar visas vara fel.

4. De inser detta och anpassar sin tro efter ny fakta. Vad är konstigt? Det kallas logik.

Finns det något som är sant om religion så är det att den vanligtvis är konservativ.

Väldigt sällan så accepteras nya idéer

 

Jag tycker det är grymt löjligt att religiösa ska försöka få sin tro att verka mer sann genom att utnyttja annat som försöker göra samma sak, i detta fall förklara hur universum skapades. Big Bang är mer eller mindre bevisad och då ska kristendomen sno idén och påstå att Gud orsakade Big bang

 

Men som sagt, det är byggt på den så kallade desperata rationaliseringen, som jag kallar det

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Vi tror att stenar flyter"

"Oj, detta experimentet visar att stenar inte flyter"

"Vi tror inte längre att stenar flyter"

 

Så borde religioner vara. Det du säger om att det är "grymt löjigt" att anpassa sig på detta sättet håller jag inte med om.

Att anpassa sig efter fakta är en sak, att anpassa sin tro efter vetenskap för att då kunna fortsätta påstå att Gud existerar är en annan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"No one laughs at God in a hospital

No one laughs at God in a war

No one's laughing at God

When they're starving or freezing or so very poor

 

No one laughs at God

When the doctor calls after some routine tests

No one's laughing at God

When it's gotten real late

And their kid's not back from the party yet

 

No one laughs at God

When their airplane start to uncontrollably shake

No one's laughing at God

When they see the one they love, hand in hand with someone else

And they hope that they're mistaken

 

No one laughs at God

When the cops knock on their door

And they say we got some bad news, sir

No one's laughing at God

When there's a famine or fire or flood"

- Regina Spektor, Laughing With

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag orkar inte svara på vartenda stycke av Fishmasters inlägg, men jag kan säga dig direkt att jag inte förstår hur du tänker.

 

Alltså.

 

1. religion skapas etc

2. De tror på ett sätt.

3. Stora delar visas vara fel.

4. De inser detta och anpassar sin tro efter ny fakta. Vad är konstigt? Det kallas logik.

Finns det något som är sant om religion så är det att den vanligtvis är konservativ.

Väldigt sällan så accepteras nya idéer

 

Jag tycker det är grymt löjligt att religiösa ska försöka få sin tro att verka mer sann genom att utnyttja annat som försöker göra samma sak, i detta fall förklara hur universum skapades. Big Bang är mer eller mindre bevisad och då ska kristendomen sno idén och påstå att Gud orsakade Big bang

 

Men som sagt, det är byggt på den så kallade desperata rationaliseringen, som jag kallar det

 

Varför upprepar du samma sak om och om igen? Var får du desperat rationalisering ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om personer har fått personliga bevis på att gud finns som jag nämnde tidigare så måste de ju anpassa sin tro efter det, antingen att gud skapade big bang eller tvärt om.

Jag antar att du menar "näradödenupplevelser"? Tillfällen då människor verkar se ett vitt ljus eller hör gud prata med en?

 

Man kan också vara realistisk, eftersom det är hjärnan som skapar den hallucinationen. Till exempel när man ligger i hjärtstillestånd eller liknande händer det en rad kemiska kedjereaktioner i kroppen och det är inte så konstigt att man får en bild i huvudet eller att man hör någon röst. Det är som en okontrollerbar dröm, inte så jävla konstigt.

 

Så var det nock med dessa dumma påståendena.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...